goede methode voor stof verwijderen

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
remko2000

goede methode voor stof verwijderen

Bericht door remko2000 » di jun 09 2009 6:25 pm

Ik heb stof op mijn spiegel/sensor. Nu heb ik wel een blaasbalgje maar dat werkt toch niet helemaal omdat het stof toch vaak in je body rond blijft dwarrelen. Wie kan mij adviseren over een goede methode om dit effectief weg te halen met minimale kans op beschadiging. Een statische kwast?(welke dan?) of is het toch het beste de camere te laten reinigen? Of zijn er nog andere goede methodes?

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: goede methode voor stof verwijderen

Bericht door Melliw » di jun 09 2009 6:28 pm

Wanneer je de blaasbalg gebruikt moet je de camera op z'n kop houden. De stof kan er dan uitzakken.
Zelf gebruik ik een naast de blaasbalg soms de VisibleDust. Volgens mij is dit de meest gebruikte methode/apparaat.

Groeten, Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di jun 09 2009 6:28 pm

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » di jun 09 2009 7:20 pm

Klinkt misschien een beetje vreemd, maar in extreme gevallen grijp ik soms naar de stofzuiger :) .

Als de blaasbalg niet meer helpt (stof lijkt ahw vast te zitten) of het stof zit binnen de kortste keren weer terug op de sensor (statisch geladen).

Ik gebruik de huis, tuin en keuken stofzuiger en gebruik mijn hand om de slang en de objectiefvatting aan elkaar te verbinden.
Let wel op dat je een zuigmond gebruikt waar een klepje op zit wat je open kunt zetten zodat je niet met de volle zuigkracht de camera te lijf gaat, want dat zou best wel eens te veel van het goede kunnen zijn en verzeker je zelf er ook van dat de sluiter open is.
Zorg ook dat je in een relatief sof vrije ruimte zit bijv. een net gedweilde keuken omdat je de omgevings lucht de camera in zuigt en als die al stoffig is schiet je er dus weinig mee op.
Doe het met beleid en bouw het rustig op. Je zal zien dat er maar weinig zuigkracht nodig is om het stof te verwijderen.

Bij mijn D200 heeft dit altijd goed gewerkt en ik kreeg er zelfs stof wat op het matglas lag mee weg.

Ik huiver bij alle mechanische vormen van sensor reiniging zoals swab's, kwastjes ed. dat is voor mij echt het aller laatste middel waar ik naar grijp en ik heb het ook tot nu toe niet nodig gehad.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Brava
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Brava » vr jun 12 2009 3:42 pm

De huis, tuin en keuken stofzuiger variant zou ik sterk willen afraden al dan niet met minder zuigkracht zoals vorige posting enz.

Onderstaand stukje uit een artikel geeft een aardige motivatie waarom niet en ik kan mij daar wat bij voorstellen

Stofzuiger
Over deze methode bestaat wat verwarring. Er bestaat een systeem van Green Clean waarmee u de sensor kunt stofzuigen om zo de stofjes van de sensor te verwijderen, dit systeem werkt perfect en levert geen problemen op. Wat op het Internet ook wel te horen is, is dat u thuis de slang van een normale stofzuiger op de lensopening kunt houden en op deze manier de stof uit uw sensor kunt halen. De redenatie is dat de stofzuiger thuis meer kracht heeft waardoor de stof vanzelf los laat en naar buiten komt.
Deze denkwijze is fout. Met een stofzuiger creëert u een onderdruk in de behuizing van de camera en hierdoor zuigt u lucht aan vanuit een andere ruimte dan uw camera. Deze lucht komt van plaatsen waar normaliter geen luchtstroming plaatsvind, zoals tussen het sluitergordijn en achter de sensor vandaan. U verplaatst op deze manier onderdelen die niet verplaatst mogen worden en zet krachten op onderdelen van uw toestel die niet verantwoord zijn binnen de behuizing van uw camera.

Trouwens na zo'n dik 1.5 jaar heb ik wat (plakkende) stof op D300 sensor maar is niet zichtbaar op F11 en wat hoger wel op F 22 en hoger. Ook ik heb swabs in huis maar nog ongebruikt. Omdat ik b.v. geen macro foto's maak oid gebruik ik zelden of nooit dergelijke hoge diafragma nummers en als ik al iets van stof zie (zelden!!!!!!)poets ik dat weg met P.s. Dat alles zeggende denk ik dat veel mensen -al dan niet wat overbodig of omdat iedereen het doet- of zelf aan de slag gaan met b.v.swabs of de huis stofzuiger!!! met de bijbehorende risico's of maken dure schoonmaak tripjes naar Beverwijk of Chipclean.

Voor mijn nieuwschierigheid of zie ik iets over het hoofd: Hoe vaak maken jullie de sensor (afdekking) schoon en doen jullie dat altijd op basis van f22 plaatjes met autolevels/contrast ? En hoe vaak fotograferen jullie met f22 en hoger?

Ik ben wel benieuwd naar de reacties.

Groet Theo

Frederix

Bericht door Frederix » vr jun 12 2009 6:59 pm

Tsjonge, wat bof ik dan met mijn F100. Nooit geen stof op de sensor, de F100 heeft namelijk een eenmalig te gebruiken sensor, deze zit op een rolletje. Er zitten meestal 36 sensors op een rolletje.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » vr jun 12 2009 7:55 pm

Er zijn hier al meerdere draadjes over geweest b.v. deze

Een sensor schoonmaken is niet eng en als het blaaspeertje niet meer werkt gaat "swabben" goed na enige oefening of je kunt dit laten doen.
Een stofzuiger gebruiken zou ik eng vinden, maar misschien kan Luc een cursus verzorgen :)

Ik heb mijn D300 sensor nu éénmaal nat schoongemaakt sinds ik hem tweedehands kocht in December vorig jaar en omdat ik veel macro's schiet hou ik hem wel graag schoon.
Proefplaatjes doe ik inderdaad op f22, maar je hebt gelijk dat dan niet alle stofjes weg hoeven te zijn omdat er maar een paar bij f11 te zien zijn. Maar ik moet zeggen na tweemaal "swabben" was er echt geen enkel stofje meer te zien op f22.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”