Bliksem Gisteren

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Arno P

Bliksem Gisteren

Bericht door Arno P » vr aug 21 2009 11:33 am

Toch maar eens een keer geprobeerd...zat toevallig het 50mm objectief op de camera en ik meen in het midden een ronde spot te zien op elke foto...
Volgende keer wellicht eens het standaard objectief op 18mm gebruiken.

1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Arno P op vr aug 21 2009 7:28 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Bliksem Gisteren

Bericht door Matthieu » vr aug 21 2009 11:36 am

Fraaie opname, absoluut.
ik heb er het geduld niet voor om ze te maken :)

even een tip: zet enkele spaties tussen de fotolinks zodat ze niet aan elkaar geplakt zitten.

groet Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Arno P

Bericht door Arno P » vr aug 21 2009 11:37 am

Matthieu schreef:Fraaie opname, absoluut.

even een tip: zet enkele spaties tussen de fotolinks zodat ze niet aan elkaar geplakt zitten.
Done :wink2:

JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JBD » vr aug 21 2009 12:10 pm

Mooie foto's! Dat wilde ik gisteren dus ook doen, maar door mijn eigen domheid kreeg ik de camera niet op bulb!! Enfin, ik vergeet dit nooit meer!!

Jester
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Jester » vr aug 21 2009 2:00 pm

Mooie foto's, was gelukkig nog niet in Nederland met deze buitjes (onderweg uit Spanje, ook leuk...). Als je goed kijkt zie je inderdaad in het midden van elke foto een vage spot zitten. Heb je de eerste foto gecropt, want daar zit íe niet in het midden van de foto? Wat het is moet je me niet vragen, zal wel iets met de lamellen van het diafragma te maken hebben ...

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...

Dick op Aruba

Bericht door Dick op Aruba » vr aug 21 2009 7:07 pm

Heel mooi, goed gedaan.

Arno P

Bericht door Arno P » vr aug 21 2009 7:29 pm

Jester schreef:Mooie foto's, was gelukkig nog niet in Nederland met deze buitjes (onderweg uit Spanje, ook leuk...). Als je goed kijkt zie je inderdaad in het midden van elke foto een vage spot zitten. Heb je de eerste foto gecropt, want daar zit íe niet in het midden van de foto? Wat het is moet je me niet vragen, zal wel iets met de lamellen van het diafragma te maken hebben ...

Rob
Is idd hier en daar gecropt...die spot in het midden gaan we nog eens uitzoeken...

Arno P

Bericht door Arno P » vr aug 21 2009 7:31 pm

Dick op Aruba schreef:Heel mooi, goed gedaan.

Eerste trial...ben er nog niet echt tevreden mee....had dit op 18mm en draadontspanner willen doen (want ik kreeg ook een lamme arm)...en dat de bliksem natuurlijk mooi op het kerkkruis zou in slaan was nog mooier geweest :twisted: :D :wink:

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr aug 21 2009 7:34 pm

Ik vind ze bliksemsmooi :lol:
Mij ist nog niet gelukt, maar ooit zal ik het vastleggen, dat weet ik zeker :D

vrgr
Tiny

Arno P

Bericht door Arno P » vr aug 21 2009 7:40 pm

jettiny schreef:Ik vind ze bliksemsmooi :lol:
Mij ist nog niet gelukt, maar ooit zal ik het vastleggen, dat weet ik zeker :D

vrgr
Tiny
Was eigenlijk helemaal niet zo moeilijk....lage ISO, gemiddeld diafragma....en op bulb...focus goed instellen (oneindig) en heeeeeeel vaak op het knoppetje drukken...vasthouden en hopen dat de flits snel langs komt en dan weer loslaten...

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr aug 21 2009 10:48 pm

Mooie foto's, vooral ook met dat kruis erop...

Die spot in het midden wordt volgens mij veroorzaakt door de reflectie van de sensor in het glas van de lens. De sensor, of beter gezegd het filter dat ervoor zit, is glimmend en weerkaatst meer licht dan film.
Je ziet dus een reflectie van de lensopening zoals je die ook ziet als je door de lens heen kijkt als ie van de camera af is. Dat beeld wordt weerkaatst door de sensor naar het achterste lens element dat het op zijn beurt weer terugkaatst naar de sensor en daardoor is het effect zo zwak, maar ik heb het wel eens veel duidelijker gezien. Met de oudere objectieven loop je dan onder bepaalde omstandigheden de kans dat je dit effect krijgt. Valt niets tegen te doen, dat lossen ze nu op door nano coating op het achterste lens element te doen.

Bull

Bericht door Bull » za aug 22 2009 12:50 am

Komt die vlek niet van het licht dat door het oculair valt bij lange belichtingstijden ?
Er zijn kapjes voor die je oculair afsluiten om er voor te zorgen dat er geen licht via het oculair in de camera komt.

flitslicht

Bericht door flitslicht » za aug 22 2009 12:54 am

Dat beïnvloed alleen je lichtmeter. Als de spiegel is opgeklapt kan er geen licht op de sensor vallen via het oculair omdat die ruimte volledig wordt afgesloten.

Bull

Bericht door Bull » za aug 22 2009 12:58 am

Die vlek zie je alleen maar bij lange belichtingstijden. Ik heb wel eens foto's gemaakt met zo'n Hoya IR filter en toen kreeg ik ook zo'n vlek op de foto. Was zelfs nog duidelijker zichtbaar dan hier.

flitslicht

Bericht door flitslicht » za aug 22 2009 1:03 am

Ik had het wel eens veel erger met flitsen in de studio. Met lange belichtingstijden als het donker is heb je meer kans dat er een hele sterke lichtbron in het beeld staat. Het kan zijn dat je het dan meer ziet. Is ook zo met die bliksems.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”