Ideale PC voor de fotograaf

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Ideale PC voor de fotograaf

Bericht door Mieke53 » vr mei 14 2010 12:04 pm

Beste clubgenoten,
Wie kan mij advies geven omtrent de samenstelling van een nog te inrichten PC.
Belangrijk: snel, ook in fotobewerking, merk type: bedrijfszeker. Er zullen nagenoeg geen spelletjes op gespeeld worden.
Welke componenten zijn belangrijk(merk, type, uitvoering).

Ik heb een monitor: Samsung 245T.

Graag jullie advies. Ik heb een offerte gevraagd met de volgende specificaties en ben wel geschrokken van de prijs.(E1300,--) :(
Inter Core I7-930, 4x2.80 Ghz-8M BOX.
ASUS radion HD 5750, 1GB
MSI X58 Pro-E DDR3-1333 PCI-E-ATX
6GB A data DDR3-1333
Coolermaster HHF 922 zwart
Coolermaster 700 W Silent Poro voeding.
MS Windows 7, Proff. 64 BIT
Samsun BD-Rom/DVD/RWCombo.
2x 1TB Samsung Spinpoint F3, 7200 RPM

Of is is een Mc een beter alternatief.

Groet Mieke

Daniël

Re: Ideale PC voor de fotograaf

Bericht door Daniël » vr mei 14 2010 12:19 pm

:shock: Wil je een high end PC?
Dit is een 3D engineering PC.

Ga is wat lager zitten.

Algemeen is een Mac een betere grafische PC. Dat is alom bekend.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » vr mei 14 2010 12:23 pm

De prijs is flink maar de specificaties liegen er ook niet om. Dit is een beste pc als ik het zo lees

Wat ik me overigens afvraag is in hoeverre je een 700 watt voedig nodig hebt, aan de andere kant is daar ook weer niet zo heel veel in te besparen. Denk ook aan een beeldscherm, toetsenbord, muis, printer, webcam, boxjes, externe hdd voor backups, kaartlezer etc. dat kan ook nog aardig oplopen.

Of een Mac een beter alternatief is laat ik in het midden, daar ken ik ze niet goed genoeg voor.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr mei 14 2010 12:29 pm

Ik heb een tijd geleden als voorbeeld een PC samengesteld met dezelfde componenten die in een Quadcore iMac 27" zitten:

Afbeelding

Dit is al weer een tijdje geleden, dus de prijzen kunnen iets anders liggen. Je moet hem nog wel zelf in elkaar schroeven, maar dat is erg makkelijk. Ook geloof ik dat je bij die winkel (http://www.4launch.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) je zelf samengestelde systeem voor een paar tientjes in elkaar kan laten schroeven. Anders kan dat wel bij andere bedrijven. En ik zou voor Windows 64 bit gaan, die is even duur als de 32 bit versie.

Voor foto bewerking heb je tegenwoordig niet echt een high-end PC meer nodig. Bijvoorbeeld 6 GB geheugen is leuk, maar wil je dat nodig hebben dan moet je wel bijvoorbeeld CaptureNX en Photoshop beide open hebben met een paar beelden erin en ook nog supersnel willen kunnen werken. Of enorme panorama's maken. Doe je het wat rustiger aan dan is 4GB al ruim voldoende. Ook een grafische kaart hoeft niet veel te kosten en je hoeft echt niet de allerlaatste processor te nemen, die zijn altijd naar verhouding heel duur.

addy
Forumlid
Forumlid

Bericht door addy » vr mei 14 2010 12:35 pm

flitslicht schreef:Ik heb een tijd geleden als voorbeeld een PC samengesteld met dezelfde componenten die in een Quadcore iMac 27" zitten:

Afbeelding

Dit is al weer een tijdje geleden, dus de prijzen kunnen iets anders liggen. Je moet hem nog wel zelf in elkaar schroeven, maar dat is erg makkelijk. Ook geloof ik dat je bij die winkel (http://www.4launch.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) je zelf samengestelde systeem voor een paar tientjes in elkaar kan laten schroeven. Anders kan dat wel bij andere bedrijven. En ik zou voor Windows 64 bit gaan, die is even duur als de 32 bit versie.

Voor foto bewerking heb je tegenwoordig niet echt een high-end PC meer nodig. Bijvoorbeeld 6 GB geheugen is leuk, maar wil je dat nodig hebben dan moet je wel bijvoorbeeld CaptureNX en Photoshop beide open hebben met een paar beelden erin en ook nog supersnel willen kunnen werken. Of enorme panorama's maken. Doe je het wat rustiger aan dan is 4GB al ruim voldoende. Ook een grafische kaart hoeft niet veel te kosten en je hoeft echt niet de allerlaatste processor te nemen, die zijn altijd naar verhouding heel duur.
Komt dan toch nog wel een monitor bij :?:
Breda.......here we come(back)

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr mei 14 2010 12:39 pm

Daniël schreef: Algemeen is een Mac een betere grafische PC. Dat is alom bekend.
Ja, vooral bij de mensen die een Mac per definitie beter vinden dan een PC :lol: Ooit was dat wel zo, een korte tijd had een standaard Mac 64.000 kleuren en een standaard Windows PC 16 kleuren en waren de beste grafische programma's alleen voor de Mac verkrijgbaar.Tegenwoordig kan je dat echt niet meer zeggen en halen de software bedrijven zoals Adobe hun grootste omzet uit de PC wereld.

