RAW processing software

Discussies over fotobewerking en archivering
Ralph

RAW processing software

Bericht door Ralph » di jan 09 2007 10:48 pm

Hoi,

Heb trials gedownload van Acdsee Pro Photo Manager en Nikon Capture NX.

Tot nu toe vind ik qua workflow Acdsee prettiger werken. De interface is intuitief en het is een alles in een oplossing voor het aanleggen van een foto database en raw bewerking. Veel kan ook via batch opdrachten worden gedaan.

Nikon Capture NX heeft ongetwijfeld ook veel mogelijkheden, maar vind het programma wat moeilijker te doorgronden.

Wat me echter opvalt is dat de beeldkwaliteit (op de monitor) van Nikon Capture veel beter is dan die van Acdsee. Beide gebruiken hetzelfde kleurprofiel dat ik heb aangelegd (Adobe RGB 1998). Met name de huidtinten worden in capture natuurlijker weergegeven en komen in Acdsee wat gelig over.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Is de software van Nikon gewoon beter en verschillen RAW processors onderling? Zou capture NX een betere keuze zijn omdat deze speciaal voor de Nikon NEF's is gemaakt, en Acdsee alround moet zijn?

Heb nog geen foto's laten afdrukken om hiermee evt verschillen te kunnen beoordelen. Mijn voorkeur gaat uit naar Acdsee vanwege de interface en snelheid. Nikon Capture is niet vooruit te branden, maar ja als de beeldkwaliteit uiteindelijk beter is ga ik weer twijfelen.

Hoor 't graag,

Mvg, Ralph

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » wo jan 10 2007 12:50 am

Nikon Capture NX geeft volgens mij ook de beste resultaten op het scherm. Dat mag je ook van een merk-specifiek programma verwachten. Als NX traag is dan zou je je geheugen moeten vergroten tot minimaal 1 gyg. Zie elders op dit forum. Dan resteert alleen de "intuitieve interface", of beter gezegd het gemak waarmee je het programma bedient. Gewoon met NX gaan werken, het is een uitstekend programma, waar je steeds meer van leert en dat specifiek voor NEF's geschreven is.

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » wo jan 10 2007 4:18 pm

Ja, ik heb ook d beste ervaringen met Capture. Dit in vergelijking met Adobe Photoshop RAW (erg donkere plaatjes)
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

hanninkj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door hanninkj » wo jan 10 2007 6:51 pm

Ja, ik heb dezelfde resultaten. Met ACDsee 8.0 pro kun je gemakkelijk en snel iets doen maar Nikon Capture geeft veel betere resultaten.

patrickt35

Bericht door patrickt35 » vr jan 12 2007 10:32 pm

Bibble Pro al eens geprobeerd?

HenkG
Forumlid
Forumlid

Capture NX

Bericht door HenkG » zo jan 14 2007 7:40 pm

Marten schrijft dat het vergroten van het geheugen de traagheid van NX oplost. Ik maak gebruik van een snel (Windows) systeem met 2 gig DDR2 geheugen maar vind NX nog steeds traag. Niet zolang het gaat om wat algemene bewerkingen maar ben je wat langer met een foto bezig en pas je er wat meer bewerkingen op toe, dan wordt het dikke stroop... Wat ik daarbij dan nog als 'handycap' ervaar is, dat je geen zandlopertje of iets dergelijks in beeld te zien krijgt. Het is soms lastig te bepalen wanneer de bewerking is voltooid...
Over de kwaliteit van de bewerkingen die met NX mogelijk zijn ben ik wél positief...

Scorpio_King
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Scorpio_King » zo jan 14 2007 8:14 pm

Ik heb CaptureNX ook maar weer eens geprobeerd maar ervaar het ook als uitermate langzaam. Kan me niet aan de indruk ontrekken dat het niks met de hoeveelheid of de snelheid van het geheugen te maken heeft. Ik heb een niet langzaam schoon systeem met o.a. 2GB geheugen aan boord maar als je ziet hoelang het al niet duurt om een RAW bestand te openen is voor mij het plezier er al vanaf.

Bewerken van de foto's zelf gaat wel redelijk maar ben ondertussen vooral gehecht aan de RAW plugin van Photoshop. Ik kan gewoon snel en achter elkaar al m'n foto's bewerken en laat daarna de hele batch in .jpg opslaan. Als ik met honderd foto's thuiskom is het binnen een half uurtje gepiept.

