Poging tot panning

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Qudajo

Poging tot panning

Bericht door Qudajo » ma mei 10 2010 9:32 pm

Ik heb geprobeerd om de snelheid vast te leggen.
Was nog niet zo makkelijk veel foto gemaakt met verschillende instellingen, deze kwamen er als beste uit.
Opbouwende kritiek en tips zijn welkom.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

Groetjes Henri

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Poging tot panning

Bericht door JacTrum » ma mei 10 2010 10:05 pm

Ik neem aan dat je deze met 200 mm hebt genomen en niks langers in huis hebt. Met een wat langere lens is het vaak makkelijker een bewegend onderwerp te volgen. Een goed meedraaiend statief wil ook wel helpen, omdat je dan in elke geval geen last hebt van vertikale beweging. Maar al doende leert men en dit is toch geen slecht begin!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Qudajo

Bericht door Qudajo » wo mei 12 2010 9:36 am

Hoi JacTrum,

Dank u voor het de tip, ik had inderdaad al gemerk dat het makkelijker is als het onderwerp verder weg was.
Jammer genoeg heb ik geen andere lenzen in huis, wel heb ik een statief en daar ga ik het zeker eens mee proberen.

Groetjes Henri

GSAndré

Bericht door GSAndré » wo mei 12 2010 10:14 am

Monopod werkt misschien nog makkelijker :wink:

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » wo mei 12 2010 10:45 am

heb je in af-c gefotografeerd! zo ja dan is het goed, en gewoon dezelfde snelheid proberen te volgen als het onderwerp. ga gewoon oefenen met vogels.
Dat het met meer tele makkelijker is snap ik niet helemaal en heb ook nooit last gehad met kortere. gewoon oefenen oefenen oefenen.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

JacTrum
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » wo mei 12 2010 11:00 am

Naarmate een onderwerp verder weg is lijkt beweging trager te gaan. Een vliegtuig vliegt bijna 1.000 KM, maar is vlijmscherp te fotograferen wanneer het op 10 KM hoogte vliegt. Dat wordt anders wanneer hij op 100 meter voorbij komt :-) Het 'meetrekken' met een onderwerp wordt dus eenvoudiger naarmate het zich verder weg bevindt, maar omdat je het toch mooi groot wilt fotograferen wil een langere telelens daarbij wel wat helpen.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo mei 12 2010 11:47 am

JacTrum schreef:Naarmate een onderwerp verder weg is lijkt beweging trager te gaan. Een vliegtuig vliegt bijna 1.000 KM, maar is vlijmscherp te fotograferen wanneer het op 10 KM hoogte vliegt......
......maar omdat je het toch mooi groot wilt fotograferen wil een langere telelens daarbij wel wat helpen.
Nu hebben we het hier niet over een vliegtuig maar onderwerpen dichterbij.
Neem je meer tele om het onderwerp groter in beeld te krijgen, zal het vervolgens steeds moeilijker worden een beweging te volgen. Het is niet voor niks dat we onder normale omstandigheden een steeds kortere sluitertijd nemen bij toenemende tele.
Laten we zeggen een speedboot op een bepaalde afstand met een 100mm lens gefotografeerd, zal even groot in beeld komen als de onderwerpsafstand dubbel zoveel is en we daarbij een 200mm telens gebruiken. Of 3x de onderwerpsafstand en een 300mm lens. Of 10x de onderwerpsafstand en we gebruiken een 1000 mm telelens.
Het meetrekken wordt echter telkens een stuk moeilijker.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Qudajo

Bericht door Qudajo » zo mei 16 2010 11:12 am

Hoi Leon,

Er zit wel waarheid in wat u zegt, maar toch vond ik het moeilijker om ze fotograferen als ze op een meter of vier langs mij kwamen zoeven of dat ze op 200 meter afstand langs voeren.
Voor mijn gevoel gingen ze dichtbij veel sneller.
Kan misschien ook wel komen door dat de afstand verder weg was dan ik kon inzoemen.
Nog een foto bijgevoegd van dichtbij en twee die ik gewoon leuk vind.

1.
Afbeelding
Van dichtbij gefotografeerd 24mm.

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding
Op de achtergrond is een stukje van ons schip te zien.

Groetjes Henri

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”