Batterij tijd EN-EL3e
Batterij tijd EN-EL3e
In mijn D200 gaan de EN-EL3e accu packs. Nu gingen mijn oude EN-EL3 accu packs voor de D70 zeker een foto of 1000 mee (zonder flits) en had ik begrepen dat de EN-EL3e langer meegaan zouden moeten gaan en ook meer capaciteit hebben.
In de praktijk doe ik niet meer dan 400 foto's op een accu. Ik weet ook dat de D80 hetzelfde probleem heeft. (heeft mijn vader) Nu gebruik ik wel vaak een VR lens die natuurlijk wel meer stroom gebruikt, maar een terugval van de opgegevens 1800 foto's naar 400 stuks lijkt mij erg veel?
Hoelang doen jullie met jullie accu's? Ik maak gebruik van orginele Nikon accu's
In de praktijk doe ik niet meer dan 400 foto's op een accu. Ik weet ook dat de D80 hetzelfde probleem heeft. (heeft mijn vader) Nu gebruik ik wel vaak een VR lens die natuurlijk wel meer stroom gebruikt, maar een terugval van de opgegevens 1800 foto's naar 400 stuks lijkt mij erg veel?
Hoelang doen jullie met jullie accu's? Ik maak gebruik van orginele Nikon accu's
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Energievreters
Jeroen,
Zelf heb ik gewerkt met D70 en nu D70s.
Deze camera's doen vreselijk lang op één batterijlading.
Op vakantie heb ik minimaal 3000 foto's gemaakt op Twee batterijladingen (de tweede batterijlading is nog niet leeg) met VR objectief (70-200).
Dus ik denk niet dat de VR objectief de boosdoener is, maar de D80 en D200, deze consumeren heel veel meer energie.
Dat zou je als een minpuntje kunnen zien (als het onoverkomenlijk is, laat maar weten ik wil altijd ruilen
).
Maar daar zou je mee moeten leven, het is niet anders.
Als je op stap gaat, gewoon een paar extra batterijen meenemen.
Sterkte en als je er over wil praten, kan dat altijd!
Groetjes George
Zelf heb ik gewerkt met D70 en nu D70s.
Deze camera's doen vreselijk lang op één batterijlading.
Op vakantie heb ik minimaal 3000 foto's gemaakt op Twee batterijladingen (de tweede batterijlading is nog niet leeg) met VR objectief (70-200).
Dus ik denk niet dat de VR objectief de boosdoener is, maar de D80 en D200, deze consumeren heel veel meer energie.
Dat zou je als een minpuntje kunnen zien (als het onoverkomenlijk is, laat maar weten ik wil altijd ruilen

Maar daar zou je mee moeten leven, het is niet anders.
Als je op stap gaat, gewoon een paar extra batterijen meenemen.
Sterkte en als je er over wil praten, kan dat altijd!
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- SwederD70
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Let wel, de D80 heeft 10.2 MP tegen 6 MP van de D70.
Dit is ong. 40%! meer, de accu vreet dus per ook opname ook 40% energie.
Verder is de LCD ook enkele tientallen procenten groter wat ook meer stroom vreet.
Dus terug van 1000 naar 400 is zo gek nog niet (-60%).
Buitendat doe ik maar net 400 foto's op RAW met VR-on en bekijken op 1 accu lading. Vind deze score al super! goed voor 1 dag schieten.
Dit is ong. 40%! meer, de accu vreet dus per ook opname ook 40% energie.
Verder is de LCD ook enkele tientallen procenten groter wat ook meer stroom vreet.
Dus terug van 1000 naar 400 is zo gek nog niet (-60%).
Buitendat doe ik maar net 400 foto's op RAW met VR-on en bekijken op 1 accu lading. Vind deze score al super! goed voor 1 dag schieten.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Re: Batterij tijd EN-EL3e
De accu die ik nu gebruik vertelt mij dat hij nog 28% lading heeft, terwijl er 286 foto's mee gemaakt zijn, dus daar kom ik zo'n beetje mee op 400 foto's. Mijn ervaring leert mij dat dat ook helemaal niet gek is.jeroenkr schreef:Nu gebruik ik wel vaak een VR lens die natuurlijk wel meer stroom gebruikt, maar een terugval van de opgegevens 1800 foto's naar 400 stuks lijkt mij erg veel?
Het ligt natuurlijk ook een beetje aan hoe je foto's maakt. Soms loop ik een boel plaatjes op de camera te bekijken en soms niet, dat scheelt stroom, soms VR, soms niet.
Als ik mijn WT-3 gebruik dan vreet de camera stroom. Dat is des te sneuer, omdat ik juist dan maar een enkele batterij heb, terwijl de camera dan z'n grootste verbruik heeft. De batterij in mijn WT-3 zegt dat ie 35% lading heeft, terwijl er maar 21 foto's mee gemaakt zijn. Ik ben bang dat dat geen eerlijke weergave van het verbruik van de WT-3 is, want die batterij zit er al in vanaf begin december en toen ben ik met een kameraad wat aan het spelen geweest. Ik geloof dat ik toen ook een vol geheugenkaartje van 1 GB naar m'n laptop heb gekopieerd (draadloos).
Ik geloof ook vast dat de lens uitmaakt, niet alleen VR, maar ook AF, etc. Een zware telezoom van een paar kilo gebruikt voor z'n AF vast meer stroom dan een licht lensje met een vast brandpunt. Het formaat waarin je opslaat telt vast ook mee.
Ik heb even een proefje gedaan. Ik wilde een kaartje van 1 GB volschieten met MF, maar ik ben er nu flauw van. 458 foto's MF, voor de rest alles automatisch, formaat L opgeslagen als JPG basic en ik ben 11% lading kwijt geraakt. Als je dat voor het eenvoudige rekenen even omslaat naar 400 foto's op 10% dan zou je op 4000 foto's komen.
Vanzelfsprekend heb ik niet alle foto's bekeken.

