2dehands objectief

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Maissan
Forumlid
Forumlid

2dehands objectief

Bericht door Maissan » wo nov 11 2009 12:12 am

Mijn idee is om een 2dehands 17-55mm 2.8 nikkor tekopen.
Nu wil ik hem graag laten nakijken door Nikon iemand hier ervaring mee? ( ik weet het kost geld )
Kan namelijk op de website alleen maar info vinden over het laten nakijken van bodys.
Nu is mijn idee om het objectief te kopen bij de persoon en een contract op te stellen waar in staat dat als de lens niet goed blijkt ik mijn geld terug krijg.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Heb namelijk nog nooit een objectief 2dehands gekocht en twijfel nog een beetje of dit goed gaat.

mvg
D800, D300, nikon 24-70, tokina 11-16, nikon 70-300,sb-900 en 35mm 1.8

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: 2dehands objectief

Bericht door Patrick » wo nov 11 2009 12:50 am

Natuurlijk controleren en repareren ze ook objectieven.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo nov 11 2009 6:21 am

Van m'n website:

10 hoe test je een gebruikt objectief.

Allereerst bestel je geen objectief ergens op het internet en laat je dat ding zomaar opsturen. Gaat er onderweg wat mis, zie dan maar je gelijk te halen. Spreek ergens af met de verkoper en test het objectief.

Het lijkt heel eenvoudig, maar meer dan de helft van alle mensen die op een fotograficabeurs, zoals in Houten of Doesburg, een objectief zoeken, hebben niet hun camera bij zich.

Neem het objectief los in de hand en draai aan de diafragma-, de eventuele zoom- en scherpstellingsring en voel of er weerstand is. Bij een G objectief is er geen diafragmaring en moet je de koppeling nakijken middels het wijsvingerwieltje op de camera. Manueel moet alles heel soepel voelen, Een geluidje of weerstand is uit den boze.

Kijk door het objectief heen en tip met je vinger de diafragma stuur pin aan. Het diafragma moet snel open en dicht gaan. Kijk naar beschadigingen in de vorm van op de diafragma bladen. Ook mag er geen olie zichtbaar zijn, te herkennen aan donkere vlekken. Zet er even een zaklamp of beter een punt halogeen licht op.

Daarna zet je het halogeen punt licht aan de ene kant en kijk je door het objectief heen. Het stof dat je dan ziet, geeft 5% korting op de prijs. Er zit altijd stof, zelfs bij Nikon. Wat stof is ook helemaal niet erg. Herhaal deze test vanaf de andere kant.
Je kunt op deze manier ook glasbreuken, loslatende kit en schimmels zien.

Let op beschadigingen aan de filterdraad of zonnekapklemmen. Let op andere beschadigingen en krassen. Een klein krasje op de frontlens, is bij tele, niet van belang. Je merkt het niet. Bij een groothoek wordt je opname wat zachter. Een krasje op de achterste lens, mag niet. Kijk ook even naar het zwarte kunststof waar de elektrische contacten van het objectief zitten. Er mag geen scheurtje in zitten.

Kijk naar beschadigingen aan de bajonetring. Als het objectief professioneel is gebruikt zie je soms het brons door het chrome heen. Doe dit ook eens bij je eigen objectieven, dan weet je welke krasjes normaal zijn. Maakt de ring eens schoon met een witte papieren zakdoek. PS doe dat ook regelmatig bij je eigen objectieven.

Zet het objectief op je camera en probeer het. Let op, geen non AI objectieven op AF of D camera’s. De Auto Focus (AF) en Manueel hoort te werken.

Stel met de AF scherp op oneindig en controleer of oneindig ook in het venster staat. In het Nederlandse landschap is oneindig veelal niet eens haalbaar, neem dan het eind van de straat op 2 à 300 meter. Doe hetzelfde op de dichtbij afstand.

Een Nikon objectief mag niet rammelen. Heen en weer schudden. Een lichte speling bij AF objectieven hoeft niet helemaal erg te zijn. Bij een AI of AIS objectief is zelfs dat uit den boze. Als je veel lol wilt hebben, doe deze test dan ook eens met andere merken.

Zet het objectief op de camera en hou die stevig vast. Pak met je vingers de frontring van het objectief en kijk of daar speling op zit. Mag niet.

Kijk of het objectief bij zoomen ook de zoom van de flitser laat werken. Neem dus een SB-600 / 800 of 900 mee.

Een Nikon objectief mag niet piepen. Als er wat met de AF motor aan de hand is zal dat ding soms een piepend geluid geven.

Daarna ga je praten over de prijs. Als het om een objectief gaat dat ook nog in de winkel ligt, dan is 2/3 van de winkelprijs een prima uitgangspunt. Die prijs gaat omhoog als het objectief er onberispelijk uit ziet. Je hebt het dan over als nieuw. De prijs gaat omlaag als het objectief er meer dan enigszins gebruikt uit ziet.
Bij oudere objectieven is de toenmalige winkelprijs van belang, maar ook de actuele prijs van de huidige opvolgers. Een 50-300 ED AIS f 4,5 had destijds (1982 en later) een winkelprijs van bijna 4.992 euro. En de actuele AF-S VR 70-300 f/4,5-5,6 G ED heeft een andere winkelprijs. Het voordeel van dit objectief uit 2006 is dat hij aanmerkelijk nieuwer is. Optisch ongeveer gelijk zal zijn en AF heeft. Een ander voorbeeld: de AF 28 f/2,8 D ligt nieuw in de winkel voor ongeveer 230 Euro. Een AIS uitvoering (gemaakt vanaf 1981) van dit objectief ligt in de winkel voor ongeveer 650 euro. En dat laatste objectief is niet eens AF. De kwaliteit ervan is wel 2 keer beter dan de actuele AF versie. En dat verklaart dan ook de prijs.

