D 200 of de Fuji S5 Pro

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
newmews

D 200 of de Fuji S5 Pro

Bericht door newmews » za jan 27 2007 9:20 am

Het RAW resultaat uit de D200 en het RAW resultaat uit de S5 Pro?
Door de verschillende sensors en software in de beide toestellen is er verschil in de uiteindelijke kwalieit van de opname.
Met name de Fuji "filmkleuren" oordeel ik als erg mooi.
Met de D200 zal ws ook dezelfde kwaliteit te behalen vallen, maar dan misschien met veel meer nabewerking( photoshoppen/nx ) dan met de S5 Pro.

Ik wil overstappen van de D70 naar een semi-pro, wat is uw mening over beide bovenvermelde camera's?
Alvast bedankt voor de medewerking.

Hans

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » za jan 27 2007 11:34 am

Dat hangt er helemaal vanaf wat je ermee wilt fotograferen. Als het vooral om mooie kleuren vanaf statief gaat heeft de S5 betere papieren. Als het veel om snelle beelden gaat heeft de D200 met 5fps betere papieren.

Hoe tevreden ben je met de resultaten die nu uit de D70 komen en wat zou je anders willen zien? Dat bepaalt of je een andere camera nodig hebt en welke.

Belangrijk onderscheid is tevens dat de D200 inmiddels in ruime mate voorradig en verkrijgbaar is. de S5 wordt nog niet geleverd (voor zover mij bekend), dus is het ook van belang wanneer je de nieuwe camera wilt hebben.

Staar je niet blind op "de beste specs", maar bedenk goed wat je wilt met de fotografie en stem daar de spulletjes op af. Niet andersom.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

newmews

Bericht door newmews » za jan 27 2007 9:50 pm

Bedankt voor je advies,
de resultaten van de d70 zijn afhanklijk van de nabewerkingen.
Ik maak altijd de foto's in het RAW formaat zodat ik veel zelf kan bijstellen.
Meeste opnames maak ik van de natuur, dieren en stadsopnames.
Moet altijd veel sleutelen in NX om een acceptabel kleur resultaat te krijgen. Scherpte kan ik zelf nog bijstellen en werken met een bewerkingsprogramma is voor mij een hobby.
Jpeg gebruik ik nooit direct uit de camera.
Meestal fotografeer ik met de nikkor 50mm 1.4 D.

groetjes Hans

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » za jan 27 2007 10:17 pm

In veel draadjes op dit forum is uitgebreid geschreven over de noodzaak om de foto's uit een D200 na te bewerken. Dat zal dus zeker niet minder worden.

Welke verbetering ten opzichte van de D70 verwacht je nu met de overstap naar een S5 of een D200?
Dan kan iedereen hier je een gerichter advies geven.

De body (heb zelf de D200) is wel gewoon een dijk van een camera om in je hand te houden :lol:

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

patrickt35

Bericht door patrickt35 » zo jan 28 2007 12:14 am

Misschien een tip mbt het nabewerken van je foto's.
Ga eens bij je zelf na welke bewerkingen je meestal uitvoert.
Wanneer je dus meestal verscherpt, de kleurtoon aanpast, enz, kan je eens proberen om een andere curve in je cam te zetten, of handmatig deze instellingen in je camera e zetten. Dit scheelt een hoop nabewerking achteraf.

newmews

Bericht door newmews » zo jan 28 2007 8:31 am

De D200 zal door nog gavanceerder technieken een beter Raw product leveren dan de D70.(?)
Is de S5 techniek van sensor en soft(hard)ware(Hoge en Lage lichten)nog beter dan de techniek in de D200.
Nabewerking is de doka van tegenwoordig , dus leuk!
Maar het aanschafbedrag van een S5 ligt berduidend hoger, dus als softwarematige aanpassing(nabewerking) dezelfde resultaten geeft bij Nikon.

groeten,

Hans

GdP

Bericht door GdP » ma jan 29 2007 2:57 pm

Eerst maar een test van de S5 afwachten.
Het lijkt in alles een 'super' D200!
Die S5 maakt het mij wel erg moeilijk om toch nog maar analoog te blijven fotograferen. Hij is alleen nog niet FF.
En zo lang ze dat nog niet zijn zal ik wel analoog blijven fotograferen.
Ik beschik nu eenmaal niet over een set lenzen die het op half-kleinbeeld erg goed doen qua brandpuntafstanden.
Met vr. gr. Gerrit

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di jan 30 2007 8:47 am

Ik heb nog geen vergelijkingen gezien tussen de S5 en de D200. Alleen voorbeschouwingen over de hardware. Ik kijk meestal bij Nikonlinks als ik wat wil lezen. De link er van staat op deze site bij de links.