André
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » vr mei 14 2010 12:40 pm

Of is is een Mc een beter alternatief.
Een Mac is altijd een beter alternatief. :lol: :lol: :lol:

Maar zonder dollen, Windhoos dozen zijn nu eenmaal veel gevoeliger voor virussen e.d. en ja natuurlijk kun je hem helemaal dichtspijkeren met scanners, viruskillers, regcleaners en wat er allemaal wel niet meer mogelijk is. Als de PC niet door de hele familie gebruikt/mishandeld wordt gaat dit natuurlijk prima. Voordeel van een Mac blijft toch wel dat je deze gevaren niet of nauwelijks loopt. Qua prestaties zal het niet zoveel uitmaken denk ik. Ik ben overgestapt naar een Mac puur omdat ik het een veel fijner en stabieler systeem vind, maar ik denk niet dat ik echt "meer" kan op mijn mac. En ja het scherm van mijn 27" mac is natuurlijk echt waanzinnig.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Daniël

Bericht door Daniël » vr mei 14 2010 12:41 pm

a90 schreef:De prijs is flink maar de specificaties liegen er ook niet om. Dit is een beste pc als ik het zo lees

Wat ik me overigens afvraag is in hoeverre je een 700 watt voedig nodig hebt, aan de andere kant is daar ook weer niet zo heel veel in te besparen. Denk ook aan een beeldscherm, toetsenbord, muis, printer, webcam, boxjes, externe hdd voor backups, kaartlezer etc. dat kan ook nog aardig oplopen.

Of een Mac een beter alternatief is laat ik in het midden, daar ken ik ze niet goed genoeg voor.
Dat is wat is zei. Een engineerings PC.
Je zal niet teleur gesteld zijn door de resultaten. Dat kan ik je nu al zeggen.

En laat ik even zeggen dat ik geen Mac persoon ben. Ik heb altijd Windows gehad

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr mei 14 2010 12:42 pm

addy schreef: Komt dan toch nog wel een monitor bij :?:
Ja, maar die heeft ze al.

addy
Forumlid
Forumlid

Bericht door addy » vr mei 14 2010 12:44 pm

flitslicht schreef:
Dat begreep ik, maar ik doelde meer op jouw vergelijking met de 27 inch mac :wink2:
Breda.......here we come(back)

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr mei 14 2010 12:52 pm

addy schreef:
flitslicht schreef:
Dat begreep ik, maar ik doelde meer op jouw vergelijking met de 27 inch mac :wink2:
Die schermen in die iMacs lijken niet slecht, maar voor het prijsverschil van €1200 heb je wel een veel beter echt professioneel scherm waarvan je bijvoorbeeld ook de LUT tabel in hardware kan calibreren. Dat kan niet met een iMac. Bovendien zit het scherm aan je iMac vast en moet je dus bij een upgrade van je systeem ook weer voor het nieuwe scherm betalen.

yoyo

Bericht door yoyo » vr mei 14 2010 5:45 pm

flippie17 schreef:Maar zonder dollen, Windhoos dozen zijn nu eenmaal veel gevoeliger voor virussen e.d. Voordeel van een Mac blijft toch wel dat je deze gevaren niet of nauwelijks loopt.
Slaap lekker verder...

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » vr mei 14 2010 6:19 pm

yoyo schreef:
flippie17 schreef:Maar zonder dollen, Windhoos dozen zijn nu eenmaal veel gevoeliger voor virussen e.d. Voordeel van een Mac blijft toch wel dat je deze gevaren niet of nauwelijks loopt.
Slaap lekker verder...
Dan doen Mac gebruikers vooralsnog ook. Hele gerusstelling :P .

Meer doorslaggevend argument ten gunste van Apple is denk ik het systeembreed doorgevoerde kleurmanagement. Niet geheel onbelangrijk bij fotografie denk ik.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » vr mei 14 2010 6:27 pm

yoyo schreef:
Slaap lekker verder...
Dat gaat sinds ik een Mac heb inderdaad veel beter. Ik heb er ook veel meer tijd voor omdat ik normaal gesproken iedere 3 a 4 maanden mijn windhoos machine wel een keer helemaal opnieuw kon opbouwen omdat er weer een of ander raar virus of een trojaans paard binnen was geslopen, om over de verschikkelijke vervuiling wat dit systeem achterlaat maar even te zwijgen. Nee hoor je hebt helemaal gelijk, ik slaap nu echt heeeeeeeeeeel erg lekker.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr mei 14 2010 6:57 pm

flippie17 schreef: Dat gaat sinds ik een Mac heb inderdaad veel beter. Ik heb er ook veel meer tijd voor omdat ik normaal gesproken iedere 3 a 4 maanden mijn windhoos machine wel een keer helemaal opnieuw kon opbouwen omdat er weer een of ander raar virus of een trojaans paard binnen was geslopen, om over de verschikkelijke vervuiling wat dit systeem achterlaat maar even te zwijgen. Nee hoor je hebt helemaal gelijk, ik slaap nu echt heeeeeeeeeeel erg lekker.
Ik vraag me af op wat voor links jij klikt tijdens het surfen. Sinds mijn zoon geen administratorrechten meer heeft is onze 'family PC' al twee jaar brandschoon en zelf heb ik al een jaar of vijf geen virus meer gehad.

Je kan het besturingssysteem van je computer wel de schuld geven maar je zou ook eens naar je eigen surfgedrag kunnen kijken...

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”