Dus 1800 foto's zou haalbaar moeten zijn met niet teveel AF gedoe, maar in mijn ervaring is 400 niet gek.
Toen ik vorige maand bij Konijnenberg was voor mijn 70-200VR werd er door de verkoper gezegd dat hij vond dat die accu's minder vermogen gaven dan de voorgangers. Maar omdat ik hiervoor met een S2 pro werkte en ik die voedde (eigenlijk is die verleden tijd niet terecht, want ik gebruik hem nog steeds incidenteel) met NiMH penlites vind ik die accu's helemaal niet zo slecht. Ze lopen tenminste niet leeg zonder dat je ze gebruikt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Blijkbaar hebben ze de accu test bij Nikon dan ook gedaan op MF en geen display aan?
"Wordt geleverd met de nieuw ontwikkelde EN-EL3e oplaadbare Li-ion batterij, waarmee tot 1800 opnamen op één enkele lading kunnen worden gemaakt"
Ben trouwens benieuwd of het grotere display en ccd zoveel stroom meer verbruiken dan de oudere kleinere display en ccd.
"Wordt geleverd met de nieuw ontwikkelde EN-EL3e oplaadbare Li-ion batterij, waarmee tot 1800 opnamen op één enkele lading kunnen worden gemaakt"
Ben trouwens benieuwd of het grotere display en ccd zoveel stroom meer verbruiken dan de oudere kleinere display en ccd.
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
De D200 heeft een dubbelbrede uitgevoerde bus om de data van de CCD af te kunnen lezen. Daardoor kan hij 5fps halen, maar dat kost wel extra energie. Een 230 Kp LCD vreet ook stroom. Daarbij de AF en de VR en je komt op een behoorlijk verbuik. Wat mij ook opviel bij de EN-El3e (ik heb er nu 4) is dat de eerste 1 tot 2 keer de lading heel snel opgebruikt is, maar vanaf de 3e lading de capaciteit veel groter is. Net of hij eerst "ingereden" moet worden. Wel merk ik dat als ik weer eens een uurtje in de menu's aan het grasduinen ben geweest, de accu alweer half leeg is zonder een foto genomen te hebben.
Groeten,
Marnix
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Onder mijn D200 hangt de MB-D200.
Eerlijk gezegd zit de accu nog in zijn verpakking. De ervaring die ik had met oplaadbare batterijen was niet slecht en ik wist waar ik aan toe was.
Ik gebruik nu GP 2700, in de bijgekochte oplader zijn 4 AA tjes in 3 kwartier opgeladen. Ik sta wel te kijken van de hoeveelheid opnamen die met de accu worden gemaakt. Daar kom ik lang niet aan.
250 - 300 als ik niet te veel rommel dan is het wel gedaan. Met een reserve setje van 6 kom ik op een dag ( gebeurt praktisch nooit) aan circa 500 opnamen. Een omvormer in de auto 12 -> 220 zorgt bij mij voor continuiteit tijdens weekeinden en langer verblijf buiten het reguliere stroomnet.
Gezien jullie ervaringen koop ik er toch eens een accu bij en probeer dat eens in de MB- Gaat even duren, maar ik kom er wel op terug.
Bladmos
Eerlijk gezegd zit de accu nog in zijn verpakking. De ervaring die ik had met oplaadbare batterijen was niet slecht en ik wist waar ik aan toe was.
Ik gebruik nu GP 2700, in de bijgekochte oplader zijn 4 AA tjes in 3 kwartier opgeladen. Ik sta wel te kijken van de hoeveelheid opnamen die met de accu worden gemaakt. Daar kom ik lang niet aan.
250 - 300 als ik niet te veel rommel dan is het wel gedaan. Met een reserve setje van 6 kom ik op een dag ( gebeurt praktisch nooit) aan circa 500 opnamen. Een omvormer in de auto 12 -> 220 zorgt bij mij voor continuiteit tijdens weekeinden en langer verblijf buiten het reguliere stroomnet.
Gezien jullie ervaringen koop ik er toch eens een accu bij en probeer dat eens in de MB- Gaat even duren, maar ik kom er wel op terug.
Bladmos
Het scheelt enorm veel als je de review van je foto's uitzet, iig op mijn D80. ik ging ook van 3000 foto's met m'n D70/D70s terug naar een paar honderd met de D80
Hij zal de D70s wel nooit inhalen maar met review-off is het wel een stukje beter. De D200 lijkt het trouwens langer op 1 accu te doen dan de D80 

