belang aantal scherpstelpunten
belang aantal scherpstelpunten
Op dit forum wordt regelmatig in positieve zin gesproken over het hebben van meerdere scherpstelpunten. Mijn D60 heeft er "maar" drie, wat er nog altijd twee meer zijn dan ik gewend was.
Wat is het belang van meerdere scherpstelpunten? Ik kan me voorstellen dat het handig is als je snel bewegende objecten fotografeert, maar maakt het verder veel uit? Tenzij je met een extreem groot diafragma werkt, wordt er toch een heel gebied rond het punt waarop je scherp hebt gesteld, scherp? Of zie ik dat verkeerd?
Wat is het belang van meerdere scherpstelpunten? Ik kan me voorstellen dat het handig is als je snel bewegende objecten fotografeert, maar maakt het verder veel uit? Tenzij je met een extreem groot diafragma werkt, wordt er toch een heel gebied rond het punt waarop je scherp hebt gesteld, scherp? Of zie ik dat verkeerd?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: belang aantal scherpstelpunten
Adriana,
Als je haast hebt is er geen tijd om de AF vast te zetten en de beelduitsnede rustig te bepalen.
Met een D40/D60 heb ik al problemen als het optimale schersptelount niet 1 van de drie AF punten is.
Bovendien kan de geavanceerde software van Nikon prachtige dingen doen met behulp van die vele punten.
C-bezitters zijn daar soms (beep)-jaloers op.
Ik geef toe dat het nut van meerdere punten pas echt belangrijk wordt bij gebruik van kleine zones van scherptediepte, met een fikse fish-eye en diafragma 11 heb je nergens last van.
Groeten, GIjs
Als je haast hebt is er geen tijd om de AF vast te zetten en de beelduitsnede rustig te bepalen.
Met een D40/D60 heb ik al problemen als het optimale schersptelount niet 1 van de drie AF punten is.
Bovendien kan de geavanceerde software van Nikon prachtige dingen doen met behulp van die vele punten.
Ik geef toe dat het nut van meerdere punten pas echt belangrijk wordt bij gebruik van kleine zones van scherptediepte, met een fikse fish-eye en diafragma 11 heb je nergens last van.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Dank je, Gijs.gijs sandberg schreef: Als je haast hebt is er geen tijd om de AF vast te zetten en de beelduitsnede rustig te bepalen.
Groeten, GIjs
Je zegt dat je al problemen hebt als het optimale scherpstelspunt niet 1 van de 3 AF punten is. Dat is ook mijn ervaring met de zeer beperkte experimenten die ik tot nu toe gedaan heb.
Ik ben nu aan het kijken of ik met een nog meer toegeknepen diafragma betere resultaten haal. (Ik heb de D60 pas twee weken).
Wat bedoel je met "kan de geavanceerde software van Nikon prachtige dingen doen met behulp van die vele punten. C-bezitters zijn daar soms (beep)-jaloers op."?
Dank voor je reactie.
- gijs sandberg
- Clublid
Adriana,
Ik bedoel de 3-d tracking functies die o.a. op de D5000 en hoger zitten.
oa. aan de hand van de kleuren in het beeldveld kan de kamera een scherp testellen punt bijhoudne.
Let wel: dit is voor ver gevorderden, ik ken besprekingen van mensen die weeeeken besteed hebben om daar het beste uit te halen.
Groeten, Gijs
Ik bedoel de 3-d tracking functies die o.a. op de D5000 en hoger zitten.
oa. aan de hand van de kleuren in het beeldveld kan de kamera een scherp testellen punt bijhoudne.
Let wel: dit is voor ver gevorderden, ik ken besprekingen van mensen die weeeeken besteed hebben om daar het beste uit te halen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Bedoel je de software in de camera of zit er iets in Capture NX2 dat ik nog niet ken?gijs sandberg schreef:Bovendien kan de geavanceerde software van Nikon prachtige dingen doen met behulp van die vele punten.
Spul waarmee je foto's maakt...
