Vuurwerk

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Dryade

Vuurwerk

Bericht door Dryade » do dec 28 2006 9:35 pm

Nog een paar dagen dan knallen we weer voor een hoop geld de lucht in.
Ik wil hier eens foto's van maken.

Welke instellingen kan je hier het beste voor gebruiken ?

Mrc

Bericht door Mrc » do dec 28 2006 10:09 pm

Het zou mooi zijn als je je camera op AF-C zet en dan op 3 of 5 frames per seconde.
Ik weet alleen niet zeker of dat mogelijk is met de D70 nu ik er aan denk :?
Shutter speed op 400 maar pas op dat de foto niet te donker word, eventueel je iso iets verhogen.
Maar zowieso AF centre en probeer met je oog de pijl te volgen en niet met je camera, dus over je camera meekijken en dan pas door de zoeker!
Dit heeft mij enorm geholpen.
Groeten,Marco.

Josw

Bericht door Josw » do dec 28 2006 11:15 pm

Toestel op statief - autofocus uitzetten - f/8 - Bulb - afstand bediening of zelfontspanner gebruiken. En als het vuurwerk voorbij is de sluiter weer sluiten. Een beetje gelijk aan als je bliksem wilt fotograferen. Je kan een beetje met de ISO schuiven tussen de 100-400 ik zelf ben een voorstander om rond de 100 te zitten. Het is altijd een beetje proberen omdat je op voorhand niet weet hoeveel licht het vuurwerk afgeeft.
Zo deed ik het vroeger tenminste dit jaar wil ik het ook met mijn CoolPix E5700 gaan proberen. Nu met digitaal kan je mooi tussentijds even kijken of de instellingen mooi zijn.

Ik heb deze even opgezocht misschien heb je er wat aan.
http://www.nikonians.org/html/resources ... orks1.html

Groet,
Jos

reneo57
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door reneo57 » vr dec 29 2006 12:04 am

Vorig jaar gemaakt, het kan beter maar het is een begin.

Afbeelding

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » vr dec 29 2006 9:45 am

Leuk!

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » vr dec 29 2006 11:03 am

Mrc schreef:Het zou mooi zijn als je je camera op AF-C zet en dan op 3 of 5 frames per seconde.
Ik weet alleen niet zeker of dat mogelijk is met de D70 nu ik er aan denk :?
Shutter speed op 400 maar pas op dat de foto niet te donker word, eventueel je iso iets verhogen.
Maar zowieso AF centre en probeer met je oog de pijl te volgen en niet met je camera, dus over je camera meekijken en dan pas door de zoeker!
Dit heeft mij enorm geholpen.
Groeten,Marco.
Zo krijg je dus volgens mij niets... Je moet een lange sluiter tijd hebben vanaf een statief...

Als je dus je camera op een statief zet en dan op, inderdaad, Bulb of op een sluiter tijd van 30 sec. krijg je, als je de lucht fotografeerd, veel knallen in de lucht op je plaat. Ook al worden deze om de beurt afgeschoten, het lijkt 1! ISO 100 of 200. Voor twaalven als het donker is even een keer gaan oefenen, dan weet je hoe en wat en ben je er om 12 uur als de kippen bij met goede instellingen.

Ciao en succes,

J.

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » vr dec 29 2006 11:04 am

Probeer geen lantaarnpaal/palen of een andere lichtbron in de buurt van je zoekenbeeld te krijgen want dat kan een lelijke schim of lelijke paal/lam o.i.d. op leveren in je foto.

MadMike

Bericht door MadMike » vr dec 29 2006 2:03 pm

hee dryade,

ik heb voor een goede maand de mooie kans gehad een vuurwerkshow te bezoeken van een groothandel bij ons in de buurt, daar knallen ze dus echt met een tussenpauze vijf dezelfde effecten de lucht in op pallets allemaal een meter uit elkaar. altijd hetzelfde partoon en hoogte van explosie (die structuur hebben we met oud op nieuw dus NIET jammer genoeg)

ik heb tijdens die show wel enkele belangrijke dingen geleerd.

