d300 piept bij het aanzetten !
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
d300 piept bij het aanzetten !
Wie kent dit piepende geluid bij het aanzetten van de camera ? Een eerste piep, gevolg door twee kort opeenvolgende piepjes. Het klinkt erg mechanisch, beetje schor, alsof het onderdelen zijn die over elkaar heen schuiven.
Is deze nieuwe D300 nu al defect of heeft iedereen dit ?
lock
Is deze nieuwe D300 nu al defect of heeft iedereen dit ?
lock
- V70ORD5
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Re: d300 piept bij het aanzetten !
geen idee wat het is, maar de meine doet dat ook.
Ik denk maar zo dat hij het lekker vindt om weer opgestart te worden en daarom even elektronisch aan het "snorren" is
Ik denk maar zo dat hij het lekker vindt om weer opgestart te worden en daarom even elektronisch aan het "snorren" is
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
L,
Welkom.
Is het niet de on-startup sensor-cleaning?
Groeten, GIjs
Welkom.
Is het niet de on-startup sensor-cleaning?
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik kan het aan- en uitzetten. 
Hij piept een beetje als je de sensor reinigt. Als je hebt ingesteld dat de sensor gereinigd wordt als de camera aangezet wordt dan piept hij dus een beetje (als je goed luistert) als je de camera aan zet.
Is in te stellen op:
menu -> setup -> beeldsensor reinigen

Hij piept een beetje als je de sensor reinigt. Als je hebt ingesteld dat de sensor gereinigd wordt als de camera aangezet wordt dan piept hij dus een beetje (als je goed luistert) als je de camera aan zet.
Is in te stellen op:
menu -> setup -> beeldsensor reinigen
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Als ik sensor schoonmaak bij aanzetten doe, geeft mijn D300 een hoog geluidje gevolgd door één piepje. Kijk eens in het Setup menu (steeksleutel), beeldsensor reinigen.
Groet Hans
Groet Hans
-
- Forumlid
Mannen, ik heb het gecheckt en ik moet jullie bedanken voor de verklaring van het piepen !
Eerlijk gezegd had ik het daarin niet gezocht omdat mijn andere DSLR's allemaal een fibratietechniek gebruiken. Maar gelukkig is er nog een forum
Eerlijk gezegd had ik het daarin niet gezocht omdat mijn andere DSLR's allemaal een fibratietechniek gebruiken. Maar gelukkig is er nog een forum

-
- Clublid
Nieuwsgierig gemaakt door dit draadje ben ik er ook eens op gaan letten. Het was mij nog nooit opgevallen. Ik moet echt mijn oor tegen de body houden om inderdaad iets te horen. Ik laat de sensor overigens zowel bij aan- als bij uitzetten reinigen. Is dat eigenlijk niet een beetje overdone?
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
-
- Forumlid
Ik heb de d300 nog maar krap een maand dus veel kan ik erover niet zeggen. Maar bij Pentax en Sony DSLRS heb ik nooit anders dan voor het starten de sensor gereinigd en ik heb daarmee zeer goede ervaringen.
Stof die eenmaal in de behuizing zit zal overigens vroeg of laat toch ook op de sensor terecht komen. Maar het heeft mijns inziens weinig nut de sensor te reiningen wanneer je de camera weglegd.
lock
Stof die eenmaal in de behuizing zit zal overigens vroeg of laat toch ook op de sensor terecht komen. Maar het heeft mijns inziens weinig nut de sensor te reiningen wanneer je de camera weglegd.
lock
- Léon Obers
- Forumlid
Je hebt mensen die heel slordig zijn, en nergens op letten. Lopen er de hele dag mee op hun buik in een stoffige stad. Anderen zijn erg secuur en bergen hun camera netjes op in een goede tas. Of het overdone is bepaal jezelf. Schakel het uit en kijk of het te merken is aan extra stofjes.Jan en Yuul schreef:Ik laat de sensor overigens zowel bij aan- als bij uitzetten reinigen. Is dat eigenlijk niet een beetje overdone?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik hoor dit geluid ook bij de D700 bij het reinigen van de beeldsensor.
Zijn er meer mensen die dit ook ervaren met de D700. Of is dit logisch gezien de verwantschap/gelijkenis tussen de D300 en D700 ?
Weet iemand waardoor het wel erg meachanisch geluidje wordt veroorzaakt ?
Bij de Canon hoorde je niets van de werking .... maar goed meer positieve punten weet ik dan ook niet te benoemen
Zijn er meer mensen die dit ook ervaren met de D700. Of is dit logisch gezien de verwantschap/gelijkenis tussen de D300 en D700 ?
Weet iemand waardoor het wel erg meachanisch geluidje wordt veroorzaakt ?
Bij de Canon hoorde je niets van de werking .... maar goed meer positieve punten weet ik dan ook niet te benoemen