Weet iemand trouwens of er al cursussen gegeven worden in CaptureNX? En dan bedoel ik niet de online variant maar echt in real-life?
// een hoop gouden dozen

patrickt35

Bericht door patrickt35 » zo jan 14 2007 8:26 pm

Ik raad jullie toch echt eens aan om Bibble Pro te proberen.
Dit is vele malen sneller dan NX. Ook qua evt. ruisonderdrukking werkt het beter(Noise Ninja).
Ik kan je evt. wel een linkje geven waar je Bibble Pro kan downloaden.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo jan 14 2007 8:45 pm

Graag, ben best wel een beetje nieuwsgierig.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Malo1961

Bericht door Malo1961 » zo jan 14 2007 8:57 pm

Heb vandaag toevallig de trial van Bibble Pro voor het eerst gebruikt.
Je weet niet wat je meemaakt. Het is snel, heeft heel veel mogelijkheden,
waaronder noise ninja ruisonderdrukking, goede batch verwerking, zelfs een spot healing brush.
Deze laatste werkt met geheugen, dus vuiltjes op je sensor werk je op een foto weg en de handeling kopieer je naar al je andere foto's in de batch. Fenomenaal :!:
Maakt Photoshop voor mij eigenlijk overbodig.
Een aanrader. :D

Mvrgr,
Martin

patrickt35

Bericht door patrickt35 » zo jan 14 2007 9:09 pm

Malo1961 schreef: waaronder noise ninja ruisonderdrukking,
Mvrgr,
Martin
Wanneer je een geregistreerde versie van NN hebt, is Noise Ninja nog veeeel uitgebreider in Bibble Pro.

Voor diegene die interesse hebben in Bibble, kan me ff een mailtje sturen.

luc
Forumlid
Forumlid

Re: Capture NX

Bericht door luc » zo jan 14 2007 9:24 pm

HenkG schreef:Marten schrijft dat het vergroten van het geheugen de traagheid van NX oplost. Ik maak gebruik van een snel (Windows) systeem met 2 gig DDR2 geheugen maar vind NX nog steeds traag. Niet zolang het gaat om wat algemene bewerkingen maar ben je wat langer met een foto bezig en pas je er wat meer bewerkingen op toe, dan wordt het dikke stroop... Wat ik daarbij dan nog als 'handycap' ervaar is, dat je geen zandlopertje of iets dergelijks in beeld te zien krijgt. Het is soms lastig te bepalen wanneer de bewerking is voltooid...
Over de kwaliteit van de bewerkingen die met NX mogelijk zijn ben ik wél positief...
Henk,

Ik heb al aardig wat met NX geexpirimenteerd wat betreft snelheid en de conclusie was dat de bottlenek kwa snelheid door de imagecache wordt veroorzaakt.
Verplaatsen en vergroten van de cache naar een 2e Fysieke harddisk gaf meer snelheids winst dan het vergroten van het geheugen van 1 naar 2 gig.

capture NX is dan direct stukken prettiger in het gebruik.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » zo jan 14 2007 10:10 pm

Marten schreef:Zie elders op dit forum. Dan resteert alleen de "intuitieve interface", of beter gezegd het gemak waarmee je het programma bedient.
Ik vind de interface van NX werkelijk een van de slechtste die ik ooit gezien heb. Wie O wie heeft dat toch bedacht.
Ik zou ook eens kijken naar PS waarmee je prima resultaten boekt.
Er zijn naast PS vele programma's die wel een echte intuitieve interface hebben. Wat dat betreft is NX echt NIX. Nikon NC is wat dat betreft beter.

patrickt35

Bericht door patrickt35 » zo jan 14 2007 11:18 pm

Hier de interface van Bibble Pro
Afbeelding

Blackmax

Bericht door Blackmax » ma jan 15 2007 7:25 pm

Ben aan het stoeien gegaan met deze bibble pro

dit werkt vrij eenvoudig en zeer snel

zal het eens verder uitdiepen

wat opvalt is; tijdens de bewerkingen direct resultaat en men kan dus goed zien wat men doet

SUPER

bedankt patrick35

groet
Richard

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”