D5000 of D90
D5000 of D90
Ik twijfel maar kunnen mijn oude lenzen Nikkor AF o.a 70-210 etc wel of niet werken op de D90 ? (allemaal van mijn geliefde 601) maar werkt de autofocus nog op de D90 (op de D5000 zeker niet)
Mijn vrouw heeft het liefst D5000 (scherpstellen op lcd-scherm maar ik lees daar veel nadelen van.
Liefst wil ik van +/- 18-300 mm kunnen.....
Mijn vrouw heeft het liefst D5000 (scherpstellen op lcd-scherm maar ik lees daar veel nadelen van.
Liefst wil ik van +/- 18-300 mm kunnen.....
- Jop
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: D5000 of D90
Volgens deze tabel (http://chsvimg.nikon.com/products/imagi ... accessory/) passen de AF objectieven op de Nikon D90. Op de D5000 passen ze volgens mij ook maar dan werkt de autofocus niet (wat niet handig is). Op welke nadelen van de D5000 doel je? Overigens zou ik voor de D90 gaan als je al ervaring hebt met (digitale) spiegelreflex camera's.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste ST guido,
Over de lenzen: een D5000 heeft net als de D40/D60 lenzen met scherpstelmotor nodig (AF-S)
Ik vermoed dat jouw zoomlens dat niet is.
Op de D90 moet een dergelijke lens wel AF geven.
Over de D5000 en LCD: ik heb het geprobeerd: het is een nuttige toevoeging, maar alles heeft zijn/haar beperkingen.
Jop: de D5000 is zeker geen beginnerskamera, je moet wel kunnen leven met de beperking van AF-S lenzen.
Groetne, GIjs
Over de lenzen: een D5000 heeft net als de D40/D60 lenzen met scherpstelmotor nodig (AF-S)
Ik vermoed dat jouw zoomlens dat niet is.
Op de D90 moet een dergelijke lens wel AF geven.
Over de D5000 en LCD: ik heb het geprobeerd: het is een nuttige toevoeging, maar alles heeft zijn/haar beperkingen.
Jop: de D5000 is zeker geen beginnerskamera, je moet wel kunnen leven met de beperking van AF-S lenzen.
Groetne, GIjs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op wo jul 15 2009 8:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik neem aan dat je met scherpstellen op het LCD scherm Liveview bedoelt. Dat kan de D90 ook. Alleen het scherm kan niet kantelen zoals bij de D5000.
Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Naar mijn mening is de D90 een betere keus en is toch een stuk uitgebreider dan de D5000.
En de D5000 zit toch in het beginnerssegment gepositioneerd
Maar er zijn wel mooie plaatjes mee te schieten.
Groetjes George
En de D5000 zit toch in het beginnerssegment gepositioneerd

Maar er zijn wel mooie plaatjes mee te schieten.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
live view is prima te gebruiken met de Nikon D5000.ReneG schreef:Ik neem aan dat je met scherpstellen op het LCD scherm Liveview bedoelt. Alleen het scherm kan niet kantelen zoals bij de D5000.
maar,
Met b.v. een Sigma 18-250 mm F/3.5-6.3 DC OS HSM is liveview niet scherp te stellen.
Nu heb ik een Nikon AF-S VR DX 18-200 mm F/3.5-5.6 G IF-ED, en daar is Live view wel mee te gebruiken
Het beste werkt liveview als het onderwerp niet beweegt of weinig beweegt .
Maar voor mij is het een optie die ik zeker ga gebruiken.en het kantelbare scherm is een super handige optie
Laatst gewijzigd door D5000 op wo jul 15 2009 5:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jop
- Forumlid
- Contacteer:
LiveView gebruik ik zelf niet veel, wel in combinatie met het kantelbare scherm en dat is een (in mijn ogen) waardevolle toevoeging omdat je dan uit vreemde hoeken makkelijker foto's kunt nemen.
@ George Fennes, er zijn inderdaad hele mooie plaatjes mee te schieten en aangezien ik een beginner ben heb ik hier nog genoeg mee te leren
Volgens mij is de D5000 wel als instap-camera gepositioneerd, ik heb begrepen dat deze de D60 zou vervangen. Maar goed de verkoper vertelde ook dat de D5000 wel weer functies had die je niet op een instap-camera zou verwachten en dat deze op bepaalde vlakken gelijk is aan een D90. Maar goed ik blijf erbij dat de D90 beter is om te kiezen als een meer ervaren gebruiker. Ik zou zelf na mijn D5000 niet kiezen voor een ander instap-model, maar minimaal voor de D90 (of misschien tegen die tijd de opvolger)gijs sandberg schreef: de D5000 is zeker geen beginnerskamera, je moet wel kunnen leven met de beperking van AF-S lenzen.
@ George Fennes, er zijn inderdaad hele mooie plaatjes mee te schieten en aangezien ik een beginner ben heb ik hier nog genoeg mee te leren

Niet zo generaliseren aub. Jij hebt een niet-lichtsterk Sigma-objectief geprobeerd op je D5000 en dat liep niet lekker met liveview. De verklaring daarvoor is eerder te zoeken in te weinig licht dan in het merk. Daarmee kun je dus nog geen uitspraken doen over andere niet-nikon objectieven. In principe maakt het voor de techniek van de AF niet uit wat voor glas er wordt gebruikt.D5000 schreef:live view is prima te gebruiken met de Nikon D5000.
Maar dan wel met een Nikon lens.
Met b.v. een Sigma is liveview niet scherp te stellen.
je hebt gelijk, tekst is aangepast.joepert schreef:D5000 schreef: Niet zo generaliseren aub. Jij hebt een niet-lichtsterk Sigma-objectief geprobeerd op je D5000 en dat liep niet lekker met liveview. De verklaring daarvoor is eerder te zoeken in te weinig licht dan in het merk. Daarmee kun je dus nog geen uitspraken doen over andere niet-nikon objectieven. In principe maakt het voor de techniek van de AF niet uit wat voor glas er wordt gebruikt.
- iefie
- Forumlid
heb zelf de 70-210D gehad en die doet het prima op een D90 (ook auto scherpstellen).
Op allebei de liveviews kun je scherpstellen.
Op allebei de liveviews kun je scherpstellen.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.