- Léon Obers
- Forumlid
Wat denk je zelf gezien de overeenkomstige of gelijksoortige onderdelen?Shortie schreef:Of is dit logisch gezien de verwantschap/gelijkenis tussen de D300 en D700
Overigens ik hoor niks bij de D700, maar ja, mijn gehoor is ook niet echt goed meer.
Maar eerlijk gezegd zou ik me niet zo druk maken over een of ander mechanisch geluidje.
Die sensorcleaning is nu eenmaal een mechanisch proces.
Ik heb er zelf niet direct een gedachte bij omdat ik technisch onvoldoende onderlegd ben om de interne componenten van de D300 en D700 op gelijkenis te beoordelen.
Ok het is dus een mechanisch proces, bedankt daarvoor. Weet iemand hoe dit proces werkt ? ik dacht dat dit dmv vibratie werkte maar dat impliceert het geluid idd niet.
Mensen die het geluid bij de D700 wel (kunnen) horen ?
Ok het is dus een mechanisch proces, bedankt daarvoor. Weet iemand hoe dit proces werkt ? ik dacht dat dit dmv vibratie werkte maar dat impliceert het geluid idd niet.
Mensen die het geluid bij de D700 wel (kunnen) horen ?
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Zonder al te bijdehand te willen zijn, moet ik toch opmerken dat vibratie toch echt mechanisch is en dat geluid wordt veroorzaakt door het trillen (=vibreren) van lucht. Dat het hoorbaar is, ligt puur aan de frequentie van die trilling.
De body van D300 en D700 lijken zo verschrikkelijk veel op elkaar dat het voor de hand ligt dat beide modellen hetzelfde mechanisme gebruiken voor de sensorreiniging.
De body van D300 en D700 lijken zo verschrikkelijk veel op elkaar dat het voor de hand ligt dat beide modellen hetzelfde mechanisme gebruiken voor de sensorreiniging.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Roelof, bedankt voor je uitleg. Overigens vreemd dat ik hier met de Canon niet van kon waarnemen. Maar goed als jouw vrehaal klopt zou dat dus te maken kunnen hebben met het verschil in frequentie neem ik aan.
ter geruststelling .... Mensen die dit ook horen met de D700 ?
ter geruststelling .... Mensen die dit ook horen met de D700 ?
- Léon Obers
- Forumlid
Maar je weet het kennelijk wel, want je geeft zelf aan dat ze veel gelijkenissen hebben. Je hoeft ook niet technisch onderlegd te zijn. Bij uitvoerige besprekingen van die camera's wordt er gewoon melding van gemaakt.Shortie schreef:Ik heb er zelf niet direct een gedachte bij omdat ik technisch onvoldoende onderlegd ben om de interne componenten van de D300 en D700 op gelijkenis te beoordelen.
Uit efficiency overwegingen is het te verwachten dat een fabriek dezelfde componenten gebruikt voor een aantal verschillende modellen in hun productlijn. Zie het net als bij een auto, daar worden in verschillende modellen mogelijk dezelfde motoren gebruikt, zelfs dezelfde motoren bij verschillende automerken onderling. Bij camera's is dat precies zo. Ze delen hetzelfde AF-systeem (die 51 punts AF), Expeed processor, mogelijk dezelfde belichtingsmodule (of met nauwelijks aanpassingen --> de een voor DX, de ander voor FX), die sensorcleaning enz.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za aug 08 2009 4:15 pm, 2 keer totaal gewijzigd.