1: diafragma knijpen tot 8-11, anders krijg je heel weinig kleur.
2: iso dempen naar 100-200.
3: AF uit. focus handmatig (probleem met oud op nieuw i.v.m. varierende afstanden)
4: ik heb standaard 3 sec aangehouden en telkens gewacht tot de pijl de grond verliet en dan schieten. langere tijden resulteren in een wirwar, kortere in een halve explosie.
5: hou rekening met de wind en de rook afkomstig van ander vuurwerk, dit veroorzaakt vieze witte schimmen.
6: vermijd idd hinderlijke lichtbronnen zoals ramen en lantaarnpalen.
7: moet ik nog zeggen dat de cam op een statief stond?

deze zijn dus van een maandje terug:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=ND4I44LV
http://www.mijnalbum.nl/Foto=GDRLORIC
http://www.mijnalbum.nl/Foto=PTI34DBL

sorry, krijg ze met BBcode image tags niet tevoorschijn getoverd. dan maar urlletjes. kan iemand me zeggen waarom?

een knallend oud op nieuw en veel mooie piccas!
Laatst gewijzigd door MadMike op vr dec 29 2006 2:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Dames die ook fotograveren!!!!!!!!!!!!

Bericht door George Fennes » vr dec 29 2006 2:21 pm

Hallo MadMike,

Bedankt voor je uitleg, ik denk dat er nu heel veel Nikonianen de straat opgaan met het vuurwerk.
We zullen de resultaten straks kunnen bewonderen.
Toch goed dat je je zo snel hesteld heb (mbt de Dames).
Nu durf ik mijn dochters weer het forum te laten lezen.

Succes met plaatjes maken.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

kik

foto's vuurwerk

Bericht door kik » vr dec 29 2006 2:22 pm

Hallo MadMike,

Even op je links gekeken voor de foto's. Geweldig :!: :!:
Met je tips hoop ik ook in de buurt te komen met oud en nieuw. Heb er door het zien van je foto's in ieder geval zin in gekregen.

Groeten Erik

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Vuurwerk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bericht door George Fennes » vr dec 29 2006 2:30 pm

Inderdaad heeeeeeele mooie foto's MadMike.
Als ik op oudjaarsdag niet ingedut ben, zal ik proberen om ook wat leuk vuurwerk op de foto te zetten.
Maar je plaatjes zijn inderdaad heel mooi geworden.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

MadMike

Bericht door MadMike » vr dec 29 2006 2:50 pm

gelukkig maar zeg...

ik dacht al dat ik verbannen ging worden naar het "stenen-tijdperk" forum dat ze al stiekum in aan het richten waren... haha!

wel tof dat jullie de fotos mooi vinden, de reacties geven mij weer een reuze kick, vooral dat mensen daardoor zin krijgen zelf te schieten! steekt elkaar aan, steekt elkaar aan! daar is dit forum voor!

dit waren wel de eerste fotos die ik maakte van een vuurwerkshow, had de D80 net enkele weken. de eerste mwah... 40 fotos zijn allemaal onscherp of overbelicht. al doende leert men!

volgend jaar dus iedereen kijken of ergens in november al ergens een vuurwerkshow is en dan al lekker oefenen!!!

met oud op nieuw ben ik jammer goenoeg binnen, moet weer in een dischotheek partypictures schieten. maar mijn statief gaat wel mee want ik ga zeker even buiten kijken om twaalf uur!

alvast een goede jaarwisseling iedereen en vele kleurrijke vuurwerkfotos!

Dryade

Bericht door Dryade » vr dec 29 2006 4:58 pm

Bedankt voor de reacties.

@ Mad mike misschien kun je je naam veranderen in Fred Flintstone :P

Fijne jaarwisseling voor allemaal.

roel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel » vr dec 29 2006 5:17 pm

Hierbij een foto van vuurwerk, genomen met een sluitertijd van ongeveer 5 seconden, diafragma F8, natuurlijk van statief.

Afbeelding

MadMike

Bericht door MadMike » vr dec 29 2006 6:00 pm

Yabbadabbadoo!!!!!!

honey! i'm home!!!

beste wensen allemaal!!!

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”