Sensor zelf reinigen D300

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Sensor zelf reinigen D300

Bericht door KvP » zo mar 28 2010 11:29 am

Sensor zelf reinigen D300, kan dit?
Indien mogelijk graag uitleg (uiteraard mijn eigen risico) :wink2:
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Sensor zelf reinigen D300

Bericht door Jos » zo mar 28 2010 11:35 am

Ben daar ook benieuwd naar. Tot nu toe heeft de sensorreiniging me goed geholpen, maar het kan een keer gaan voorkomen. Heeft iemand ervaring?
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » zo mar 28 2010 11:46 am

Jos schreef:Ben daar ook benieuwd naar. Tot nu toe heeft de sensorreiniging me goed geholpen, maar het kan een keer gaan voorkomen. Heeft iemand ervaring?
De mijne is nog nooit gereinigd, wordt echt tijd :shock:
Groeten Kees

Fujifilm X100F

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo mar 28 2010 11:46 am

Ik heb mijn sensor een tijd terug schoongemaakt met plakband. Sommigen raden het aan, anderen raden het weer heel erg af, maar voor mij heeft het gewerkt. Wel zorgen dat je dat dure 3M-plakband uit het groene doosje hebt, met een gewoon rolletje zou ik het ook niet durven.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo mar 28 2010 11:48 am

KvP schreef:
Jos schreef:Ben daar ook benieuwd naar. Tot nu toe heeft de sensorreiniging me goed geholpen, maar het kan een keer gaan voorkomen. Heeft iemand ervaring?
De mijne is nog nooit gereinigd, wordt echt tijd :shock:
Gewoon via het menu even je sensor schoonmaken dan? Camera wel rechtop houden, dat schijnt het beste resultaat te geven. Mijn ervaring is dat het best aardig werkt, maar het is geen wondermiddel.

Een beetje bijhouden (eens in de week oid schoonmaken via die optie) is in mijn ogen het beste.

JBD
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JBD » zo mar 28 2010 11:54 am

In mijn menu heb ik de optie geselecteerd dat de sensor elke keer bij het opstarten en afsluiten gereinigd wordt. Toen ik hem na 1,5 jaar fotograferen bij Camera Tools bracht, hoefde de sensor niet gereinigd te worden.
Laatst gewijzigd door JBD op zo mar 28 2010 9:32 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo mar 28 2010 11:57 am

Kees, heb je het al eens een keer met een blaaspeer geprobeerd ? Het meeste stof is gewoon losliggend en ietwat aangetrokken door het AA filter. Mijn ervaring is dat zo maar 75 tot 95 procent van de stofjes wegzijn na een flinke doorblaasbeurt.

En anders een setje swabs bestellen met vloeistof, ligt een beetje aan de vervuiling (en handigheid) maar na 1 of 2 swabs is het wel voor elkaar
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » zo mar 28 2010 12:09 pm

a90 schreef:Kees, heb je het al eens een keer met een blaaspeer geprobeerd ? Het meeste stof is gewoon losliggend en ietwat aangetrokken door het AA filter. Mijn ervaring is dat zo maar 75 tot 95 procent van de stofjes wegzijn na een flinke doorblaasbeurt.

En anders een setje swabs bestellen met vloeistof, ligt een beetje aan de vervuiling (en handigheid) maar na 1 of 2 swabs is het wel voor elkaar
er zitten wat hardnekkige vlekken op.
Waar kan ik dat spul bestellen?
Groeten Kees

Fujifilm X100F

Replay
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Replay » zo mar 28 2010 12:39 pm

Ik maak mijn sensor gem. 1x in twee maanden zelf schoon met een sensor swab,zeker nu het autosportseizoen weer begonnen is en ik bijna elk weekend wel ergens op het circuit ben.
Doe dit al enkele jaren en nog nooit problemen mee gehad. Zorg wel dat je accu's (bijna) vol zijn.

