Focus screen D300 - D700
Focus screen D300 - D700
Nog steeds niet duidelijk welke kamera het gaat worden maar was de focus screen van de D700 aan het bekijken toen viel het op dat deze kleinder is als de D300. Heb wat focus screens van de D300 - D700 - 5dMII onder elkaar gezet en ze worden steeds kleinder. Heb de D700 & 5DMII nog niet zelf uitgeprobeerd. Reden hiervoor is dat ik bij de D300 regelmatig een focus punt aan de rand instel, nu blijkt dus het veld bij die andere kleinder te worden. Klopt de vergelijking?

-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Focus screen D300 - D700
D,
Het effect is correct, de vergelijking niet.
De afmeting en plaats van de focus punten is dezelfde bij D300 en D700,
maar bij de D700 is het matglas groter.
Groeten, GIjs
Het effect is correct, de vergelijking niet.
De afmeting en plaats van de focus punten is dezelfde bij D300 en D700,
maar bij de D700 is het matglas groter.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Dat is vreemd want heb deze afbeeldingen van een officiële Nikon site gehaald. Alleen heb ik de rand weggehaald om een duidelijker vergelijk te hebben.
- Léon Obers
- Forumlid
Zoals Gijs al aangeeft is afmeting en plaats van de focus punten dezelfde bij D300 en D700. De D700 heeft echter een ful frame (FX) formaat sensor, de D300 een kleiner formaat DX sensor. Omdat de scherpstelmodule in beide cameras hetzelfde is, valt er bij de D700 meer beeld buiten de scherpstelpunten van het complete FX formaat.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Léon Obers
- Forumlid
Ja, zoek maar eens afbeeldingen van het matglas en teken bij de FX afbeelding er voor de aardigheid maar eens een rechthoek in met dezelfde verhoudingen van het opnameformaat terug gerekend naard DX.
Vriendelijke groet, Léon Obers