Stadswandeling:Brielle, 1 augustus 2009 [Update 4]

Plaats hier je tips over komende evenementen die interessant kunnen zijn om te fotograferen. Zet de periode/datum en plaats in je onderwerptitel.
Jay

Stadswandeling:Brielle, 1 augustus 2009 [Update 4]

Bericht door Jay » za mei 30 2009 8:14 pm

De stemmen zijn geteld, de datum 'was' gevallen op zondag 2 augustus. Helaas is dit door omstandigheden niet mogelijk en wordt de stadswandeling een dag vroeger.

Zaterdag 1 augustus 2009!

De reden van de vervroeging van de stadswandeling is dat de middagplanning niet door kon gaan op de zondag. Dit i.v.m een concert in de Catharijnekerk.

Graag aanmelden via PB met je telefoonnummer en ik zal via deze post de lijst zo veel mogelijk up to date houden.
Inschrijving is in principe gesloten maar er zouden er nog wel een aantal kunnen inschrijven :)

Een klein stukje geschiedenis van deze mooie vestingstad

De vestingstad Brielle is gelegen op het Zuid-Hollandse eiland Voorne-Putten en telt ruim 9000 inwoners (Zwartewaal en Vierpolders die ook onder gemeente Brielle vallen niet meegeteld). Brielle is waarschijnlijk het bekendst om de gebeurtenis op 1 april 1572. De Geuzen veroverderden met Brielle de eerste stad op de Spaanse bezetter, wat door historici beschouwd wordt als de steen des aanstoots voor de succesvolle vrijheidsstrijd tegen de Spanjaarden in de loop van de 16e eeuw. De verovering van Brielle op Philips II wordt nog elk jaar herdacht en gevierd tijdens de jaarlijkse en uitbundige 1 april viering. Toch had de stad al sinds 1330 stadsrechten en stamt de eerste (houten) ommuring van de stad al uit het jaar 1450. Na de verovering op de Spanjaarden is er tot 1713 gewerkt aan de modernisering van de vesting, waarvan de stadswallen er vandaag de dag nog in authentieke staat staan. Het is dan ook een unieke ervaring om de binnenstad van Brielle binnen te wandelen. De vele monumentale panden, de stadswallen en natuurlijk de indrukwekkende St. Catharijne kerk staan in perfecte staat nog precies waar ze eeuwen geleden werden gebouwd.

Afbeelding

De planning:

- 09:30 - 10:00, Verzamelen bij (website) voor een kopje koffie om nog even wakker te worden. (Statieven kunnen hier opgeslagen worden tot na de lunch)
- 10:30, Aanvang ochtendroute. De route zal beginnen over de wallen van Brielle waar we wat kanonnen, bastions en het vliegende hert zullen passeren. Vervolgens zullen wij een stukje door de haven van Brielle lopen. Daarna weer de wallen op om een kijkje te nemen bij de oorspronkelijke hoofdpoort waar de watergeuzen binnenvielen. Daarna lopen wij via wat oude straatjes en geveltjes weer terug naar de Hoofdwacht.
- 12:30 - 13:00, Lunch, Dit zal €12,50 per persoon bedragen. Hierin krijgen wij:
  • Keus uit 2 soorten soep
    Broodje gezond
    Broodje kroket
    2 drankjes (fris/koffie/thee) Alcoholische versnaperingen zullen voor eigen rekening zijn.
    Wil je liever wat anders dan een broodje gezond? dan is dat in overleg geen probleem.

- 13:30 - 14:00, Aanvang middagroute. Daarin zullen wij via het Asylplein richting de 'Dom' van Brielle lopen (ook wel Catharijne kerk genoemd) Daar worden jullie 'losgelaten' om te doen wat jullie willen :) Jullie kunnen op jullie gemak rondom de dom fotograferen. Ook zijn wij tegen een gift van 1 euro welkom in de dom om te fotograferen. Ook is het mogelijk om de 318 tellende traptreden te beklimmen om van daaruit een prachtig uitzicht over Brielle te aanschouwen.
- +\- 17:30, Einde stadswandeling. Hier kunnen wij eventueel terug naar de Hoofdwacht om nog even wat na te borrelen/kletsen.

Tevens hebben wij ook een avondprogrammering in petto wat reeds gemeld is een paar pagina's verderop.

Avondprogramma

- Wanneer het ons schikt, zullen wij met de auto richting Rockanje rijden om een lekker hapje te eten bij Club Havanna Waarna wij nog even gezellig over het strand zullen gaan wandelen. Mochten we het uithouden tot zo laat dan kunnen wij de mooie zonsondergang ook nog aanschouwen ;)

Reeds aangemeld:

D-90's (allebei)
George Fennes (onder voorbehoud)
The-Boss
Tigger
Bea
MarileenK
Theo van der Heijden
Remoss
Adri Benschop
Jolanda
GdP
Satte
Melliw

FvM
Rpelt
Mfoto 2008
RobinikoN
Laura
AlwinSitton

Roelof

Reeds aangemeld voor avondprogramma:

D-90's
MarileenK
Melliw
Jolanda
Laura

Roelof

Routebeschrijving:

Vanuit alle richtingen:

Volg de A15 richting Den Haag/Europoort. Vervolgens Neemt u afslag 12 Richting Brielle.
Bij de stoplichten rechtsaf (N218). Rotonde Rechtdoor, en bij de volgende stoplichten rechsaf.
U zou bij de stoplichten aan uw rechterhand de Jumbo moeten zien en aan de linkerkant het bastion hotel. Bij diezelfde Jumbo is een hele grote gratis parkeerplaats waar u kunt parkeren.