De prijs van een gebruikt objectief wordt bepaald door de hebberigheid van de koper en de pijngrens van de verkoper.

Als ik zelf tweedehands wat verkoop geef ik altijd een niet goed, geld terug garantie.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op do nov 15 2012 8:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr nov 13 2009 12:52 pm

Hans Braakhuis schreef:Als ik zelf tweedehands wat verkoop geef ik altijd een niet goed, geld terug garantie.
Ik niet. Garantie tot aan de deur bij mij. De kans dat iemand het sloopt is niet zo groot, maar als het gebeurt zit ik met een kapot objectief en geen geld. :oohh:

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » vr nov 13 2009 2:49 pm

Ikzelf zou ook geen garantie geven en ook niet verwachten van een tweedehandskoop.
Ik kocht gisteren een tweedehands 17-55. Met mijn D80 bij en gewapend met de tips van Hans ging ik erheen en deed de nodige tests alvorens te betalen.
Je moet zelf maar zien dat je het ding voldoende bekijkt en test alvorens tot de koop over te gaan. Dergelijke objecten haal je dan ook beter zelf af ipv te laten opsturen.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr nov 13 2009 5:54 pm

Vervelende aankoop, die 17-55. Gaat je geld kosten!

Maissan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Maissan » vr nov 13 2009 11:31 pm

Tom schreef:Vervelende aankoop, die 17-55. Gaat je geld kosten!
Ja dat snap ik krijg hem niet gratis? of doel je ergens anders op..
D800, D300, nikon 24-70, tokina 11-16, nikon 70-300,sb-900 en 35mm 1.8

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » za nov 14 2009 6:16 am

Tom schreef:Vervelende aankoop, die 17-55. Gaat je geld kosten!
Is dat op mij bedoeld?
Of op de 17-55 in't algemeen?
Nikon D7000 + D80

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za nov 14 2009 11:51 am

Nee, meer dat je nooit meer een goedkoop objectief kunt kopen, als je eenmaal die kwaliteit gewend bent.

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » zo nov 15 2009 1:41 pm

Daar ben ik me van bewust :oops:
Ik heb wel al geleerd dat goedkoop dikwijls duurkoop is... Dus vandaar...
Nikon D7000 + D80

Jokidoki
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jokidoki » zo jun 10 2012 10:21 am

Beste Hans, en anderen,
Toch nog een vraagje mbt het testen waar ik nog niet uit ben: hoe test ik of de VR ook werkt?
Ik kan natuurlijk wat fotos nemen rond de 1f sluitertijd met vr aan en uit, maar ga je dat dan goed zien op de fotos? Of in de zoeker?

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » zo jun 10 2012 10:28 am

Hier nog enkele tips wanneer je hem niet moet kopen.
1. Wanneer je geen goed gevoel bij de verkoper hebt.
2. Wanneer je niet mag testen van de verkoper.
3. Wanneer het glas aan de kant van de camera beschadigd is.
4. Wanneer de contactpunten beschadigd zijn.
5. Wanneer het draaien en schuiven problemen oplevert (zand o.i.d.).
6. Wanneer de lens muf ruikt.
7. Wanneer de scherpstelling vreemde geluiden maakt of niet goed gaat.
8. Wanneer de foto's na controle op een monitor er niet goed uitzien.
Op de foto niet maar wel in de zoeker daar kun je deze beweging zien en controleren.
Hier een uitleg over vr.
http://imaging.nikon.com/lineup/lens/concept/vr/en/" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo jun 10 2012 1:00 pm

Als je zo twijfelt over hem 2de hands particulier kopen, koop dan gewoon een occasion bij een fotowinkel waar je gewoon garantie hebt. Dan maar iets meer betalen. maar dat ben je uiteindelijk ook wel kwijt aan reis en onderzoek kosten denk ik.
Ik heb al het in mijn bezit zijnde lenzen 2de hands gekocht. maar je kan natuurlijk een keer pech hebben. Het is een klein risico wat je loopt. maar daar betaal je dan ook uiteindelijk minder voor.
Gaat een normaal 2dehands 17-55 weg op marktplaats rond de € 750,-. gaat hij in de winkel 2dehands voor rond de € 900,- zoals HIER en HIER . Al staan er nu niet zoveel op het net. Eergisteren zag ik dat kamera express er 2 of 3 had. nu nog maar 1. In deze winkels heb je iets meer zekerheid.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo jun 10 2012 1:16 pm

Ook iets om op te letten:

Ruikt het objectief naar rook/tabak?
Zo ja, NIET doen. Dan is het bij iemand in huis geweest waar veel gerookt wordt en dan zit die aanslag ook vaak op/in het objectief.

Heb ik één keertje gehad toen ik bij iemand ging kijken voor een macro objectief. Het hele huis, maar ook het objectief stonk er naar. En idd, in bepaald strijklicht, zag je een beetje van waas over de glaselementen.
Toen heb ik vriendelijk bedankt...

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » zo jun 10 2012 1:21 pm

Ik koop graag via dit forum, weet je in ieder geval dat je een verkoper hebt diebewust met zijn spullen omgaat

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”