Sigma 10-20mm
Sigma 10-20mm
Hallo ieder,
na wat voorbeelden van een groothoeklens ben ik wat gaan speuren en kwam de Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM (Nikon)
tegen, nu vroeg ik me af hoe groothoek dat is, is dat al het fisheye efect????
deze lens heeft als t goed is autofocus motor ingebouwd maar geen VR. Is er misschiuen een alternatief voor deze lens die wel VR heeft?
na wat voorbeelden van een groothoeklens ben ik wat gaan speuren en kwam de Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM (Nikon)
tegen, nu vroeg ik me af hoe groothoek dat is, is dat al het fisheye efect????
deze lens heeft als t goed is autofocus motor ingebouwd maar geen VR. Is er misschiuen een alternatief voor deze lens die wel VR heeft?
Re: Sigma 10-20mm
VR op een groothoek? Dat lijkt me niet nodig. Als je de zoekfunctie gebruikt, kun je voldoende info over dit objectief vinden.
de sigma 10-20mm is géén fish-eye lens.
Als je dat effect zoekt dan moet je een fisheye kopen, zoals de nikon 10,5mm.
Als je dat effect zoekt dan moet je een fisheye kopen, zoals de nikon 10,5mm.
Hoezo VR op een groothoek? Heb je dan zo'n slechte vaste hand?
Niet nodig dus! Gewoon een goede lens voor die prijs!
Niet nodig dus! Gewoon een goede lens voor die prijs!
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Lennart,
De 10-20 van Sigma is een leuke lens, ik heb hem zelf ook. Zoals al eerder gezegd is het geen fisheye.
Om het verschil even zichtbaar te maken plaats ik hieronder eerst een foto van de Sigma 10-20 op 10 mm en daaronder een foto met de Nikkor 10,5mm fisheye. Bij een diagonale fisheye zoals de 10,5 mm is de beeldhoek over de diagonalen 180 graden, dat gaat zoals je ziet gepaard met enige vervorming, bij de 10-20 is die vervorming veel minder. Bij fiseye liefhebbers maakt die vervorming juist deel uit van de charme.
Sigma 10-20