Dan gaat u te voet de Kaaivest over en alsmaar rechtdoor lopen. U gaat een brug over in de haven van Brielle. Na de brug is het ongeveer 100 meter rechtdoor en de hoofdwacht zit aan uw linkerhand.

http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s ... 3&t=h&z=15

Graag zie ik jullie allemaal op 1 augustus!
Laatst gewijzigd door Jay op vr jul 31 2009 5:25 pm, 51 keer totaal gewijzigd.

Mark Verheijen

Re: Stadswandeling Brielle [Datum Poll]

Bericht door Mark Verheijen » za mei 30 2009 8:22 pm

Jah ik ga mee; en ik wil 's middags kibbeling eten bij Schot-Bout!

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo mei 31 2009 12:42 am

Een hele mooi plaats. Ik kwam er regelmatig toen ik nog in Spijkenisse woonde. Heb voor 2 augustus gestemd, de andere datum ben ik op vakantie.
Lijkt me weer gezellig worden.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door The-Boss » zo mei 31 2009 1:20 am

Heb ook voor 2 augustus gestemd. (neem dan waarschijnlijk ook mijn dochter mee.)
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » zo mei 31 2009 1:22 am

Ik heb voor 30 augustus gekozen.
Groet Ed
Nikon Z Z & de maskers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo mei 31 2009 7:26 am

Het nadeel van een poll is dat ik nu 2 data in m'n agenda moet vrijhouden, kan dat niet makkelijker.

Jay

Bericht door Jay » zo mei 31 2009 8:33 am

Hans Braakhuis schreef:Het nadeel van een poll is dat ik nu 2 data in m'n agenda moet vrijhouden, kan dat niet makkelijker.
Wij hebben gekozen voor een poll omdat het eigenlijk nog in een vakantieperiode zit. Wij wouden de gok niet nemen om een datum te kiezen waar er dan maar weinig mensen meekunnen.

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****

Bericht door hans1956 » zo mei 31 2009 10:28 am

ALE schreef:Een hele mooi plaats. Ik kwam er regelmatig toen ik nog in Spijkenisse woonde. Heb voor 2 augustus gestemd, de andere datum ben ik op vakantie.
Lijkt me weer gezellig worden.
Groet,

ALE
Wij dan ook maar voor 2 augustus. Ook ik heb in Spijkenisse gewoond en kwam regelmatig in Brielle. Schitterend stadje waar Alva toch heel veel moeite voor heeft moeten doen om daar "foto's" te kunnen maken :mryellow: :mryellow: Uiteindelijk verloor hij daar zijn bril, toch? :mrgreen: :mrgreen:
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » zo mei 31 2009 12:53 pm

Heb ook 2 augustus gestemd

ben er 1 keer geweest om wat te eten, wat ik er van gezien heb is het een mooie plaats om er kijkje te gan nemen door lens :wink:
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Barry

Bericht door Barry » zo mei 31 2009 5:27 pm

Heb 2 augustus gestemd. Lijkt me erg gezellig om mee te gaan :D

Groetjes Barry :mrgreen:

Bea
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Bea » zo mei 31 2009 9:11 pm

Leuk!, Ik kan beide data. Eindelijk kan ik weer eens mee.

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » zo mei 31 2009 9:19 pm

Er komt toch wel kibbelingin het programma he ;)?

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » zo mei 31 2009 9:27 pm

Dan ga ik zeker mee, is vlak naast de deur. Ik weet alleen nog niet welke datum ik moet kiezen i.v.m. mijn zondagsdiensten.

FritsBee
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door FritsBee » zo mei 31 2009 9:28 pm

Hoi Ik heb de 30ste gestemd maar ik kan ook de 2de
Lijkt me gezellig.

Frits

VieF

Bericht door VieF » ma jun 01 2009 6:42 am

Leuk dat er al zoveel aanmeldingen zijn! Ik denk dat Brielle erg geschikt is voor een fotowandeling met al die oude pandjes,
Brielse wallen, de haven en natuurlijk de Brielse dom! Ik ben er geboren en getogen dus ik heb er niet echt bij stil gestaan
om er een stadswandeling te organiseren, want voor mij is het een beetje 'gewoon'. Ik weet niet beter. Gelukkig heb ik
nog een 2e stel hersens genaamd Jay :D We vinden het leuk om dit te organiseren en hopen dat jullie het in augustus zullen
waarderen.

Gesloten

Terug naar “Komende evenementen”