A.Translator schreef:Op dit forum wordt regelmatig in positieve zin gesproken over het hebben van meerdere scherpstelpunten. Mijn D60 heeft er "maar" drie, wat er nog altijd twee meer zijn dan ik gewend was.
Hoi Adriana,
Het belang van meerdere scherpstel punten is er wel degelijk, zeker als er meerdere objecten op je foto staan en jij b.v het object links van je belangrijk vind. Dan zet je je scherpstel punt naar links.
Bewegende objecten, neem dan maar je middelste punt dan kan je je foto croppen in de juiste compositie.
Vliegende kippen laten zich anders wat lastiger vangen met je zoeker.
Met een klein diafragma getal, verzet dan je scherpstelpunt maar naar je object, anders wordt het niets.
Ik werk nu met de D90 en vind het een stuk prettiger dat ik meerdere scherpstel punten heb, als met de D60, die ik nog steeds erbij heb.
Groetjes Karin
- gijs sandberg
- Clublid
Rene,ReneG schreef:Bedoel je de software in de camera of zit er iets in Capture NX2 dat ik nog niet ken?gijs sandberg schreef:Bovendien kan de geavanceerde software van Nikon prachtige dingen doen met behulp van die vele punten.
Neen, in de kamera.
Als er eenmaal goed of fout is scherpgesteld kan je daar met CaptureNX niets meer aan doen.
Groeten, GIjs
Wa ik wel als nadeel ondervind bij het gebruik van meerdere scherpstelpunten, is dat er soms in de zoeker maar 3 punten oplichten van het onderwerp waar ik op scherp stel. Je zou verwachten dat alle punten gebruikt worden, natuurlijk als alle delen van het onderwerp op dezelfde afstand zitten, maar helaas.
Nog een keer focussen geeft dan weer andere punten die oplichten. Apart....
Irwan
Nog een keer focussen geeft dan weer andere punten die oplichten. Apart....
Irwan
- GuyVerschuere
- Forumlid
- Contacteer:
En ik gebruik dan weer liever slechts 1 scherpstelpunt, zo weet ik tenminste zeker dat de focus gebeurt op hetgeen ik wil.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Het zal wel aan mijn deskundigheid liggen, maar ik gebruik meestal maar 1 scherpstelpunt.
Wel maak ik gebruik van de mogelijkheid om mijn scherpstelpunt te verplaatsen.
Maar door 1 punt te gebruiken weet ik zeker dat datgene wat ik scherp wil hebben ook daadwerkelijk scherp wordt.
Groetjes George
Maar door 1 punt te gebruiken weet ik zeker dat datgene wat ik scherp wil hebben ook daadwerkelijk scherp wordt.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
George Fennes schreef:Het zal wel aan mijn deskundigheid liggen, maar ik gebruik meestal maar 1 scherpstelpunt.
Groetjes George
Hier sluit ik mij bij aan.
Groetjes Karin
Ik kan me helemaal vinden in de mening van Gijs!
Gisteren een enorme kater gehad, die begon al een week geleden. Foto van een tuinplantje met regendrupples op de bladeren, inlezen in Photoshop, en op 100% zetten, resultaat nergens scherp! Ja direct weer foto's gemaakt, ondertussen zo'n 30... Zoals gezegd gisteren de ultime kater, je wordt ineens erg fanaiek om toch je foto scherp te krijgen, op z'n minst beter dat de Lumix die je hebt (3x zo goedkoop...). diverse tests gedaan en krijg 'm maar niet scherp, ja hij is het wel maar enorm wollig en niet scherp gestoken zoals ik gewend was van mijn F3!
Terug naar de winkelier? Nikon bellen? Fijn zo'n D90 kit met een 18-105 mm, wat een miskoop!
Toch nog even kijken op internet... Kom hier terecht bij Nikon club Nederland, en heb bevestiging dat het instellingen zijn op de camera en niet foutieve keuze van product of erger fout in de camera!
