plaats ze hier en zet erdan bij wat de instelling was.
1
iso400

2
iso400

3
iso200

4
iso200

5
iso400

6
iso1000

7
iso200

8
iso640

Als ik ze zo bekijk dan valt me op dat je bij alle foto's sluitertijdvoorkeuze hebt gebruikt, met een instelling van 1/1000 seconde. Bij een stel foto's had dat als consequentie dat het diafragma vol open ging en dat de foto toch nog te donker was. Die 1/1000 seconde was hier niet nodig geweest, zoveel beweging zit er niet in. Als je toch sluitertijdvoorkeuze wilt gebruiken dan had je rustig naar 1/250 seconde kunnen gaan, dan heb je ook nog iets aan je VR.Maaikiehhh schreef:had dinsdag op de hondenschool foto's gemaakt, maar last van lichtinval en zat continue te rommelen met de instellingen van iso enz, wist op een gegeven moment niet meer wat ik nou moest hahahaha
Wat bedoel je met diafragmavoorkeuze?Roelof schreef:Als ik ze zo bekijk dan valt me op dat je bij alle foto's sluitertijdvoorkeuze hebt gebruikt, met een instelling van 1/1000 seconde. Bij een stel foto's had dat als consequentie dat het diafragma vol open ging en dat de foto toch nog te donker was. Die 1/1000 seconde was hier niet nodig geweest, zoveel beweging zit er niet in. Als je toch sluitertijdvoorkeuze wilt gebruiken dan had je rustig naar 1/250 seconde kunnen gaan, dan heb je ook nog iets aan je VR.Maaikiehhh schreef:had dinsdag op de hondenschool foto's gemaakt, maar last van lichtinval en zat continue te rommelen met de instellingen van iso enz, wist op een gegeven moment niet meer wat ik nou moest hahahaha
Je hebt zitten spelen tussen ISO 200 en 400, hoewel ISO 200 er niet voor niks op zit, kun je met de D90 rustig op 400 blijven zitten, hij geeft dan onder deze omstandigheden echt geen ruis.
Met deze twee aanpassingen had je bij je donkere foto's 3 stops extra speelruimte gehad en zoveel te donker zijn ze nu ook weer niet.
Waarom gebruikte je eigenlijk sluitertijdvoorkeuze, ik zou hier eerder diafrgmavoorkeuze gebruiken(, maar dat doe ik sowieso liever). Bij je foto's kwam de sluitertijd niet kritisch en met je diafragma kun je dan bewust met je scherptediepte spelen.
handleiding wat is datroes schreef:Hallo Maaike,
de diafragma stand is de A-stand op je camera![]()
.
alle begin is moeilijk![]()
, misschien even de handleiding erbij pakken , wil soms wel helpen
![]()
![]()
![]()
![]()
groeten jos