Waar gebruik je de Nikkor AF-S 50/1.4 G voor
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Waar gebruik je de Nikkor AF-S 50/1.4 G voor
1) licht
2) klein
3) heel lichtsterk dus mogelijkheid tot snellere sluitertijden bij weinig licht en creatief gebruik van beperkte scherptediepte
Ik heb sinds kort dit objectief. Laatst op een verjaardag kon ik met een D700 + 50mm 1.4G + SB600 redelijk ongestoord foto's maken omdat deze combi veel minder indruk maakt op mensen dan een grote camera met bijv. een groot 24-70mm f2.8 objectief.
2) klein
3) heel lichtsterk dus mogelijkheid tot snellere sluitertijden bij weinig licht en creatief gebruik van beperkte scherptediepte
Ik heb sinds kort dit objectief. Laatst op een verjaardag kon ik met een D700 + 50mm 1.4G + SB600 redelijk ongestoord foto's maken omdat deze combi veel minder indruk maakt op mensen dan een grote camera met bijv. een groot 24-70mm f2.8 objectief.
Hallo Skippy,Skippy schreef:...heel lichtsterk dus mogelijkheid tot snellere sluitertijden bij weinig licht ... Laatst op een verjaardag kon ik met een D700 + 50mm 1.4G + SB600 redelijk ongestoord foto's maken ...
Waarom een flitser bij zo'n lichtsterke lens en ook nog 'ongestoord fotogarferen' ?

D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.
Dat is inderdaad dubbel
D700 (hoge ISO waardes) + 50mm F=1.4 en dan ook nog flitsen.

-
- Moderator
- Contacteer:
whvg schreef:Hallo Skippy,Skippy schreef:...heel lichtsterk dus mogelijkheid tot snellere sluitertijden bij weinig licht ... Laatst op een verjaardag kon ik met een D700 + 50mm 1.4G + SB600 redelijk ongestoord foto's maken ...
Waarom een flitser bij zo'n lichtsterke lens en ook nog 'ongestoord fotogarferen' ?
Goede vraag! Door het flitsen kon ik f4.5-f5.6 gebruiken waardoor ik voldoende scherpted/scherptediepte kreeg. En met een lichte invulflits krijgt de foto bij binnen fotograferen net iets meer sprankeling.
Voorbeeldje.

Laatst gewijzigd door Skippy op do jan 14 2010 2:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Contacteer:
Nee dat is niet dubbel, zie mijn uitleg en voorbeeld.dcschuiling schreef:Dat is inderdaad dubbel![]()
![]()
Ziet er idd mooi natuurlijk uit, maar het belang van een 1,4 is er niet echt meer.
Het is geen grote lens maar al wel wat forser als de 35mm 1,8 wat jouw alternatief is op een DX camera.
Dan blijft het wel compact de beelden messcherp met weinig vertekening.
Zelf heb ik veel met de 50MM f1,8 gefotografeerd maar het is niet altijd handig een 35MM 1,8 erbij gaat nog wel een keer worden.
Ik heb zo heel handig mijn D50 in mijn binnenzak en event. een paar lensjes in wat andere zakken.
Een pro zoom lens neemt nogal wat ruimte in beslag die gaat niet in een zakje.
Het is geen grote lens maar al wel wat forser als de 35mm 1,8 wat jouw alternatief is op een DX camera.
Dan blijft het wel compact de beelden messcherp met weinig vertekening.
Zelf heb ik veel met de 50MM f1,8 gefotografeerd maar het is niet altijd handig een 35MM 1,8 erbij gaat nog wel een keer worden.
Ik heb zo heel handig mijn D50 in mijn binnenzak en event. een paar lensjes in wat andere zakken.
Een pro zoom lens neemt nogal wat ruimte in beslag die gaat niet in een zakje.
Laatst gewijzigd door BUG322 op do jan 14 2010 3:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Contacteer:
OK, dit was 50mm f1.4 = klein en licht --> "relatief" onopvallend.BUG322 schreef:Ziet er idd mooi natuurlijk uit, maar het belang van een 1,4 is er niet echt meer.
Nog een voorbeeld dan; kleine scherptediepte, foto gemaakt op f1.8.

Met een grote lens krijg je neiging dat kinderen erin willen kruipen.

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Allemaal? Ik tel 3 foto's!vulture schreef:Zie hier allemaal portretten voorbij komen. Dat soort foto's maak ik niet! Heb de 10 -24 MM en de 16 - 85 mm Denk dus dat de aankoop van deze goedkope lichtsterke lens eigen lijk zonde is!

Kijk hier maar even; daar staan er veel meer...
- Jolanda
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ook met de 50 mm maar dan 1.8:

Jolanda

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.
Lekker klein maar ik heb hem toch voor het grote diafragma gekocht:

- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
LS,
Meerdere mensen hebben het over klein.
Volgens mij is de AF-S versie de grootste 50 1.4 die Nikon in jaaaren gemaakt heeft.
De AF-D versie is al een stuk kleiner en lichter, bovendien met een standaard filtermaar 52mm.
Natuurlijk is de 1.8 nog kleiner en betaalbaarder, maar daar is geen af-s versie van.
Back on topic:
Een 1.8 of lichtsterkere lens is een prima oplossing voor situaties waar je :
-weinig licht hebt en/of niet kan flitsen
-AF wil laten werken (hoe meer licht door de lens, deste beter en sneller werkt de AF)
-weinig scherptediepte wilt hebben, soms slechts enkele centimeters.
Een 1.4 lens anders dan 50mm maakt Nikon ook, maar de 35 1.4 en 85 1.4 lenzen hebben een eigen prijskaartje.
Groeten, Gijs
Meerdere mensen hebben het over klein.
Volgens mij is de AF-S versie de grootste 50 1.4 die Nikon in jaaaren gemaakt heeft.
De AF-D versie is al een stuk kleiner en lichter, bovendien met een standaard filtermaar 52mm.
Natuurlijk is de 1.8 nog kleiner en betaalbaarder, maar daar is geen af-s versie van.
Back on topic:
Een 1.8 of lichtsterkere lens is een prima oplossing voor situaties waar je :
-weinig licht hebt en/of niet kan flitsen
-AF wil laten werken (hoe meer licht door de lens, deste beter en sneller werkt de AF)
-weinig scherptediepte wilt hebben, soms slechts enkele centimeters.
Een 1.4 lens anders dan 50mm maakt Nikon ook, maar de 35 1.4 en 85 1.4 lenzen hebben een eigen prijskaartje.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)