Mijn huidige instellingen (20090801):
- Beeldinstelling instellen-> Neutraal -> Verscherping: 6
- AF mode -> AF-S (Enkelvoudig AF)
- AF veldstand -> Enkelpunt
- Middelste scherpstelpunt -> Breed
Dit weekeinde weer een aantal tests uitvoeren...
Gisteren een enorme kater gehad, die begon al een week geleden. Foto van een tuinplantje met regendrupples op de bladeren, inlezen in Photoshop, en op 100% zetten, resultaat nergens scherp! Ja direct weer foto's gemaakt, ondertussen zo'n 30... Zoals gezegd gisteren de ultime kater, je wordt ineens erg fanaiek om toch je foto scherp te krijgen, op z'n minst beter dat de Lumix die je hebt (3x zo goedkoop...). diverse tests gedaan en krijg 'm maar niet scherp, ja hij is het wel maar enorm wollig en niet scherp gestoken zoals ik gewend was van mijn F3!
Terug naar de winkelier? Nikon bellen? Fijn zo'n D90 kit met een 18-105 mm, wat een miskoop!
Toch nog even kijken op internet... Kom hier terecht bij Nikon club Nederland, en heb bevestiging dat het instellingen zijn op de camera en niet foutieve keuze van product of erger fout in de camera!
Mijn huidige instellingen (20090801):
- Beeldinstelling instellen-> Neutraal -> Verscherping: 6
- AF mode -> AF-S (Enkelvoudig AF)
- AF veldstand -> Enkelpunt
- Middelste scherpstelpunt -> Breed
Dit weekeinde weer een aantal tests uitvoeren...
- gijs sandberg
- Clublid
B,
Een 18-200 is ook niet bedoeld om kritische macro-opnames mee te maken.
Dit draadje gaat over een andere vraagstelling, je kan met de knop Nieuw Onderwerp zelf een passende vraag beginnen.
Groeten, GIjs
PS: laat de verscherping over aan de nabewerking (als laaatste stap) en fotografeer in NEF/RAW.
Een 18-200 is ook niet bedoeld om kritische macro-opnames mee te maken.
Dit draadje gaat over een andere vraagstelling, je kan met de knop Nieuw Onderwerp zelf een passende vraag beginnen.
Groeten, GIjs
PS: laat de verscherping over aan de nabewerking (als laaatste stap) en fotografeer in NEF/RAW.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op za aug 01 2009 10:42 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Allen dank voor jullie uitgebreide reactie! Ik werk graag net zo als Guy en George, met één scherpstelpunt. Dat bevalt beter dan de standaard drie. Ik heb de D60 meestal op diafragma-voorkeuze staan en draai de 18-55 mm kit lens dan zover mogelijk dicht als ik veel scherptediepte wil, maar word soms toch teleurgesteld door onscherpte aan de randen. Enfin, ik heb hem net en moet nog veel oefenen.
Wat heerlijk trouwens dat je de gebruikte instellingen keurig in je software terugvindt! Vroeger schreef ik altijd op met welk diafrafgma en sluitertijd een opname gemaakt was. Nu kun je veel makkelijker achteraf zien wat er fout gegaan is.
Wat heerlijk trouwens dat je de gebruikte instellingen keurig in je software terugvindt! Vroeger schreef ik altijd op met welk diafrafgma en sluitertijd een opname gemaakt was. Nu kun je veel makkelijker achteraf zien wat er fout gegaan is.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
De D300 heeft er 51 , voor mijn vogel fotografie is dit echt een voordeel ik kan nu precies
daar scherpstellen waar ik wil.
een maatje heeft een D200 met 11 scherpstel punten en heeft nog wel is probleempjes als
ie bv. op het oog wilt scherpstellen hier komt hij dan wel is in de knoei met zijn compositie.
groet ruud
daar scherpstellen waar ik wil.
een maatje heeft een D200 met 11 scherpstel punten en heeft nog wel is probleempjes als
ie bv. op het oog wilt scherpstellen hier komt hij dan wel is in de knoei met zijn compositie.
groet ruud