Laptop of toch een nieuwe pc?
Re: Laptop of toch een nieuwe pc?
Hoe belangrijk is fotobewerking, en daarbij dus een goede monitor? Als dat belangrijk is valt 90% van de laptops al af namelijk.
Voor wat je ermee wilt zou een goede laptop prima voldoen. Wil je er echter foto's op bewerken dan is een laptop met voldoende (externe) opslagcapaciteit ook voldoende tegenwoordig maar let dan inderdaad op de scherm kwaliteit. Apple staat goed bekend om de schermkwaliteit, ook in de laptops
succes
succes

Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
- terpie
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik heb ook een PC met Pentium 4 vergelijkbaar met die van jou. Goedkoopste wat je kunt doen is er 2GB geheugen in te stoppen.
Bij te weinig geheugen gaat de PC swappen als het geheugen vol is. Dat houd in dat de harddisk als geheugen gaat dienen wat natuurlijk
veeeel trager is. Dat kan een oorzaak zijn. Over het algemeen is je systeem voor normale Office en browsen snel genoeg.
Draai je trouwens XP? Ik neem aan van wel. XP wilt na zo'n tijd ook wel eens dichtslippen, langzaam opstarten etc. Je XP opnieuw installeren
wil ook wel helpen maar dan moet je je systeem weer helemaal opnieuw inrichten (alle software opnieuw installeren etc.)
Ik heb dus 1 jaar geleden 2GB geheugen in m'n PC gezet omdat ik met Capture NX aan de slag ging. Laatst heb ik m'n PC zo'n 500 foto's van nef
naar jpg laten converteren, dat koste toch wel enige moeite en geduld mijnerzijds.
Voor zo'n 7 a 800 euro heb je tegenwoordig een rete snelle Desktop PC. Dan heb je een quad core i5 / i7 Intel processor, met zo'n 4GB geheugen,
1TB harddisk etc.) Als je zo'n zelfde configuratie als laptop zou willen dan ben je een stuk meer geld kwijt. Ga bv. maar eens kijken wat een quad core
apple notebook moet gaan kosten). (bv. bij http://www.informatique.nl kun je kiezen uit door hun samengestelde pc's of zelf een pc opbouwen)
Ik hoop dat dit je wat helpt.
Martin
Bij te weinig geheugen gaat de PC swappen als het geheugen vol is. Dat houd in dat de harddisk als geheugen gaat dienen wat natuurlijk
veeeel trager is. Dat kan een oorzaak zijn. Over het algemeen is je systeem voor normale Office en browsen snel genoeg.
Draai je trouwens XP? Ik neem aan van wel. XP wilt na zo'n tijd ook wel eens dichtslippen, langzaam opstarten etc. Je XP opnieuw installeren
wil ook wel helpen maar dan moet je je systeem weer helemaal opnieuw inrichten (alle software opnieuw installeren etc.)
Ik heb dus 1 jaar geleden 2GB geheugen in m'n PC gezet omdat ik met Capture NX aan de slag ging. Laatst heb ik m'n PC zo'n 500 foto's van nef
naar jpg laten converteren, dat koste toch wel enige moeite en geduld mijnerzijds.
Voor zo'n 7 a 800 euro heb je tegenwoordig een rete snelle Desktop PC. Dan heb je een quad core i5 / i7 Intel processor, met zo'n 4GB geheugen,
1TB harddisk etc.) Als je zo'n zelfde configuratie als laptop zou willen dan ben je een stuk meer geld kwijt. Ga bv. maar eens kijken wat een quad core
apple notebook moet gaan kosten). (bv. bij http://www.informatique.nl kun je kiezen uit door hun samengestelde pc's of zelf een pc opbouwen)
Ik hoop dat dit je wat helpt.
Martin
Photo Gallery: gallery.terpie.nl
Nikon D300 | Nikon AF-S 16-85mm F/3.5-5.6G ED VR | Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6 G IF VR | Tamron SP AF 90mm/2,8 DI Macro | NB-600 | SB-900
Nikon D300 | Nikon AF-S 16-85mm F/3.5-5.6G ED VR | Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6 G IF VR | Tamron SP AF 90mm/2,8 DI Macro | NB-600 | SB-900
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Als je goedkoop aan passend oud geheugen kan komen, dan zou je het geheugen kunnen uitbreiden; 512 MB is tegenwoordig veel te weinig, zeker met Windows. Maar het blijft een wat oude(re) machine.
Een nieuwe PC kan natuurlijk ook. Voor rond de 500 Euro heb je al een heel snelle bak. Macs zijn natuurlijk een stuk duurder, herstel, kosten een stuk mee.
Oh ja, installeer eens iets als Linux (Ubuntu bijvoorbeeld). Zo'n machine kan nog best leuk werk verrichten!