In het begin schoot ik met een originele accu enle3e circa 600 foto's... na een aantal ladingen ging dit al snel richting de 800.
bij sportfotografie haal ik zo'n 1000 en in het donker (veel focussen en flits) haal ik zo'n 500....
ik ben dus op zich wel tevreden met de accu, hoewel ik met de d50 toch aanzienlijk meer foto's kon schieten op een originele accu.
bij sportfotografie haal ik zo'n 1000 en in het donker (veel focussen en flits) haal ik zo'n 500....
ik ben dus op zich wel tevreden met de accu, hoewel ik met de d50 toch aanzienlijk meer foto's kon schieten op een originele accu.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Een groot voordeel van de accu's is ook dat ze (hoegenaamd) niet leeglopen als je de camera niet gebruikt, dat doen jouw NiMH batterijen wel, maar het mooiste (vind ik) is dat je in het menu kunt zien hoe vol de accu nog is. Bij gewone batterijen in je MB-D200 geeft de camera alleen maar aan of er nog lading zit in de batterij, maar bij de accu's geeft hij aan hoeveel procent lading er nog in welke accu zit (ook hoeveel foto's er mee gemaakt zijn, maar dat is minder interessant), je hoeft dus niet te gokken welke accu je op moet laden en kunt ook rustig doorschieten met een enkele accu.D. Haaksma schreef:Onder mijn D200 hangt de MB-D200.
Ik gebruik nu GP 2700, in de bijgekochte oplader zijn 4 AA tjes in 3 kwartier opgeladen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
De D200 staat erom bekend energie te slurpen. De D80 heeft ook een onzuinig energie verbruik mede vanwege redenen die al eerder in deze thread verklaard werden.
Wat ik me echter afvraag is of het om fotografie gaat of om plaatjes schieten. M.a.w. wanneer schiet je in godsnaam 1000 foto´s en hoeveel daarvan zijn van de juiste kwaliteit? Plaatjes schieten kun je prima met een compact camera, een DSLR als de D200 is daar denk ik een te duur / goed stuk gereedschap voor.
Zuinig omgaan met energie zou kunnen betekenen alleen af te drukken als je zeker weet dat het plaatje een succes wordt. Scheelt heel veel stroom
Het is maar een gedachte.
Wat ik me echter afvraag is of het om fotografie gaat of om plaatjes schieten. M.a.w. wanneer schiet je in godsnaam 1000 foto´s en hoeveel daarvan zijn van de juiste kwaliteit? Plaatjes schieten kun je prima met een compact camera, een DSLR als de D200 is daar denk ik een te duur / goed stuk gereedschap voor.
Zuinig omgaan met energie zou kunnen betekenen alleen af te drukken als je zeker weet dat het plaatje een succes wordt. Scheelt heel veel stroom

Mwah, zeg 40 foto's per tandem, zeg 10 tandems op een dag, dat tikt aan, zeker als het wat kouder is houdt de accu het al snel voor gezien
Wedstrijdje schieten, idem. Absoluut geen tijd om tussendoor aan de lading te gaan, met een beetje pech heb je niet eens stroom beschikbaar, dus hoe meer foto's je kan nemen hoe beter. Weggooien kan altijd nog
Ik heb dus altijd een tas vol met video en foto accu's, plus een paar dv tapes en geheugenkaartjes
Mijn D70s is hier duidelijk in het voordeel.

Wedstrijdje schieten, idem. Absoluut geen tijd om tussendoor aan de lading te gaan, met een beetje pech heb je niet eens stroom beschikbaar, dus hoe meer foto's je kan nemen hoe beter. Weggooien kan altijd nog

Ik heb dus altijd een tas vol met video en foto accu's, plus een paar dv tapes en geheugenkaartjes

Mijn D70s is hier duidelijk in het voordeel.
Als ik kartfoto's maak schiet ik vrij gemakkelijk 1500 foto's zonder ook maar een maal burst te gebruiken....gabsor schreef:De D200 staat erom bekend energie te slurpen. De D80 heeft ook een onzuinig energie verbruik mede vanwege redenen die al eerder in deze thread verklaard werden.
Zuinig omgaan met energie zou kunnen betekenen alleen af te drukken als je zeker weet dat het plaatje een succes wordt. Scheelt heel veel stroomHet is maar een gedachte.
bij de d50 met 70-300 lukte er maal ongeveer 1 op de 10, d50 100-300 sigma ongeveer 5 op de 10 en met de d200 + 100-300 sigma ongeveer 7 op 10... (en in de tussentijd is wat ik toen een mooie foto vond nu een mislukte foto geworden dus de kwaliteit is gestregen en blijft stijgen)
probeer jij maar eens een op topsnelheid rijdende kart 10 keer scherp vast te leggen vol in beeld(met je compact)