aRGB
Geplaatst: ma apr 12 2010 10:11 pm
Is het aan te raden om alles via aRGB te doen en bijv vanuit NX2 te exporteren in sRGB? (En kan dat?)
Henk schreef:Gerrit,
Wat heeft dit voor meerwaarde t.o.v. van fotograferen in sRGB?
Henk
Hangt af van het doel waarvoor de bestanden bedoeld zijn. Ik werk altijd in Adobe RGB (aRGB), omdat mijn beste foto's door mijzelf worden afgedrukt op A3 of A3+ op een EpsonStylus R2400. Deze printer kan juist uitstekend met aRGB omgaan en je hebt het voordeel van de grotere kleurruimte. Voor (incidentele) vertoning op het web of voor het laten afdrukken van kleine prints zet ik de betreffende bestanden (reeds bewerkt in aRGB) om naar sRGB middels de NX2 functie Kleurprofiel:GdP schreef:Je kan beter in dit menu de boel gelijk omzetten naar sRGB.
In het menu bewerken:
Jur schreef:Hangt af van het doel waarvoor de bestanden bedoeld zijn. Ik werk altijd in Adobe RGB (aRGB), omdat mijn beste foto's door mijzelf worden afgedrukt op A3 of A3+ op een EpsonStylus R2400. Deze printer kan juist uitstekend met aRGB omgaan en je hebt het voordeel van de grotere kleurruimte. Voor (incidentele) vertoning op het web of voor het laten afdrukken van kleine prints zet ik de betreffende bestanden (reeds bewerkt in aRGB) om naar sRGB middels de NX2 functie Kleurprofiel:GdP schreef:Je kan beter in dit menu de boel gelijk omzetten naar sRGB.
In het menu bewerken:
Mijn (gekalibreerd) scherm kan ongeveer 98% van de Adobe RGB kleurruimte weergeven, maar belangrijker lijkt mij de kleurruimte waarmee het uiteindelijke output-device (in mijn geval de Epson R2400 printer) werkt. Overigens kun je o.a. het histogram gebruiken om te controleren of je al of niet binnen de gekozen kleurruimte zit. Een voorbeeldje (in dit geval alleen het rode kanaal) met een willekeurig bestand in NX2, waarbij uiteindelijk alleen de kleurruimte is aangepast:GdP schreef: Je hebt dan wel een RGB-monitor nodig i.p.v. een sRGB.
Adobe RGB heeft t.o.v. sRGB een grotere kleurruimte aan zowel de schaduwzijde, de middentonen en de lichte tonen. In een print (aRGB op een geschikte printer) zou je derhalve een grotere differentiatie in die tonen moeten kunnen zien.GdP schreef: Na het kalibreren van de printer zie ik als enig verschil met mijn scherm dat de donkere partijen wat dichtlopen. Via ‘Soft Proef aan’ zie ik dat verschijnsel ook al op mijn monitor.
Als je over gaat naar RGB kleurruimte zal dat effect dan minder zijn? Die donkere partijen zijn vaak donker groen, en de winst van sRGB naar RGB zit toch voornamelijk in het groen.
Ik denk dat ik mijn Eizo monitor binnenkort te koop zet.Jur schreef:Adobe RGB heeft t.o.v. sRGB een grotere kleurruimte aan zowel de schaduwzijde, de middentonen en de lichte tonen. In een print (aRGB op een geschikte printer) zou je derhalve een grotere differentiatie in die tonen moeten kunnen zien.GdP schreef: Na het kalibreren van de printer zie ik als enig verschil met mijn scherm dat de donkere partijen wat dichtlopen. Via ‘Soft Proef aan’ zie ik dat verschijnsel ook al op mijn monitor.
Als je over gaat naar RGB kleurruimte zal dat effect dan minder zijn? Die donkere partijen zijn vaak donker groen, en de winst van sRGB naar RGB zit toch voornamelijk in het groen.
In dat kader is dit misschien ook interessant http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... GB1998.htm" onclick="window.open(this.href)return false;