Macrofotografie - help

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Ciska

Macrofotografie - help

Bericht door Ciska » zo jun 14 2009 11:54 pm

Ik heb hier pas geleden mijn allereerste macrofoto met een omkeerring met een 50 mm 1.8 gemaakt en hier neer gezet http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 51&t=18745.
Nu ben ik verder aan het experimenteren geweest en eerlijk gezegd vind ik het best wel moeilijk. Nu heb ik een vraag aan jullie.
Omdat die lens verkeerd om op de camera zit moet je zelf de belichting instellen dmv een heel klein pieletje. Als je een beetje dikke vingers hebt, dan heb je al snel een probleem. Is hier geen oplossing voor?

Met de zonnige groet en alvast bedankt voor je hulp, Ciska, dat ben ik dus

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Macrofotografie - help

Bericht door Hans Braakhuis » ma jun 15 2009 6:42 am

Je hebt een AF 50 f/1,8 (D), en bij alle 1,8 50's kun je het diafragma makkelijk regelen. Normaal staat de diafragma vergrendeling vast op het kleinste diafragma. Ontgrendelen, en op volle opening scherpstellen en compositie bepalen. Daarna de diafragma ring naar f2,8 (mijn voorkeur) draaien of nog wat meer, hooguit tot f 11. En je maakt de opname zonder vingers aan het objectief.
Neem wel aan dat je met statief werkt, anders ben je de scherpstelling en compositie weer kwijt.

Ciska

Bericht door Ciska » ma jun 15 2009 10:46 am

Hans bedankt voor je reactie, maar ik moet wel met dat kleine dingetje werken, want hij reageert nergens op die objectief zit er dus andersom in door die ring en nu kan ik wel overal aan draaien, maar de foto blijft te donker, daar is dat kleine dingetje voor wat normaal door de camera geregeld word. dus als je de foto lichter wilt hebben dan moet je aan dat kleine dingetje zitten pielen. ik heb van alles geprobeerd, maar de foto blijft te donker. ohw ja voor ik het vergeet ik heb een D80.
ja ik maak ze op statief.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma jun 15 2009 11:27 am

Ciska,

Nog een keer lezen wat Hans schrijft.
Je kunt het diafragma van jouw lens veranderen met de diafragmaring.
Voor normaal gebruik op de camera moet die diafragmaring op het kleinste diafragma staan.
Om te voorkomen dat die ring verdraait, kun je de diafragmaring op het kleinste diafragma vergrendelen.
Als je die vergerendeling los schuift dan kun je het diafragma met de diafragmaring veranderen en dan blijft hij daar ook op staan als je hem los laat.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Ciska

Bericht door Ciska » ma jun 15 2009 11:35 am

*gaat met een heel rood hoofd van schaamte in de hoek staan* Ken je na gaan dat ik dit nog nooit gedaan had, maar zie ineens dat je nóg een ring kan draaien :oops:
Hmmz moet toch nog aardig wat leren met die omkeerringen... Vind het een leuke techniek omdat je er veel mee kan spelen... wéér iets geleerd! Maar zoiets vind je ook niet terug in boeken over die omkeerringen. Bedankt Hans en Roelof

george013

Bericht door george013 » ma jun 15 2009 11:52 am

En niet vergeten het diafragma weer op 22 te zetten als je de lens normaal gebruikt, want anders werkt de camera niet en loop je je gek te zoeken hoe dat kan.
George

Ciska

Bericht door Ciska » ma jun 15 2009 11:54 am

dank je...

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma jun 15 2009 1:05 pm

Ciska schreef:! Maar zoiets vind je ook niet terug in boeken over die omkeerringen.
Nu schrijf ik geen boeken meer, maar ergens op m'n site vond ik toch:

Het beste resultaat krijg je door het objectief op oneindig in te stellen. Op oneindig presteren alle objectieven, behalve de macro’s, op het best. Stel dan scherp door met de camera voor- of achteruit te gaan. Zo op een afstand van 1 tot 10 centimeter. Echt dichtbij werk dus. Zet het diafragma geheel open, om gemakkelijk te kunnen scherpstellen. Het scherpstel rondje in je zoeker blijft werken, maak daar gebruik van. Als je tevreden bent met het beeld en de uitsnede, zet dan het diafragma op 5,6 of 8.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”