desktop computer

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Marcel Bandel
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

desktop computer

Bericht door Marcel Bandel » zo jun 06 2010 1:22 pm

Ik ben voornemens om op redelijk korte termijn een nieuwe desktop pc te kopen. Als ik op het internet zoek kan ik moeilijk keuzen maken.
Veel bedrijven leveren algemene systemen waarbij ik me niet direct een indruk kan vormen of deze geschikt zijn voor fotobewerking, grafische applicaties en videobewerking

Natuurlijk is mij bekend dat de Apple in zijn algemeenheid op dit terrein voorsprong heeft, maar aangezien ik altijd met windows heb gewerkt en dus mijn software windows basis zijn zie ik het niet zo zitten om over te gaan op een Mac. De computer zou dan onbetaalbaar worden gelet op het feit dat een redelijk systeem al best prijzig is.

Weten jullie of er bedrijven zijn waar je goed met de dealer kunt spreken over een geschikte pc voor foto en video bewerking of kom je toch in het zelf samenstellen terecht?

Graag zou ik jullie ervaringen willen weten, zeker degenen die onlangs zo'n systeem hebben aangeschaft. Wat zijn de kwalifikaties, hoe bevalt het systeem en wat zou je na de ervaringen toch anders hebben gedaan, kortom een goede update over alles wat in deze wereld speelt. Ik werk met de Mastercollection van Adobe ook voor de videobewerking (premiere)
Kunnen jullie daarin behulpzaam zijn?

Alvast dank voor jullie tijd

Vriendelijke groet,
Marcel
NCN lid. Nikon D200, Nikon D300, Nikon D3s, Nikon AF VR 105 Micro, AF-S 70-200 VR, Nikon AF-S 24-70. Nikon AF-S 14-24, Nikon Af-s 200-400 F4 VRIISB-800, SU R1C1

JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Re: desktop computer

Bericht door JerryBig » zo jun 06 2010 1:38 pm

Volgens mij maakt het helemaal niet uit, als je computer maar snel genoeg is en de monitor goed genoeg en gekalibreerd. Dat kan dus zowel met een PC als MAC. En dat Apple een voorsprong hierin heeft, waag ik te betwijfelen. Die hadden ze wel, maar dat is volgens mij al een poosje geleden. De indruk wordt wel gewekt door het relatief hoge percentage fotografen die (vaak al van oudsher) op Apple systemen werken. De blabla verhalen over stabiliteit en veiligheid van Mac t.o.v. PC zijn ook al vaak genoeg ontzenuwd, dus als jij je lekker voelt bij een PC, gewoon daar mee verder gaan.
Ergo, mits je natuurlijk platform specifieke software wilt gebruiken maakt het dus volgens mij niets uit.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

Daniël

Bericht door Daniël » zo jun 06 2010 4:37 pm

Wat noodzakelijk is het volgende:

Goede grafische kaart.
Genoeg intern reken geheugen (max 4BG voor 32-bit en vanaf 4 GB met 64-bit)
Snelle Harde schijf met genoeg opslag vermogen. Aan te raden is te kijken naar 7500 RPM en hoger. Een SSD is misschien wel wat om naar te kijken. Is niet zoals de oude hard disk.
Groot genoeg beeldscherm. Kijk vanaf 19". 22" is al meer aan te raden.
Koop een calibratie set. Die heb ik nog niet maar komt eraan :mryellow:

Het is belangrijk om er niet op te beknibbelen en zeker ook niet om er over de top te gaan.

Probeer anders te kijken naar een workstation zoals HP en Compac (is toch hetzelfde).

Als je iets gevonden hebt laat het dan hier weten. Meer mensen een oordeel is handiger.

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo jun 06 2010 5:29 pm

Lees dit draadje eens door, daar staat veel informatie in: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 52&t=25409" onclick="window.open(this.href);return false;

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » zo jun 06 2010 8:05 pm

Apple heeft nog steeds één groot voordeel en dat is het systeembrede kleurbeheer. Alle Apple programa's die met beelden werken laten de kleuren hetzelfde zien.
Indien je over een legale en volledige versie van Xp of Vista beschikt kan je dit ook op je Apple installeren. Upgrades gaan niet. Widows 7 werkt waarschijnlijk ook. Let wel: Windows is dan niet extra veilig voor virussen e.d.
Apple heeft vaak standaard FireWire aansluitingen. Handig voor videobewerking.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » zo jun 06 2010 10:16 pm

Voor de moderne systemen maakt het allemaal niet meer zoveel uit. Voor foto en video bewerking zijn er een aantal aandachtspuntjes.
-scherm, types die een zo goed mogelijke kleurweergave hebben en die je kunt calibreren met je systeem
-64 bits systeem ivm het kunnen aanspreken van tenminste 4GB geheugen, DDR3 geheugen met de i-core processors gaan per 3 bankjes dus kom je dan snel op 6GB
-veel hard disk ruimte, zeker voor video bewerking (ruwe video staat meestal 2 of 3 keer op de HD, origineel, bewerkt en de uitvoer)
-voor de veiligheid kun je denken aan raid systemen waarbij je de belangrijke data tenminste in mirror op de HD's kunt zetten
-middelmatige videokaart is voor foto en video meer dan genoeg, wil je nog spelletjes doen dan kan dat ook met deze kaart op niet al te hoge resoluties
-keuze voor processor/moederbord/geheugen is afhankelijk van het budget en hoe stil je het systeem wilt hebben

kijk eventueel hier voor zelfbouw systemen.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

Marcel Bandel
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Marcel Bandel » ma jun 07 2010 8:25 am

Dank jullie wel voor de reacties

Het is nog niet eens direct het systeem zelf waar het mij om gaat. Ik ben gewoon ook op zoek naar een bedrijf dat goede service heeft en waar ik als fotograaf kan rekenen op begrip en meedenken

Liefst in mijn omgeving (de Achterhoek)

Marcel
NCN lid. Nikon D200, Nikon D300, Nikon D3s, Nikon AF VR 105 Micro, AF-S 70-200 VR, Nikon AF-S 24-70. Nikon AF-S 14-24, Nikon Af-s 200-400 F4 VRIISB-800, SU R1C1

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”