Een nieuwe PC kan natuurlijk ook. Voor rond de 500 Euro heb je al een heel snelle bak. Macs zijn natuurlijk een stuk duurder, herstel, kosten een stuk mee.
Oh ja, installeer eens iets als Linux (Ubuntu bijvoorbeeld). Zo'n machine kan nog best leuk werk verrichten!
Ik las dat de MBP's van Apple helemaal niet zulke bijzondere schermen hebben. Heb er zelf geen ervaring mee, het is maar iets wat ik pas ergens las. Als je voor een MBP gaat wel even checken dus.dotcat schreef:Voor wat je ermee wilt zou een goede laptop prima voldoen. Wil je er echter foto's op bewerken dan is een laptop met voldoende (externe) opslagcapaciteit ook voldoende tegenwoordig maar let dan inderdaad op de scherm kwaliteit. Apple staat goed bekend om de schermkwaliteit, ook in de laptops
succes

-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Ik kan genoeg zeggen over een pc of laptop. Maar laten we eens kijken wat je nu nog kan met je pc.
Een paar jaar geleden voldeed de pc ook en als je nog precies hetzelfde doet dan zou dat nu ook zo moeten zijn.
Wat je zou kunnen doen en vaak helpt dit al enorm.
- 512mb is erg weinig. Al helemaal als je de onboard video ervan gebruikt. Dit is shared video en snoept dus geheugen van je interne geheugen. Een AGP kaartje erin en je hebt weer wat winst.
- Zowieso geheugen upgraden
- Hoeveel schijfruimte heb je eingelijk nog over? Minder dan 80% over van je totale capaciteit ga je dus al merken in traagheid. Een grotere schijf biedt dan uitkomst. Heb je nog voldoende schijfruimte over. Zou ook heel goed kunnen dat de schijf mechanisch niet meer in orde is. Dit is al tijdens opstarten (voor windowsscherm) zichtbaar
- Windows opnieuw installeren, dit helpt altijd! Zeker als je dat na 2004 niet meer gedaan hebt. Programmatje installeren, testen en dan de-installeren laat altijd wel iets achter.
Bovenstaande geldt natuurlijk ook voor een nieuwe machine. Te weinig geheugen, schijf die volzit zorgt altijd voor een trage pc.
Dus met kleine moeite is er nog voldoende uit te halen voor wat je doet.
groet Anoop
Een paar jaar geleden voldeed de pc ook en als je nog precies hetzelfde doet dan zou dat nu ook zo moeten zijn.
Wat je zou kunnen doen en vaak helpt dit al enorm.
- 512mb is erg weinig. Al helemaal als je de onboard video ervan gebruikt. Dit is shared video en snoept dus geheugen van je interne geheugen. Een AGP kaartje erin en je hebt weer wat winst.
- Zowieso geheugen upgraden
- Hoeveel schijfruimte heb je eingelijk nog over? Minder dan 80% over van je totale capaciteit ga je dus al merken in traagheid. Een grotere schijf biedt dan uitkomst. Heb je nog voldoende schijfruimte over. Zou ook heel goed kunnen dat de schijf mechanisch niet meer in orde is. Dit is al tijdens opstarten (voor windowsscherm) zichtbaar
- Windows opnieuw installeren, dit helpt altijd! Zeker als je dat na 2004 niet meer gedaan hebt. Programmatje installeren, testen en dan de-installeren laat altijd wel iets achter.
Bovenstaande geldt natuurlijk ook voor een nieuwe machine. Te weinig geheugen, schijf die volzit zorgt altijd voor een trage pc.
Dus met kleine moeite is er nog voldoende uit te halen voor wat je doet.
groet Anoop
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
80% OVER lijkt me wat overdreven. Harde schijven worden sowieso vaak als heel belangrijk gezien voor de snelheid van een PC. Dat is niet helemaal onwaar, maar genoeg geheugen is toch echt veel, veel belangrijker.whoami schreef:- Hoeveel schijfruimte heb je eingelijk nog over? Minder dan 80% over van je totale capaciteit ga je dus al merken in traagheid. Een grotere schijf biedt dan uitkomst.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
even een correctie. ik bedoelde eingelijk 80% gevuld, 20% over van de totale capactiteit.Patrick schreef:80% OVER lijkt me wat overdreven. Harde schijven worden sowieso vaak als heel belangrijk gezien voor de snelheid van een PC. Dat is niet helemaal onwaar, maar genoeg geheugen is toch echt veel, veel belangrijker.whoami schreef:- Hoeveel schijfruimte heb je eingelijk nog over? Minder dan 80% over van je totale capaciteit ga je dus al merken in traagheid. Een grotere schijf biedt dan uitkomst.
(zat op mijn werk en had een beetje haast om naar huis te gaan

maar geloof me een schijf heeft toch wel degelijk invloed op de performance.
