Pagina 1 van 1

hoe verhoudt de 24mm 2.8 AI zicht tot de 24mm 2.8 AF-D

Geplaatst: za jul 11 2009 9:08 am
door Yvette Verwer
Sinds kort heb ik een 24mm 2.8 AI lens. Nou vind ik het heerlijk om weer manueel te focussen en mijn diafragma op de lens te regelen (met bijbehorend scherpteveld schaaltje), dus ik ben alleen daarom al dol op deze lens die me weer rustiger en geconcentreerder doet werken, maar ik vraag me toch af hoe hij zich verhoudt tot de 24mm 2.8 AF-D.
Is hij optisch gelijk of niet? De AF-D komt erg slecht uit veel testen, terwijl ik niet ontevreden ben over de prestaties van mijn AI lens.
Nao ja, alle reacties hebben mijn belangstelling, dus schroom niet om een beetje of topic te gaan en over AI en AF-D in het algemeen of over specifieke andere objectieven te beginnen. Ook meningen over werkmethodes (manual focus etc.), hoor ik graag.

Groetjes,

Yvette

Re: hoe verhoudt de 24mm 2.8 AI zicht tot de 24mm 2.8 AF-D

Geplaatst: za jul 11 2009 10:20 am
door gijs sandberg
Beste Yvette,

Als je tevreden bent met de Ai versie, who cares over de AF-D versie?
Overige voordelen van de Ai versie:
-beter compatible met oudere kamera's
-betere mechanische constructie
-beter betaalbaar (aannemende dat je geen fabrieksnieuw exemplaar hebt gekocht)

Groeten, Gijs

Re: hoe verhoudt de 24mm 2.8 AI zicht tot de 24mm 2.8 AF-D

Geplaatst: za jul 11 2009 10:29 am
door Jur
Yvette,

De AIs 2.8/24 en AIs 2.5/105 waren mijn favourite objectieven in het MF tijdperk en werden ook intensief gebruikt op de F4s en F100. Eerlijk gezegd heb ik de 2.8/24mm op de DSLR's (D2x, D300 en D700) nooit uitgeprobeerd, omdat ik in dat bereik de AFS 14-24 gebruik.
Bjørn Rørslett is overigens zeer best te spreken over de kwaliteit van de manuele 2.8/24mm versies, vooral op FX body's (zie http://www.naturfotograf.com/index2.html). Ik ben daardoor erg benieuwd geworden en zal dit objectief ook eens op de D300 en vooral D700 gaan uitproberen. Ik hou je op de hoogte.

Re: hoe verhoudt de 24mm 2.8 AI zicht tot de 24mm 2.8 AF-D

Geplaatst: za jul 11 2009 1:15 pm
door pimmetje
Ben er ook tevreden mee,alleen mijn AI uitvoering piept tijdens scherpstellen.
De foto "Oranje" in het beoordelingsforum is er mee gemaakt.

Pim

Re: hoe verhoudt de 24mm 2.8 AI zicht tot de 24mm 2.8 AF-D

Geplaatst: za jul 11 2009 1:18 pm
door a90
pimmetje schreef:Ben er ook tevreden mee,alleen mijn AI uitvoering piept tijdens scherpstellen.
De foto "Oranje" in het beoordelingsforum is er mee gemaakt.

Pim
Dat is vreemd, loopt de scherpstelring wat aan of iets dergelijks ?

Re: hoe verhoudt de 24mm 2.8 AI zicht tot de 24mm 2.8 AF-D

Geplaatst: za jul 11 2009 1:36 pm
door pimmetje
Moeilijk om een geluid te omschrijven,lijkt op metaal over metaal. Verder gaat het wel soepel,met name als het wat warmer is. In de winter hoor ik duidelijk een piepend/schrapend geluid. Mogelijk is het vet droog of verdwenen?

Pim

Re: hoe verhoudt de 24mm 2.8 AI zicht tot de 24mm 2.8 AF-D

Geplaatst: za jul 11 2009 3:29 pm
door emdeklerk
Eigenlijk weet je het al:
"De AF-D komt erg slecht uit veel testen, terwijl ik niet ontevreden ben over de prestaties van mijn AI lens."

De MF-versie was altijd top, de AF-versie is ook heel goed, maar de optische constructie is gewoon anders. Om de AF-motor niet al te veel arbeid te laten verrichten wordt gebruik gemaakt van IF, oftewel inwendige scherpstelling, waarbij maar één of een gering aantal glasdelen wordt bewogen voor de scherpstelling.
Bij een MF is het totaal van glas optimaal op elkaar afgestemd en wordt alles bewogen voor de scherpstelling (tenzij het een MF-IF is natuurlijk), bij de AF bewegen maar een paar lensdelen ten opzichte van de rest. Beweeg je één lensdeel, dan roep je lensfouten op die vaak door een ander bewegend lensdeel gecorrigeerd moeten worden, dat dan weer andere lensfouten oproept... Denk aan een zoomobjectief, dat is eigenlijk altijd een compromis. Het is ook de reden dat veel AF-objectieven meer vertekening hebben dan de "oude" MF-objectieven van dezelfde lichtsterkte.
En nu zijn er ook nog bewegende lensdelen bijgekomen voor de VR...
In ieder geval zie je nu wel dat er heel goede objectieven uitkomen die uiterst scherp en contrastrijk tekenen, maar dan moet je wel wat vertekening in het groothoekbereik voor lief nemen. Denk aan de nu al legendarische 24-70mm.
E.M. de Klerk