Pagina 1 van 1

Cars

Geplaatst: di sep 08 2009 8:51 am
door Ebbr
Hallo allemaal. Als beginner heb ik me er maar niet aan gewaagd de foto's bij de beoordelingen neer te zetten. Niet omdat ik bang ben voor kritiek, maar meer omdat daar aangegeven werd dat het om topkwaliteit foto's van je zelf moet gaan. Zo ver acht ik mezelf nog lang niet :wink: Sterker nog ik heb nog onnozele vragen omtrent de bediening van mijn D40 (Lens Nikor 18-55 en 55-200).

1
Met 55-200 Nikor
Onderstaande foto geeft aan wat ik ongeveer wil (snelheid in de foto). Ik heb die geschoten in de potret stand... (Jawel :lol: ) ben nog niet zo thuis in het stellen van sluitertijden etc. vandaar:
Afbeelding
2
Onderstaande is de sportstand, wat eigenlijk een te stilstand plaatje oplevert al ben ik aardig content met de kleuren en compositie:
Afbeelding
Het hoeft bij mij niet altijd scheef uitereraard maar vond dat wel spannend.
3
Met 18-55 Nikor
Hieronder nog 2 statische shots van mijn eigen auto. Let op dat het om foto's zo onbewerkt uit de camera gaat. Daar gaat het me eerst om, 'bewerkingstips en trics' komen nog wel:
4
Afbeelding
5
Afbeelding
Opmerkingen zijn welkom!

Gr René

Re: Cars

Geplaatst: di sep 08 2009 9:15 am
door jpauwels
Hoi rene

mijn eerste tip: nummer je foto's dat geeft makkelijker commentaar :P

Nu weet ik dat dit de presentatie sector is maar ik wil toch een klein beetje kritiek uiten voor olver de eerste 2 foto's
De autos die zo stijl naar beneden rijden vind ik net wat te overdreven, daarnaast zou ik ze niet naar beneden laten rijden maar juist iets naar boven.

Die 3de vind ik erg leuk gedaan!

de vierde is te centraal, volgende keer zou ik hem of helemaal beeld vullend of een beetje aan de zijkant

Re: Cars

Geplaatst: di sep 08 2009 9:26 am
door pietje-nukem
Over het snelheid in foto's staan hier en daar nog wel een paar mooie tips.
Vind de 3e ook het beste,(leuke inkijk) bij foto 4 ligt de scherpte volgens mij nog net voor de auto op het asfalt (op de wiite lijn)
Lees veel, ga ook experimenteren met de andere standen A(perture) S(luiter), dan ga je er nog veel meer plezier beleven.
Trouwens, leuke eigen wagen om veel mee te oefenen.

Re: Cars

Geplaatst: di sep 08 2009 11:00 am
door Ebbr
Thanx: kritiek mag, twijfelde ook over plaatsing in het andere topic speciaal daarvoor. Maar gezien de plaatsingsvoorwaarden en mijn beginnerniveau leek me dat een beetje overdreven :wink:

'Schuin' was de uitdaging niet zo zeer voor het eindresultaat maar om ook daar op snelheid zonder montage het object in het kader-midden te krijgen als oefening. Snap je opmerking dus terrecht. De rede dat ik deze 2 juist hele schuine toon is omdat deze toevallig het best de mode portret/sport liet zien.

Toch grappig dat een portret stand het zo relatief goed doet.

De laatste lag de camera op de weg, moeilijk kijken door de zoeker dus, zie nu ook dat de lijn de meeste scherpte heeft...nog es proberen dus :frown:

Heeft een portret stand toevallig ongeveer net de sluiterstand etc. die ik zoek voor dit soort race-situaties soms?

Re: Cars

Geplaatst: di sep 08 2009 11:55 am
door PeterG
Wellicht al bekend,
maar de P-stand is niet de portretstand.
De P-stand is de automatische stand maar dan zonder automatische flits.

S-stand is de sluitertijdstand.

Peter

Re: Cars

Geplaatst: di sep 08 2009 1:00 pm
door Ebbr
Nee snap ik met portret stand bedoel ik de stand van de draaischakelaar echt PORTRET stand dus.
Snap niet waarom dat wel de gewenste strepen opleverd, langere sluitertijd gebruik je toch juist niet met portretten?

Re: Cars

Geplaatst: di sep 08 2009 1:57 pm
door PeterG
Ebbr schreef:Nee snap ik met portret stand bedoel ik de stand van de draaischakelaar echt PORTRET stand dus.
Snap niet waarom dat wel de gewenste strepen opleverd, langere sluitertijd gebruik je toch juist niet met portretten?
Bij portretten gaat het om stilstaande (statische) mensen. Dan is een snelle sluitertijd niet nodig om bewegingsonscherpte veroorzaakt door het bewegende onderwerp tegen te gaan.
Over het algemeen zal de sluitertijd dus wat langer zijn dan normaal.

In de sportstand gaat de camera juist uit van snel bewegende onderwerpen en zal daarom de sluitertijd veel sneller zijn dan normaal. Dit om te voorkomen dat er onscherpte optreed.