Ik gebruik deze al jaren en ben er erg tevreden over. Is tevens ook een handige kit in etui die je in je fototas kan doen voor onderweg.
Mijn favoriet en niet duur.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo mar 28 2010 12:43 pm

Er zjn eigenlijk 2 fabrikanten van dat spul (nog wel meer maar 2 die opvallen). Dat zijn Photographic Solutions en Visible Dust

Hier http://www.photosol.com/" onclick="window.open(this.href);return false; en hier http://www.visibledust.com/" onclick="window.open(this.href);return false; zijn de websites met instructies

Ik gebruik ze zelf van Visible Dust naar tevredenheid. Je kunt de spullen gewoon bij KE of Knijn bestellen. Je kunt op die sites het beste even de merknaam in het zoekvenstertje invoeren zodat je alle producten bij elkaar het, ze staan nogal eens verspreid. Let wel dat je voor de D300 andere swabs nodig hebt dan voor bv een D700. Dit omdat de sensor fysiek kleiner is van de D300. De swabs zijn namelijk op de maat van de sensor gemaakt.

De volgende producten heb je minimaal nodig. Check ook hier voor de grootte van de swabs http://www.visibledust.com/help_sensorchart.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Vloeistof
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... rmula.html" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... n_8ml.html" onclick="window.open(this.href);return false;

en swabs (ik hou hier even de 1.3 aan, je kunt ook de 1.6 pakken, die zijn ietsje kleiner).
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... green.html" onclick="window.open(this.href);return false; of de goedkopere http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... range.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tip! gebruik een netspannings adapter of zorg ervoor dat de batterij helemaal vol zit. De sluiter vind het niet fijn als hij dichtgaat en er een een stuk plastic tussenzit. Overigens, gebruik swabs 1 keer (dus een keer naar links, en een keer terug over de sensor heen en dan weggooien) Gebruik ook zeker niet te veel vloeistof. 2 of 3 druppels is al meer dan genoeg (volg de instructies, het kan varieren)

Ook niet onbelangrijk, zorg voor wat rust tijdens het schoonmaken, niet even snel vlak voordat je de deur uit moet. Bij voorkeur overdag zodat je een testfoto kan maken naar bv. de lucht toe met een dichtgeknepen diafragma. Als het nog niet goed is, overnieuw ! Tussendoor blazen kan ook geen kwaad.

suc 6 !

Michael
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Replay
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Replay » zo mar 28 2010 1:16 pm

a90 schreef: ...Overigens, gebruik swabs 1 keer (dus een keer naar links, en een keer terug over de sensor heen en dan weggooien) Gebruik ook zeker niet te veel vloeistof. 2 of 3 druppels is al meer dan genoeg (volg de instructies, het kan varieren)

Ook niet onbelangrijk, zorg voor wat rust tijdens het schoonmaken, niet even snel vlak voordat je de deur uit moet. Bij voorkeur overdag zodat je een testfoto kan maken naar bv. de lucht toe met een dichtgeknepen diafragma. Als het nog niet goed is, overnieuw ! Tussendoor blazen kan ook geen kwaad.

suc 6 !

Michael
Ik leg twee camera's met open sluiter naar boven en met één en dezelfde swab beide camera's. Soms liggen er vier camera's die ik met dezelfde swab doe. Swab gaat terug in het zakje en de volgende keer doe ik het gewoon weer met diezelfde swab. Nog nooit problemen mee gehad. Swab gaat soms maanden mee. Zorg idd wel voor rust en geen overhaast werk. Alhoewel het in twee minuten gedaan is.
a90 schreef:Tip! gebruik een netspannings adapter of zorg ervoor dat de batterij helemaal vol zit. De sluiter vind het niet fijn als hij dichtgaat en er een een stuk plastic tussenzit.
Dit heeft een collega meegmaakt. Hij zette de sluitertijd op 30 sec. Dan is het als een muizenklem en zit je swab er tussen en is het mechanisme naar de kl*te. Koekenbakker
Gevolg: camera nagenoeg totall loss. Erg dure reparatie. Pas wel op,doe dát nooit.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo mar 28 2010 1:32 pm

Camera op bulb, afdrukken en terwijl de sluiter open staat de batterij eruit. Werkt prima :)

Replay
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Replay » zo mar 28 2010 1:40 pm

Dan weet je zeker dat je naar een schadeherstelbedrijf kan.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo mar 28 2010 1:50 pm

Serieus? Shit, ik fotografeer al jaren met een kapotte camera ;(

Daniël

Bericht door Daniël » zo mar 28 2010 8:57 pm

Met de sluiter op bulb kan het zijn dat de sluiter dicht gaat volgens handleiding.

Vergeten we niet dat de D300 een sensor reiniging zelf heeft. Het wordt ook bij zo'n extra filmpje ervoor aangeraden om niet zelf schoon te gaan maken. Maar ik ga over een jaar wel naar Beverwijk om het te laten doen.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”