Instellen van D70s

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Jacco1973

Instellen van D70s

Bericht door Jacco1973 » za feb 24 2007 10:17 pm

Hallo,

Ik ben druk in de weer met fotgraferen en het valt mij op dat de foto's over het algemeen wat aan de donkere kant zijn. Na wat surfen op het net ben ik wel wat instellingen tegengekomen (ook het laden van Nikon Capture waar ik nog wel even mee wil wachten)

Mijn vraag aan jullie:

Hoe staat bij jullie de camera standaard ingesteld?

Groet,

Jacco

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Witbalans

Bericht door George Fennes » za feb 24 2007 10:33 pm

Hallo Jacco de wit balans op auto -3 en de belichtingscompensatie op +0,3 dan moeten je foto's er weer wat vrolijker uit gaan zien.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

monteur

Bericht door monteur » za feb 24 2007 10:34 pm

Beste Jacco
Dit onderwerp is reeds enige malen aan bod geweest en je zal als je even doorzoekt hier nogal veel van vinden.
Het is een bekend verhaal dat de foto's standaard wat donker zijn, dit omdat Nikon met z'n afstelling aan de veilige kant zit. Dit houdt in de "hoge lichten" voorkomen. Daar is later erg weinig tot niks mee te doen, te donkere wel.
Mijn instelling is: Beeldoptimaliseren-eigen: Verscherpen +1/Tooncompensatie auto/kleurstand 2/Verzadiging 0 Normaal/Tint aanpassing 0. en verder spelen met de over en onderbelichting. Bij normale situatie met gemiddeld licht +0,7 en hieruit aanpassen, veel licht of helder onderwerp iets meer en minder licht of donker onderwerp lager. En tevens je witbalans in de gaten houden, haal deze ook maar eens van de automaat af. Kortom experimenteer en geniet van deze hobby. :)

ruud
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ruud » zo feb 25 2007 1:02 am

nou wil ik niet lullig overkomen maar het ligt natuurlijk ook een beetje aan de objectieven die je gebruikt .
zijn niet echt lichtsterk.

gr. ruud

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » zo feb 25 2007 1:10 am

De lichtsterkte van objectieven maakt hier niks uit. Het gaat erom dat de D70(s) bij juiste belichting een iets donker lijkend resultaat levert.

En inderdaad is er op het forum al een aantal keer over gediscussieerd. ;-)

John Sentani

Bericht door John Sentani » zo feb 25 2007 11:46 am

Domme vraag waarschijnlijk: waar kan ik de belichtingscompensatie op +0,3 zetten (default), via welk menu?
Ik haal het niet zo snel uit mijn (duitse) handleiding.

dragon2

Bericht door dragon2 » zo feb 25 2007 6:52 pm

Dat doe je met de belichtingscompensatie knop, rechts bovenop.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » zo feb 25 2007 9:32 pm

John Sentani schreef: Ik haal het niet zo snel uit mijn (duitse) handleiding.
Download hier dan een Nederlandse handleiding:
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » zo feb 25 2007 9:53 pm

Link naar besloten ftp-site verwijderd. Betreft copyright gevoelig materiaal. Zie de forumregels: http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/faq.php#0

Bij Nikon produkten die via het officiële importkanaal zijn geleverd (dus via Inca of Nikon Nederland als importeur) zit altijd een Nederlandstalige handleiding.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » zo feb 25 2007 11:16 pm

onno schreef:Link naar besloten ftp-site verwijderd. Betreft copyright gevoelig materiaal. Zie de forumregels:
Oeps! Daarom had ik dus naar Nikon verwezen ipv dat ding bijvoorbeeld zelf ter download te zetten. Zal het niet weer doen.
onno schreef:Bij Nikon produkten die via het officiële importkanaal zijn geleverd (dus via Inca of Nikon Nederland als importeur) zit altijd een Nederlandstalige handleiding.
Dat is niet helemaal waar, hoewel dat hier natuurlijk niet het punt is. Bij een 2000 euro lens als de afs 70-200 vr zit gewoon geen NL handleiding en bij onnozele dingen als een batterij wel. Nikon support zegt over dat onderwerp ook bikkelhard dat er van sommige artikelen geen NL handleidingen zijn.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Arabia
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Arabia » ma feb 26 2007 12:08 am

Klopt helemaal.
Bij mijn nieuwe VR 70-300 zit ook geen NL-handleiding, aangeschaft bij een officiele Nikon dealer, welke ook keurig vermeld wordt op www.nikon.nl

@ Onno, copyright en NL handleiding meegeleverd..... onzin.
Kom meerdere handleidingen tegen echter niet in het Nederlands en deze producten zijn gekocht via de officiele kanalen.

Groeten
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » ma feb 26 2007 12:26 am

Als het inderdaad zo is dat niet bij alle Nikon produkten een Nederlandstalige handleiding wordt geleverd. Dan neem ik dat graag terug. ;-)
Bij camerabody's in ieder geval wel.

Mijn opmerking aangaande copyright is geen onzin.

Maar goed, we dwalen af. Terug naar het originele onderwerp. 8)

John Sentani

Bericht door John Sentani » ma feb 26 2007 6:39 am

Inderdaad heb ik een internationaal model met duitse handleiding echter met een nederlands garantie formulier gekocht in bij een officieele dealer in NL.

Nog een kleine vraag, er wordt geschreven "Dat doe je met de belichtingscompensatie knop, rechts bovenop.".
Dat weet ik maar is het ook mogelijk dit vast in te stellen via het menu zonder iedere keer dit via het knopje te moeten doen?

Matchless

Bericht door Matchless » ma feb 26 2007 8:37 am

Iedere keer ? Je kunt het toch gewoon zo laten staan.

George Fennes
Clublid
Clublid

simpel toch?

Bericht door George Fennes » ma feb 26 2007 8:54 am

Ja één keer instellen is voldoende, dan veranderd dat niet tot je er weer aan gaat lopen rommelen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”