Ik neem aan dat de doelgroep van de S5, net als de S3, meer bij de studio fotografen gezocht moet worden.

Ik neem aan dat de andere instellingen van het kleuren management ook op een D200 gerealiseerd kunnen worden. Maar dan moet je wel een en ander in het menu veranderen.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » di jan 30 2007 9:15 am

Ik dacht dat het grootste voordeel van de S5 het groter dynamische bereik van de sensor was.

Of is dat tov. de D200 niet waar ?

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

GdP

Bericht door GdP » di jan 30 2007 9:42 am

luc schreef:Ik dacht dat het grootste voordeel van de S5 het groter dynamische bereik van de sensor was.

Of is dat tov. de D200 niet waar ?

Luc.
Klopt! Het dynamische bereik van de sensor is twee 'stoppen' ruimer. ( 14 in plaats van 12 bit ) En dat maakt het erg interessant! Zowel voor de contrastomvang van de foto als de kleurdiepte. Maar ook de gevoeligheid is groter. Er kan tot 3200 ASA worden ingesteld!
Vr. gr. Gerrit

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » di jan 30 2007 9:50 am

Dynamisch bereik wordt niet uitgedrukt in bits, maar in stops.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

14 bit minder ruis?

Bericht door George Fennes » di jan 30 2007 9:52 am

Zeg Gerrit ondanks dat jij voor het oog van velen :roll: een onverbetelijke anoloog bent, weet je wel veel van digitaal af, dus zo kortzichtig ben je niet.

Ik denk zelfs, dat als de ideale digitale camera uitkomt, jij een van de eersten zal zijn die hem in bezit zal hebben.

Volgens mij ben je daar nu al voor aan het sparen :twisted: :twisted:

Maar wat ik mij afvraag, zal het feit dat de sensor van de S5 14 bit is i.p.v. 12 ook een positieve invloed hebben op de ruis en dan met name in die donkere gebieden?

Ben benieuwd.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

GdP

Bericht door GdP » di jan 30 2007 10:48 am

George ik kijk naar de digitale fotografie in de eerste plaats als elektronicus. Maar tevens zie ik als geen ander waar het hele gebeuren nog in te kort schiet. Wil je zonder al te veel te moeten prutsen aan de instellingen van de camera om er iets goeds uit te krijgen dan zal er een ontwikkeling moeten plaats vinden van nu 12bit conversie naar bij voorkeur 16 bit. En daar komt nog heel wat voor kijken. Ik denk dat dit pas haalbaar is bij FF.

Tevens behoor ik tot de generatie die alle foto’s afgedrukt willen zien. En die foto’s die er ‘uitspringen’ zelfs in een groter formaat. En met de spullen die ik nu heb lukt dat perfect.

Bovendien het plezier in de fotografie ligt bij mij meer in de periode voordat ik de opname heb gemaakt dan er na. Dat laatste mag ik graag aan andere overlaten. Alleen de grotere maten wil ik zelf gaan doen. Geld is dan ook niet de reden dat ik nog wacht digitaal te gaan. Als ik op dit forum lees wat er allemaal nog komt kijken voor het maken van een goede digitale foto, dan zakt bij mij de moed al in mijn schoenen. Want dat wil ik gewoon niet!

Wel heb ik op dit forum kunnen zien dat er digitaal zeer goede resultaten zijn te bereiken, en dat digitaal mogelijkheden opent die analoog niet zijn te verwezenlijken.

