Lucy
1)

2)
Jouw kritiek kan ik volgen bij foto 1, maar foto 2 vind ik toch wel erg fraai, zelfs met, misschien juist door het gecropte voorwiel. Misschien wel om dat de jongen bij de fiets er wél helemaal op staat.Léon Obers schreef:Ging het bij die opdracht dan alleen om aan te tonen wat vertekening kan doen? Ik vind het namelijk wel erg simpel voor de hand liggende voorbeelden om een opdracht binnen een fotocursus op die manier uit te werken. Niet een echt beeldend mooi en boeiend resultaat. Als het dan op deze wijze wordt gedaan, jammer van de afkapping/crop van de voet links, en bij de 2e opname de crop van het fietswiel.
Het wiel kan wel prominent aanwezig zijn (de blikvanger) en het hoofdonderwerp zijn.Léon Obers schreef:Het voorwiel is zodanig prominent, de blikvanger, daar ligt ook de scherpte, is daarmee het hoofdonderwerp, maar door de crop incompleet, het is geen "wiel" meer. Door de vertekening nog sterker "geen wiel", het hangt er nu ergens "over" de onderkant als vreemde vorm bij.
(Overigens ook met compleet wiel kan de persoon er in zijn geheel opstaan).
beetje rare redenering Leon....Léon Obers schreef:Nu ja, daar verschillen we dan in van mening.
Je weet dat het een wiel is omdat je weet hoe een fiets eruit ziet, maar de foto laat het niet zien. Ik ga uit van wat er daadwerkelijk op een foto staat, de keus die iemand maakt om een uitkadering te maken, en niet wat er aan herinnering aan plaatjes in je brein is opgeslagen van wat er buiten de foto gebeurd.
Daar gaat het niet om. Het enige is dat ik zaken die niet getoond worden ook niet betrek in een beoordeling over een compositie van wat er wel getoond wordt. Ik ga uit van het vormenspel, de uitkadering enkel van wat er WEL in een foto te zien is, niet wat erbuiten valt.Matthieu schreef: beetje rare redenering Leon....
Als er iets niet zichtbaar is wil nog niet zeggen dat het er niet is![]()
ons brein kan dat allemaal prachtig aanvullen......
Vormen en zo is een manier om naar een foto te kijken. Maar ik heb ooit eens een cursusje fotografie gedaan. De leraar, meer kunstenaar dan fotograaf, zei ooit iets als "laat dat maar weg, dat denken je hersens er wel bij". En dat onderschrijf ik wel.Léon Obers schreef:Daar gaat het niet om. Het enige is dat ik zaken die niet getoond worden ook niet betrek in een beoordeling over een compositie van wat er wel getoond wordt. Ik ga uit van het vormenspel, de uitkadering enkel van wat er WEL in een foto te zien is, niet wat erbuiten valt.
Die beredenatie snap ik ook wel hoor. (Ik heb zelf kunstopleidingen genoten). Dat kom je nogal eens tegen als er meer menselijke emoties worden vastgelegd in een foto, waar een foto "slechts" een middel is om een achterliggende belevingswereld / menselijk verhaal vast te leggen (er had bijv. ook een poëtisch verhaal geschreven kunnen worden).Patrick schreef: Vormen en zo is een manier om naar een foto te kijken. Maar ik heb ooit eens een cursusje fotografie gedaan. De leraar, meer kunstenaar dan fotograaf, zei ooit iets als "laat dat maar weg, dat denken je hersens er wel bij". En dat onderschrijf ik wel.
Precies dan vind ik het maar een vreemd ding, die fietsfoto.Patrick schreef: Ook een tip van hem (hij was ook erg bezig met vlakverdeling, vorm en dergelijke): kijk door bijna gesloten oogleden naar je foto. Dan kan je dat veel beter zien.
OK, ik snap inmiddels dat het om een beginnerscursus gaat.lucy schreef:Een van de opdrachten was om een foto te maken extreme vertekening.