Huisdoorzoeking bij Nikon Zwitserland

Discussies over ons favoriete merk
Otto Knap

Bericht door Otto Knap » za apr 03 2010 2:45 pm

Nikon wordt er van verdacht dat ze de parallelimport van Zwitserland naar Europa en van Europa naar Zwitserland hebben verhinderd. De zwitserse Concurrentie Commissie WEKO is binnen twee weken in actie gekomen nadat ze tegen deze praktijken een gefundeerde klacht hebben ontvangen. Vervolgens werden de buro’s van Nikon Zwitserland gisteren doorzocht. Het personeel van de WEKO Commissie en IT-professionals hebben de Nikon zetel in de plaats Zürich Egg helemaal doorzocht. Ze werden door de kantonale politie bijgestaan.

De Federal Competition Commission (Comco) heeft een onderzoek tegen
de foto-technologie fabrikant Nikon gelanceerd. Het gaat hierbij over de mogelijke
Belemmering van parallelinvoer. Er waren genoeg bewijzen dat de firma Nikon de invoer van fotoartikelen naar Zwitserland heeft belemmerd of zelfs heeft weten te voorkomen. De studie zal worden geëvalueerd, wanneer het vermoeden wordt bevestigd.

De WEKO onderzoekt de vermeende heimelijke afspraken tussen de Nikon Nikon Zwitserland en dochterondernemingen in het buitenland. Volgens Corazza is de
Commissie tevreden als ze hun werk binnen 18 maanden kunnen uitvoeren. Het proces kan resulteren in een boete van tientallen miljoenen Euro’s.

http://www.drs3.ch/www/de/drs3/nachrich ... hweiz.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Huisdoorzoeking bij Nikon Zwitserland

Bericht door Patrick » za apr 03 2010 2:51 pm

Begin van het einde van deze praktijken?

Dank je voor het plaatsen van deze info!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » za apr 03 2010 3:25 pm

Het proces kan resulteren in een boete van tientallen miljoenen Euro’s.

Even raden wie dat uiteindelijk gaat betalen. ehh :?:

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » za apr 03 2010 9:18 pm

D. Haaksma schreef:Het proces kan resulteren in een boete van tientallen miljoenen Euro’s.

Even raden wie dat uiteindelijk gaat betalen. ehh :?:
Dat zal inderdaad triest zijn, niet dat ik medelijden heb met Nikon hoor.
Nikon is een zeer arrogante en egocentrische organisatie, maar wij als gebruikers zullen het gelach gaan betalen :twisted:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » za apr 03 2010 9:24 pm

George Fennes schreef: maar wij als gebruikers zullen het gelach gaan betalen :twisted:

Groetjes George :D

Dat is niet zo erg, George. Doen we voor Yoep van 't hek en consorten ook, hebben we veel plezier van en om. :mryellow:
Erger is het als we het gelag moeten betalen...... :evil:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Jan en Yuul
Clublid
Clublid

Bericht door Jan en Yuul » zo apr 04 2010 11:53 am

Patrick schreef:Begin van het einde van deze praktijken?
Begrijp ik je goed Patrick dat je een voorstander van parallelimport bent ?
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo apr 04 2010 12:12 pm

Dus je mag in Zwitserland als legaal importeur geen acties meer ondernemen tegen grijsimport?

Dus de Zwitserse Mededingingsautoriteit controleert op "parallelimport van Zwitserland naar Europa en van Europa naar Zwitserland"? Ik dacht dat alles nu via Nikon/Düsseldorf ging in Europa?

Ik denk dat er meer aan de hand is.
Persoonlijk heb ik niet zo heel veel vertrouwen in Zwitserse financiële overheidsbemoeienis. Net iets te veel protectionisme richting eigen banken en zo.

emdeklerk

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo apr 04 2010 1:47 pm

Jan en Yuul schreef:
Ik ben tegen het protectionisme op dit soort markten. De wereld is, zeker met de komst van internet, niet meer te scheiden in aparte stukjes die je apart kunt behandelen. Waarom moeten fotospullen bij ons veel meer kosten dan in andere delen van de wereld? Ik ben bereid een faire prijs te betalen, maar ik heb het nooit prettig gevonden te weten dat als ik in de VS gewoond zou hebben, hetzelfde ding me in Dollars minder zou hebben gekost dan nu in Euro's. En dat is vaak het geval (geweest?), ook met een Euro die bijna de helft meer waard was dan de Dollar. Niemand heeft mij dat tot nu toe kunnen uitleggen, en ik vraag me af of dat ooit zal gebeuren.