Volgens mij heb jij de foto's dus gemaakt in de portretstand met een relatief lange sluitertijd (1/160) maar is je onderwerp de auto scherper dan de achtergrond omdat je de camera meebewoog met de beweging van de auto (meetrekken).
Een uitstekende techniek om een scherpe auto en een streperige achtergrond te krijgen.

Bij jou is de auto nog niet helemaal scherp, maar dat is een kwestie van oefenen.

Veel succes.

Peter

Re: Cars

Geplaatst: wo sep 09 2009 3:52 am
door Carloss
Zelf fotografeer ik veel auto's en motoren, en ik gebruik op het circuit het meest de A stand. Wat inhoud dat je zelf het diafragma bepaald en de sluitertijd zoekt de camera zelf uit. (F8 aanhouden is vaak het mooiste). Werkt voor mij het beste. Als je wilt pannen (dus dat meetrekken, auto scherp en snelheid in de velgen/achtergrond) geef ik als tip mee: begin vroeg met meetrekken, neem de foto, en blijf mee trekken. Houd je ellebogen in je heupen en sta wijd met je benen. Zo sta je het stevigst en kan je met je bovenlichaam goed meedraaien.

Veel blijven oefenen, panning foto's zijn de mooiste vind ik!

Foto 4 is een hele mooie foto. Snel een bewerkingsprogramma onder de knie zien te krijgen, vaak kunnen foto's uit een Nikon camera wel wat meer kleur gebruiken.

Hele mooie auto heb je daar trouwens! Geen idee waar je woont, maar misschien wel leuk om samen een dagje Zandvoort te pakken :)
PM me maar ofzo :D

Re: Cars

Geplaatst: wo sep 09 2009 4:55 pm
door Ebbr
Dank voor de inputs 'so far'.

Kom uit de achterhoek, ik heb 2 weken geleden gereden met mijn V6 turbo alfa op het circuit in Zandvoort. Zou daar inderdaad wel eens een mooie shot van willen hebben (Alfa club evenement). Die andere auto's heb ik daar toen zelf geschoten inderdaad.

Mijn vriendin heeft tijdens mijn rondes vanuit de auto geprobeerd plaatjes te schieten. Halverwege in de pitstraat er uitgezet omdat ze wat misselijk werd :wink: Niet echt gelukt dus....

Re: Cars

Geplaatst: wo sep 09 2009 7:00 pm
door Carloss
Kost dat nou zo'n circuit dagje? Zou met mijn wagen ook wel is et circuit op willen.. (Seat Leon uit 2006).

Van de winter ga ik met een paar maten naar de groene hell! Nürnburgring :mrgreen: :mrgreen:

Re: Cars

Geplaatst: wo sep 09 2009 9:31 pm
door Guy
heej,

ik heb je even een pb gestuurd naar aanleiding van je camera.

greetzz

Guy

Re: Cars

Geplaatst: do sep 10 2009 9:40 am
door Ebbr
@Carlos,

Ik heb 3 alfa romeo's en ben lid van SCARB (alfa club). Die huren 1x per jaar 2 dagen een circuit af. Heb al diverse malen op Assen, SPA en nu ook Zandvoort gereden. Ook is er een italiaanse auto evenement waar je ook nog eens goedkoop zo'n kans krijgt.

Via de club kost dat bijna niets paar tientjes, en kan je met soortgenoten lekker sturen en ook rijstijlverbetering/slip/glij cursussen volgen.

Toch die SEAT maar inruilen voor een echte auto dus :wink:

Vandaar dat mijn hoofdinteresse dus ligt op auto fotografie met mijn D40-je.

Re: Cars

Geplaatst: do sep 10 2009 4:01 pm
door Carloss
Ebbr schreef:@Carlos,
Toch die SEAT maar inruilen voor een echte auto dus :wink:
How how how, we gaan niet vloeken he :lol:

Wel gaaf dat je er 3 hebt staan. Alleen erg jammer waar het merk om bekend staat, zijn mooie auto's!

Re: Cars

Geplaatst: vr sep 11 2009 3:58 pm
door Ebbr
Moest vroeger niets van alfa weten, reedt toen uitsluitend VW's...totdat ik ooit een alfa van de zaak in mijn schoenen geschoven kreeg :arrow: besmet met het alfa virus. Al wat jaren geleden inmiddels.

Tot die tijd had ik het zelfde oordeel als jij :mryellow:

Ze bouwen compromisloze auto's, net als Ferrari (Ferrari is eigenlijk ontstaan uit alfa, ondermerk dus). Ook niet elke Ferrari is geschikt voor iedere huisvrouw, :mrgreen: en dient met 'kennis van zaken' bereden te worden. Dat is het probleem.

Mijn Alfa GTV is een V6 met een dikke turbo al uit 1996, geen enkel ander merk behalve Porsche durft die techniek combi aan. (Impreza anno nu is slechts 4 cilinder met turbo bijvoorbeeld).

Nog een inventiviteitsgeintje, die 2e foto toont een alfa uit de 60's, met de lagere CW waarde dan een porsche uit die tijd...denk je he dat vierkante ding? Jawel!

Maar ze zijn absoluut fotogeniek om maar weer back on topic te gaan.