Met vr. gr. Gerrit

yoyo

Bericht door yoyo » di jan 30 2007 7:08 pm

gdepater schreef:Het dynamische bereik van de sensor is twee 'stoppen' ruimer. ( 14 in plaats van 12 bit ) En dat maakt het erg interessant! Zowel voor de contrastomvang van de foto als de kleurdiepte. Maar ook de gevoeligheid is groter. Er kan tot 3200 ASA worden ingesteld!
Je schrijft het alsof 1 bit staat voor 1 stop. Het aantal bitjes is alleen interessant voor het meer "gescheiden" opslaan van je data : De Tonal Range. Dynamic Range is het maximale contrastverschil, bij fotografie uitgedrukt in lichtstops. Een lichtstop is een verdubbeling of halvering van het doorgelaten licht. Diafilm had een DR van ongeveer 6 stops. Negatieffilm ongeveer 6 tot 9. Bij digitaal wordt veel gedebate over de DR, maar mijn ervaring is minimaal gelijk aan Diafilm. Sommige zeggen gelijk aan negatief. 7 a 8 stops bij een D2X, afhankelijk van ISO, onderwerp en licht.

Lees anders even de volgende stukjes om de begrippen wat beter uit elkaar te houden :

Tonal Range
http://www.dpreview.com/learn/?/key=tonal+range

Dynamic Range
http://www.dpreview.com/learn/?/Glossar ... nge_01.htm

Dynamisch bereik en gamma
http://home.planet.nl/~ifreriks/Techniek/raw.htm

Dynamic Range demystified
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1073778

Voor meer DR heb je volgens mij gevoeliger sensors nodig. Persoonlijk vind ik het hier oninteressant worden. Het heeft namelijk steeds minder te maken met goede fotografie technieken. Ik ga er echt geen betere foto's door maken... Maar ik doe een gok...

Afbeelding
De S5 Pro werkt met 2 gecombineerde sensors. Één 6MP voor tonal resolution en één 6MP voor dynamic range. Daar halen ze hun extra gevoeligheid vandaan. Hoe ze het precies doen weet ik niet. Ik zou me een techniek voor kunnen stellen dat je een set gevoelige cellen met zonnebril op hebt en een set zonder zonnebril. Die met zonnebril neemt dan de hoge lichten voor zijn rekening en degene zonder zonnebril de schaduwen. De S5 Pro werkt volgens mij anders. Volgens mij is één sensordeel geheel geweid aan dynamic range grijswaarden en heeft daar dan misschien maar 2 bit voor nodig en die vercalculeerd hij dan over de sensor met tonal resolution info. (?) In de praktijk heb je dan dus maar 6MP effectief...(?)
Even voor de duidelijkheid : Hoe de sensor werkt bij de S5 Pro weet ik niet...!

PS
Mijn D2H kan tot 6400ASA... 12bit RAW en 8bit JPEG.
Bij hogere ISO waarden versterken ze het binnengekomen signaal. Daardoor wordt de ruis ook beter zichtbaar. De grondruis wordt namelijk ook versterkt en deze zat al vlak bij het ingekomen lichtsignaal dat vrij zwak was. Daar heb je dus het meest last van in je schaduwen.

PS2
Natuurlijk is er ook een relatie tussen bits en DR. Er is namelijk een relatie tussen Tonal Range en DR. Maar niet 1 op 1.

En schiet me nou maar dood.
Laatst gewijzigd door yoyo op di jan 30 2007 7:35 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

yoyo

Bericht door yoyo » di jan 30 2007 7:30 pm

PS

Even lekker stangen.
:twisted:

Volgens mij valt die S5 Pro straks heel erg tegen. Grotere DR, hierdoor ook minder ruis, maar helaas Softe 6mp images. Daardoor juist wel interressant voor portretten en trouwerijen.

:D
Geintje...

Waar het op neer komt is dat je nu gewoon lekker moet gaan klikken met wat je hebt.
Zou ik dingen anders willen zien aan mijn D2H? Ja, maar dat komt vooral omdat je steeds verwender wordt. Het schermpje is minder dan van mijn DMC-FX7. Maar dat is op de D2Hs al beter. Ook gescheiden histogrammen zou ik handig vinden. Zit ook al op de D2Hs.

Met analoog werkte ik alleen op 100ASA. Nu kun je makkelijker hoger, maar daar ga je gelijk hogere eisen aan stellen. Een dedicated ISO knop zou leuk zijn. En die hogere ISO waarden zouden liefst minder ruis hebben... dat is ook al beter op een D2Hs.
oh ja, FF...

Zit ik te wachten op een S5 Pro...? Nee.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”