Aan de andere kant begrijp ik de kant van officiële importeurs ook wel hoor. Maar dat is gewoon een systeem uit het verleden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » zo apr 04 2010 2:58 pm

Patrick schreef:
Jan en Yuul schreef:
Ik ben tegen het protectionisme op dit soort markten. De wereld is, zeker met de komst van internet, niet meer te scheiden in aparte stukjes die je apart kunt behandelen. Waarom moeten fotospullen bij ons veel meer kosten dan in andere delen van de wereld? Ik ben bereid een faire prijs te betalen, maar ik heb het nooit prettig gevonden te weten dat als ik in de VS gewoond zou hebben, hetzelfde ding me in Dollars minder zou hebben gekost dan nu in Euro's. En dat is vaak het geval (geweest?), ook met een Euro die bijna de helft meer waard was dan de Dollar. Niemand heeft mij dat tot nu toe kunnen uitleggen, en ik vraag me af of dat ooit zal gebeuren.

Aan de andere kant begrijp ik de kant van officiële importeurs ook wel hoor. Maar dat is gewoon een systeem uit het verleden.
Ben het met je eens Patrick het is van de zotte dat wij zoveel meer voor dezelfde spullen moeten betalen en dan soms ook nog slechte service krijgen op de koop toe :twisted:

Groetes George :D
Blijf het objectief bekijken

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo apr 04 2010 4:18 pm

Dit is een serieus draadje. Laten we het zo houden. Ik heb zojuist wat vrolijkheid verplaatst naar de coffeecorner.

Evengoed een vrolijk Pasen... in de coffeecorner.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo apr 04 2010 5:11 pm

Patrick:
"De wereld is, zeker met de komst van internet, niet meer te scheiden in aparte stukjes die je apart kunt behandelen."

Voorwaar een utopische gedachte.
Eén voorbeeld: gelukkig hebben wij hier niet het gezondheidszorgsysteem zoals dat in de VS is.
Iedereen op de wereld leeft in en is afhankelijk van een plaatselijk systeem. Doe mij maar dan maar het Nederlandse systeem, met alle mogelijke tekortkomingen.
Leuk dat sommige dingen elders goedkoper zijn, maar de uiterste consequentie wordt eigenlijk nooit getrokken: ga in (wederom bijvoorbeeld) de VS wonen en kijk hoeveel goedkoper je uit bent dan in Nederland...
En om nog maar even bij de VS te blijven: de paar kennissen die ik heb die naar de VS waren vertrokken, zijn zonder uitzondering weer fijn terug in het "dure" Nederland. Tsja, die AOW en de sociale voorzieningen, hè... ("Het is allemaal wel heel erg slecht hier in Nederland, maar daar krijg je voedselbonnen als je in de steun terecht komt... Zo erg...")

In ieder geval weiger ik bepaalde luxeproblemen als cameraprijsjes los te zien van een groter geheel - zegt u maar: "het systeem".

Groet, emdeklerk

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » zo apr 04 2010 5:15 pm

emdeklerk schreef:In ieder geval weiger ik bepaalde luxeproblemen als cameraprijsjes los te zien van een groter geheel - zegt u maar: "het systeem".

Groet, emdeklerk
Volledig mee eens!

Vriendelijke groet,

Bram

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo apr 04 2010 5:17 pm

Ik vind de vergelijking erg vergezocht. Ik geloof niet dat de meerprijs die wij hier voor onze Nikon spullen ten goede komt aan ons fantastische Nederlandse systeem/de schatkist. Dat staat er helemaal los van.

Ook ik zit trouwens helemaal niet te wachten op het Amerikaanse systeem.

Jan en Yuul
Clublid
Clublid

Bericht door Jan en Yuul » zo apr 04 2010 5:33 pm

Patrick schreef: Ik geloof niet dat de meerprijs die wij hier voor onze Nikon spullen ten goede komt aan ons fantastische Nederlandse systeem/de schatkist. Dat staat er helemaal los van.
Ik lees de door jou getrokken conclusie nergens terug in het verhaal van emdeklerk Patrick. Deze wending geef je er blijkbaar zelf aan en op zich is dat natuurlijk een geweldige open deur. Ik vind dat je van tijd tot tijd best "systemen" mag vergelijken, als je daartoe in de gelegenheid bent. Zo zijn Yuul en ik weer erg blij in Nederland terug te zijn na een familiebezoek van 10 dagen aan Rusland (waar Nikon spullen overigens helemaal niet te betalen zijn ).

Groet,

Jan (van Yuul :D )
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo apr 04 2010 5:39 pm

Het gaat niet om een "meer"prijs, het gaat om de prijs die je in het Nederlandse systeem betaalt, die voor het ene product hoger kan uitpakken dan voor het andere. Niets staat los van elkaar in een systeem, en dat kan ook niet.
Kan wellicht vergezocht lijken, maar dat is het niet.

Overigens gun ik iedereen de laagste prijs voor zijn spullen - zolang daar de Nederlandse invoerrechten op betaald zijn.
En nee, ik werk niet bij de Belastingdienst...

Groet, emdeklerk

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”