- terpie
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Snelle harddisk helpt wel bij het sneller opstarten van Windows of opstarten van applicaties.
Harddisk de-fragmenteren, heb je dat al geprobeerd?
Een tweede harddisk erbij plaatsen kan ook voordeel opleveren door lees en schrijfacties te verdelen.
(zeker handig bij batch acties op een reeks van foto's)
Harddisk de-fragmenteren, heb je dat al geprobeerd?
Een tweede harddisk erbij plaatsen kan ook voordeel opleveren door lees en schrijfacties te verdelen.
(zeker handig bij batch acties op een reeks van foto's)
Photo Gallery: gallery.terpie.nl
- Reest
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Henk
Ik had eind vorig jaar vrijwel hetzelfde probleem/dilemma
Heb gekozen voor een laptop van Asus (N71V Series) met 17" scherm en CPU Duo P7450
Capture NX2 en PE (6) draaien als een tierelier.
Office 2007 enzo ook.
Scherminstellingen (kleurwarmte etc) zijn eenvoudig af te stellen op de 'tegenwoordige' laptops.
Ben er dik tevreden mee, zeker voor amateurgebruik.
Gr
Rinus
Ik had eind vorig jaar vrijwel hetzelfde probleem/dilemma
Heb gekozen voor een laptop van Asus (N71V Series) met 17" scherm en CPU Duo P7450
Capture NX2 en PE (6) draaien als een tierelier.
Office 2007 enzo ook.
Scherminstellingen (kleurwarmte etc) zijn eenvoudig af te stellen op de 'tegenwoordige' laptops.
Ben er dik tevreden mee, zeker voor amateurgebruik.
Gr
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Die oplaptips zijn leuk natuurlijk, maar een paar reepjes geheugen en een nieuwe harddisk kosten je ook al snel een euro of 100-150. Een nieuw instapsysteem wat naar alle waarschijnlijkheid sneller is dan wat je nu hebt: minder dan €400.
Mocht de laptop niet bevallen kun je natuurlijk voor een appel en een ei een USB toetsenbord en muis bijkopen, en inderdaad je externe scherm blijven gebruiken. Dan heb je een erg energiezuinig systeem staan, en het werkt eigenlijk niet anders dan een laptop. Hou er wel rekening mee dat je een HDMI danwel DVI-uitgang hebt op je laptop. De gewone VGA (dSUB) uitgang is voor hoge resoluties niet zo geschikt. Analoog, dus je krijgt wat ruis. HDMI en DVI zijn digitaal.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Deze pc kan je met Ubuntu voor bijna alles gebruiken. Alleen foto's bewerken vind ik onder Linux nog niet te doen. Dus een Windows of Mac bakje ernaast blijft wellicht nodig.
Goed te lezen dat Ubuntu je bevalt. Ik werk er zelf ook heel graag mee!
Goed te lezen dat Ubuntu je bevalt. Ik werk er zelf ook heel graag mee!
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Het zou best kunnen werken, maar dan moet je wel een stevige machine hebben. Maar ik maak in z'n geval liever een multi-boot systeem. Zo'n hekel aan Windows heb ik nu ook weer niet.Henk schreef:Ook niet via Wine? (ben nog helemaal nieuw hiermee, dus weet het echt niet!)
Kun je de Nikon programma's niet op Linux laten werken? Of is er een andere reden dat het niet werkt?

Beter is dan trouwens iets als VMWare te installeren vind ik; gewoon 2 verschillende operatingsystemen tegelijk draaien.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik start Windows als ik wat met foto's wil doen. In de meeste andere gevallen start ik Ubuntu op. De laatste tijd ben ik weer erg veel met m'n foto's bezig, dus de laatste tijd werk ik relatief veel met Windows. Dat is een tijdlang anders geweest.
Op m'n werk heb ik twee schermen aan m'n PC hangen. Op de ene heb ik Windows XP Professional 64 bits wat het basissysteem is, en daaronder draai ik minimaal 1 VMWare sessie; Ubuntu. Daar programmeer ik onder (dat is m'n werk). Dat werkt snel en stabiel in de praktijk als je voldoende geheugen hebt met een quadcore CPU. Zoiets kan je ook prima thuis doen natuurlijk; de meeste moderne PC's kunnen dit best aan.
Op m'n werk heb ik twee schermen aan m'n PC hangen. Op de ene heb ik Windows XP Professional 64 bits wat het basissysteem is, en daaronder draai ik minimaal 1 VMWare sessie; Ubuntu. Daar programmeer ik onder (dat is m'n werk). Dat werkt snel en stabiel in de praktijk als je voldoende geheugen hebt met een quadcore CPU. Zoiets kan je ook prima thuis doen natuurlijk; de meeste moderne PC's kunnen dit best aan.