Scherpstelpunten "onzichtbaar" in zoeker bij D300??

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
Joers

Scherpstelpunten "onzichtbaar" in zoeker bij D300??

Bericht door Joers » wo mei 13 2009 7:08 am

Is het normaal dat je in het zoekerbeeld, geen scherpstelpunten meer ziet (behalve bij half indrukken van de ontspanknop)?
Ik krijg het ook niet gevonden in de handleiding. Bij mijn D80 zag ik in de zoeker gewoon (vooraf) alle scherpstelpunten en kon dan selecteren. Dat selecteren kan ik met mijn D300 ook wel, maar ik zie geen vaste punten in de zoeker. Als ik met de tuimelschakelaar dan van scherpstelpunt wil varieren, kan dat gewoon..en "loopt" het rode scherpstelpunt ook wel weg naar een ander plekje, maar de "vaste" scherpstelpunten zijn niet zichtbaar in de zoeker (wel op de display overigens). Is dat normaal?

M.a.w. de scherpstelpunten worden pas zichtbaar na scherpstelling als ik dynamisch veld gebruik (en dan alléén die punten waarop is scherpgesteld). Als ik enkelpunts/enkelpunts dynamisch gebruik is alleen het gekozen scherpstelpunt zichtbaar.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Scherpstelpunten "onzichtbaar" in zoeker bij D300??

Bericht door gijs sandberg » wo mei 13 2009 8:19 am

J,

Ja, dat is normaal, hoewel ik het soms ook onhandig vind.
Kijk eens op pagina 271 van het handboek, je kan het aan of uit zetten.
Als er iets oplicht is dat alleen tijdens het indrukken van de ontspan(of AF)knop.

Tip: download het PDF handboek van www.nikon.nl dan kan je zelf zoeken.

Groeten, Gijs Sandberg
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo mei 13 2009 8:35 am

Ja, dat is normaal.
Het zou wel erg vervelend zijn als je constant 51 scherpstelpunten zou zien. Dat zou het beeld wel erg onrustig maken.
Overigens is de weergave van scherpstelpunten tevens afhankelijk hoe je de tuimelschakelaar van de AF naast de lensbajonet hebt staan ---> C of S.
Verder de schakelaar achter op de body ---> Enkel AF veld, Dynamisch AF-veld of Automatisch AF veldkeuze. Het grootste verschil is dan de Automatisch AF veldkeuze en het tuimelschakelaartje aan de zijkant van de bajonet op C of op S. Bij S zie je de keus van alle scherpstelveldjes oplichten die gekozen worden, bij C helemaal niets !!!
Vriendelijke groet, Léon Obers

Joers

Bericht door Joers » wo mei 13 2009 9:22 am

Òkay, dankjewel allemaal...hier heb ik tenminste wat aan. Dan blijkt mijn eigen idee te kloppen (ik vond inderdaad 51 punten in de zoeker erg onwaarschijnlijk)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo mei 13 2009 9:36 am

gijs sandberg schreef:J,
Dat is niet datgene wat de TS bedoelt. Die instelling is het verschil tussen een zwart omlijnd scherpstelvlakje en een rood oplichtend scherpstelvlakje. Bij automatisch is het extra oplichten in rood afhankelijk van de lichtomstandigheden. Bij veel licht uit, bij weinig licht aan. Het verschil tussen D80 en D300 (D700, D3) is dat bij de D80 alle scherpstelvlakjes worden aangegeven in de zoeker met heel kleine vierkantjes. Het gekozen scherpstelvlakje is iets groter (een kader om het mini vierkantje heen). Je hebt dus vooraf inzicht welk scherpstelvlakje het best je keus kan zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo mei 13 2009 10:42 am

Ja dat is normaal, wat je wel kan doen is links naast je display op het knopje met "info" drukken dan krijg je je instellingen op je display te zien hier kun je wel alle scherpstelpunten zien en dus selecteren welk jij wilt. ;) maar in de zoeker zie je enkel en alleen het punt welke je gebruikt en meer niet.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Joers

Bericht door Joers » wo mei 13 2009 12:17 pm

Léon Obers schreef:
gijs sandberg schreef:J,
Dat is niet datgene wat de TS bedoelt. Die instelling is het verschil tussen een zwart omlijnd scherpstelvlakje en een rood oplichtend scherpstelvlakje. Bij automatisch is het extra oplichten in rood afhankelijk van de lichtomstandigheden. Bij veel licht uit, bij weinig licht aan. Het verschil tussen D80 en D300 (D700, D3) is dat bij de D80 alle scherpstelvlakjes worden aangegeven in de zoeker met heel kleine vierkantjes. Het gekozen scherpstelvlakje is iets groter (een kader om het mini vierkantje heen). Je hebt dus vooraf inzicht welk scherpstelvlakje het best je keus kan zijn.
Kijk...beter had ik het als TS inderdaad niet kunnen verwoorden....dat is inderdaad exact wat ik bedoel. Je omschrijft exact het verschil tussen een D80 en mijn gloednieuwe D300

Maar toch allemaal bedankt, het is me nu compleet duidelijk (wat een verschikl trouwens....de oude D80 of deze D300 wauwww)

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”