Nachtfoto's
Nachtfoto's
Beste Nikon beziters,
Ik ben vrijwel nieuw op dit forum en aangezien in mijn toestel (Nikon D60 met Nikor 18-200mm VRII) nu enkele maanden in het bezit heb vond ik het wel eens tijd worden om wat foto's te laten beoordelen. Foto's met name die gemaakt zijn in het donker. Hieronder:
http://www.pvdhorst.nl/fotos/DSC_0499.JPG
http://www.pvdhorst.nl/fotos/DSC_0498.JPG
De volgende instellingen heb ik hiervoor gebruikt om dit resultaat te krijgen.
Camera Info
Device: Nikon D60
Lens: VR 18-200mm F/3,5-5,6G
Focal Length: 35mm
Focus Mode: AF-A
AF-Area Mode: Closest Subject
VR: ON
Aperture: F/4,2
Shutter Speed: 1/1,3s
ISO Sensitivity: Auto (ISO 1600)
White Balance: Cloudy, 0, 0
Dit is de info die rechtstreeks uit View NX van Nikon komt. Verder is er geen statief gebruikt, het is vrijwel uit de losse hand geschoten met een beetje hulp van een stilstaand object waarop ik leunde.
Graag wil ik weten wat jullie mening is van deze 2 foto's en eventueel tips hoe ik zulk soort foto's beter kan nemen. Tis immers een moeilijke techniek, snachts fotograferen.
Ik ben vrijwel nieuw op dit forum en aangezien in mijn toestel (Nikon D60 met Nikor 18-200mm VRII) nu enkele maanden in het bezit heb vond ik het wel eens tijd worden om wat foto's te laten beoordelen. Foto's met name die gemaakt zijn in het donker. Hieronder:
http://www.pvdhorst.nl/fotos/DSC_0499.JPG
http://www.pvdhorst.nl/fotos/DSC_0498.JPG
De volgende instellingen heb ik hiervoor gebruikt om dit resultaat te krijgen.
Camera Info
Device: Nikon D60
Lens: VR 18-200mm F/3,5-5,6G
Focal Length: 35mm
Focus Mode: AF-A
AF-Area Mode: Closest Subject
VR: ON
Aperture: F/4,2
Shutter Speed: 1/1,3s
ISO Sensitivity: Auto (ISO 1600)
White Balance: Cloudy, 0, 0
Dit is de info die rechtstreeks uit View NX van Nikon komt. Verder is er geen statief gebruikt, het is vrijwel uit de losse hand geschoten met een beetje hulp van een stilstaand object waarop ik leunde.
Graag wil ik weten wat jullie mening is van deze 2 foto's en eventueel tips hoe ik zulk soort foto's beter kan nemen. Tis immers een moeilijke techniek, snachts fotograferen.
Re: Nachtfoto's
De beste tip die ik je kan geven is, gebruik een statief. Dan kan je de iso-waarde op 100 of 200 houden, diafragma vanaf f8 en lekkere lange sluitertijden.
Probeer ook goed te kijken naar de compositie. De foto's komen mij een beetje willekeurig over.
Veel succes!
Groeten Erik-Jan
Probeer ook goed te kijken naar de compositie. De foto's komen mij een beetje willekeurig over.
Veel succes!
Groeten Erik-Jan
De fotos zijn idd gewoon willekeurig geschoten.
De tips die jij geeft, zijn dan ook idd van toepassing. Denk dat ik dan toch maar een statief aanschaf
De tips die jij geeft, zijn dan ook idd van toepassing. Denk dat ik dan toch maar een statief aanschaf

Ik vind het werkelijk helemaal niks!
Zo, da's duidelijk
EJT geeft de goede adviezen al. Let er wel op dat de VR uit staat als je de camera op statief zet.
Zo, da's duidelijk

EJT geeft de goede adviezen al. Let er wel op dat de VR uit staat als je de camera op statief zet.
Zo das kort door de bocht. Zo'n reactie had ik ook al verwacht
. Foto's die overdag geschoten zijn zien er stukke beter uit hoor.