Nikkor 10.5 fisheye

Bij objectieven met zo'n korte brandpuntsafstand is VR eigenlijk niet nodig, op 10 mm is de richtlijn dat je een sluitertijd van 1/10 seconde nog uit de hand kunt nemen, bij dat soort sluitertijden begint de beweging van je ondewerp al zwaar mee te tellen en daar helpt VR niet bij. Voor zover ik weet, zijn er geen objectieven korter dan 18 mm met VR.
De 10-20 van Sigma is een leuke lens, ik heb hem zelf ook. Zoals al eerder gezegd is het geen fisheye.
Om het verschil even zichtbaar te maken plaats ik hieronder eerst een foto van de Sigma 10-20 op 10 mm en daaronder een foto met de Nikkor 10,5mm fisheye. Bij een diagonale fisheye zoals de 10,5 mm is de beeldhoek over de diagonalen 180 graden, dat gaat zoals je ziet gepaard met enige vervorming, bij de 10-20 is die vervorming veel minder. Bij fiseye liefhebbers maakt die vervorming juist deel uit van de charme.
Sigma 10-20
Nikkor 10.5 fisheye
Bij objectieven met zo'n korte brandpuntsafstand is VR eigenlijk niet nodig, op 10 mm is de richtlijn dat je een sluitertijd van 1/10 seconde nog uit de hand kunt nemen, bij dat soort sluitertijden begint de beweging van je ondewerp al zwaar mee te tellen en daar helpt VR niet bij. Voor zover ik weet, zijn er geen objectieven korter dan 18 mm met VR.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Als je van plan bent die te kopen zou ik nu wel de nieuwe modelversie overwegen. De nieuwe versie heeft een vaste lichtsterkte van f 3.5 Ik heb er echter nog geen testen van gezien.le-nnart schreef:na wat voorbeelden van een groothoeklens ben ik wat gaan speuren en kwam de Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM (Nikon)
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses ... avigator=6
Gaat het je werkelijk om een fish-eye is er van Tokina ook een zoomlens met fish-eye effect over het gehele zoombereik. Uiteraard het grootste effect bij de kortste brandpunt:
http://www.tokinalens.com/products/toki ... fdx-a.html
Hier de verschillen tussen fish-eye en groothoek van hetzelfde onderwerp fraai weergegeven:
http://www.tokinalens.com/products/toki ... ample.html
Vriendelijke groet, Léon Obers
oke, die http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses ... avigator=6 is blijkbaar zo nieuw want ik kan der niks over vinden(geen shops die em verkopen iig).
Alleen wanneer ik op google zoek naar fish-eye dan krijg ik foto's die rond lopen met waanzinnig veel Zwart en dat zie ik hier niet op de voorbeelden.
Is dat dan weer wat anders? En die type D lensen voor nikon zijn leuk maar je betaald wel voor zo'n diafragma ring terwijl het ook in de body kan, of is dat weeer anders...
Alleen wanneer ik op google zoek naar fish-eye dan krijg ik foto's die rond lopen met waanzinnig veel Zwart en dat zie ik hier niet op de voorbeelden.
Is dat dan weer wat anders? En die type D lensen voor nikon zijn leuk maar je betaald wel voor zo'n diafragma ring terwijl het ook in de body kan, of is dat weeer anders...
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dat is alleen een nog korter branpunt. Dan valt de beeldcircel (het deel waar de lens beeld geeft) nog binnen het sensorformaat. Bij net enkele millimeters brandpunt meer, is de beeldcirkel net zodanig groot dat het volledige sensorformaat wordt afgedekt.le-nnart schreef: Alleen wanneer ik op google zoek naar fish-eye dan krijg ik foto's die rond lopen met waanzinnig veel Zwart en dat zie ik hier niet op de voorbeelden.
Dat is weer wat anders.le-nnart schreef: En die type D lensen voor nikon zijn leuk maar je betaald wel voor zo'n diafragma ring terwijl het ook in de body kan, of is dat weeer anders...
D is de toevoeging aan een lens wat staat voor de afstand (Distance) die doorgegeven wordt aan de camera ten behoeve van een juiste belichtingsregeling als je de flitser gebruikt in samenhang wat de flitser zelf aan vermogen denkt te moeten afgeven. Het houdt rekening met de afstand van onderwerpen en de uitlichting ervan.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Oef ik zit ook al met die vraag. Ik wil meer groothoek en kan maar niet kiezen tussen de Sigma 10-20, Tokina 12-24 en Nikon 10-24. Ik vraag me vooral af hoe de Sigma 10-20 zich verhoudt ten opzichte van de nikon 10-24, dus dit draadje ga ik even volgen...
Spul waarmee je foto's maakt...
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Er zijn twee soorten fisheyes: diagonale fisheyes en circulaire fisheyes. De Nikkor 10,5 mm is een diagonale fisheye: beeldhoek van 180 graden over de diagonaal. De Sigma 4,5 mm is een circulaire fisheye: 180 graden in het rond. Ergens op deze site heb ik daar ook wel voorbeelden van geplaatst, onder andere hier: http://www.nikon-club-nederland.nl//for ... &start=164le-nnart schreef:Alleen wanneer ik op google zoek naar fish-eye dan krijg ik foto's die rond lopen met waanzinnig veel Zwart en dat zie ik hier niet op de voorbeelden.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Hmmz... die Nikon zal ongewtijfeld beter zijn qua kleuren maar zal ook stukken duurder zijn(advies prijs 999,-)ReneG schreef:Oef ik zit ook al met die vraag. Ik wil meer groothoek en kan maar niet kiezen tussen de Sigma 10-20, Tokina 12-24 en Nikon 10-24. Ik vraag me vooral af hoe de Sigma 10-20 zich verhoudt ten opzichte van de nikon 10-24, dus dit draadje ga ik even volgen...
Tokina zegt me niks. Weet zowiezo dat 't geen Tamron word.
Waarom ongetwijfeld, ik wil het nog zien.le-nnart schreef:
Hmmz... die Nikon zal ongewtijfeld beter zijn qua kleuren
De sigma is een topper in zijn klasse, het is mijn meest gebruikte lens.
Hier een paar voorbeelden met de Sigma gemaakt
http://www.keesvanpelt.nl/famialbum/
Groeten Kees
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Fujifilm X100F
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Fujifilm X100F
Kees, wat een prachtige foto's op je site.
Schitterende locatie. Waar is dat ergens?
HDR met Photomatix neem ik aan...Echt prachtig!!!

Schitterende locatie. Waar is dat ergens?
HDR met Photomatix neem ik aan...Echt prachtig!!!

Die sigma is dus met veel zwart eromheen. Ik zie dat die rond de 600 euro kost, maar stel dat ie niet bevalt, kan je zo'n lens dan weer makkelijk door verkopen? Want het is toch wel iets speciaals.Roelof schreef:Er zijn twee soorten fisheyes: diagonale fisheyes en circulaire fisheyes. De Nikkor 10,5 mm is een diagonale fisheye: beeldhoek van 180 graden over de diagonaal. De Sigma 4,5 mm is een circulaire fisheye: 180 graden in het rond. Ergens op deze site heb ik daar ook wel voorbeelden van geplaatst, onder andere hier: http://www.nikon-club-nederland.nl//for ... &start=164le-nnart schreef:Alleen wanneer ik op google zoek naar fish-eye dan krijg ik foto's die rond lopen met waanzinnig veel Zwart en dat zie ik hier niet op de voorbeelden.