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
De eerste vereiste voor goede avond/nachtfoto's is een goed statief.
Daarom moet ik me aansluiten bij Weef.
Koop eerst een statief en probeer het dan nog een keer.
Groetjes
Daarom moet ik me aansluiten bij Weef.
Koop eerst een statief en probeer het dan nog een keer.
Groetjes
Passie, snel naar de winkel!
Volgende week verwachten wij wat resultaten :mrgreen:
Meteen goed worden ze nooit. Ik heb aardig wat filmrolletjes vol geschoten eer er fatsoenlijke nachtplaat
uit kwam rollen.
Ga naar de bieb en haal boeken over fotografie (diafragma, sluitertijd, ISO etc...).
Kijk vooral naar boeken van Michael Freeman. Die vind ik persoonlijk erg goed!
Volgende week verwachten wij wat resultaten :mrgreen:
Meteen goed worden ze nooit. Ik heb aardig wat filmrolletjes vol geschoten eer er fatsoenlijke nachtplaat
uit kwam rollen.
Ga naar de bieb en haal boeken over fotografie (diafragma, sluitertijd, ISO etc...).
Kijk vooral naar boeken van Michael Freeman. Die vind ik persoonlijk erg goed!
Ik heb gelijk een opdracht
De basis kennis is er opzich al want ik ben al een geruime tijd, sinds ik eigenlijk mijn spiegel reflex heb, aan het leren want er komt heel veel meer bij kijken dan een compact camera.
Maargoed ik zal jou tips meenemen en volgende week in dit topic een fatsoenlijke nachtplaat plaatsen

De basis kennis is er opzich al want ik ben al een geruime tijd, sinds ik eigenlijk mijn spiegel reflex heb, aan het leren want er komt heel veel meer bij kijken dan een compact camera.
Maargoed ik zal jou tips meenemen en volgende week in dit topic een fatsoenlijke nachtplaat plaatsen

- JacTrum
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
De tweede foto vind ik inderdaad wat willekeurig geschoten, maar de eerste foto 'heeft wel iets'. Maar inderdaad, zo uit de hand wordt het niks, dus je mag in de herkansing met een statief. Bezuinig overigens daarbij niet op de kwaliteit! Manfrotto heeft hele goeie bijvoorbeeld.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
bij deze heb ik de tips van jullie opgevolgd. Ik moet alleen wel eerlijk bekennen dat ik nog geen statief heb aangeschaft en dat ik heb gesmokkeld met het leunen op een paal die in de grond was geslagen. Daarnaast heb ik veel artikelen gelezen over fotografie. Bij deze de nieuwe serie nachtfoto's.
1.

2.

3.

4.

Ik hoop dat deze foto's een stuk beter zijn dan mijn vorige beginsels.
Schiet maar raak
1.

2.

3.

4.

Ik hoop dat deze foto's een stuk beter zijn dan mijn vorige beginsels.
Schiet maar raak

- Cees
- Forumlid
Dit begint er al meer op te lijken, hoewel het duidelijk is dat je, zoals je zegt, nog geen statief hebt. De foto's staan allemaal scheef, de één naar links, de ander naar rechts.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Beter, inderdaad.
Goed? Nee. De composities laten nog te wensen over. De belichting vind ik ook niet echt geweldig.
Maar het begin is er
En al doende leert men
Goed? Nee. De composities laten nog te wensen over. De belichting vind ik ook niet echt geweldig.
Maar het begin is er

En al doende leert men

Dat zou inderdaad kunnen, niet alle paaltjes stonden even rechtCees Laarman schreef:Dit begint er al meer op te lijken, hoewel het duidelijk is dat je, zoals je zegt, nog geen statief hebt. De foto's staan allemaal scheef, de één naar links, de ander naar rechts.

Aan de compositie moet ik nog werken, ik heb helaas nog geen statief en was in dit geval afhankelijk van een paaltjeWeef schreef:Beter, inderdaad.
Maar het begin is er
En al doende leert men

Wat zou jij mij tevens als tips kunnen geven over compositie?
Tips over compo's? Oei, da's nogal persoonlijk.
Zoek eens onderwerpen uit die jij echt mooi vindt. Wat je nu hebt laten zien, is nu niet echt super
Zoek eens onderwerpen uit die jij echt mooi vindt. Wat je nu hebt laten zien, is nu niet echt super