Beste vrienden, ik haat flitsen, maar in dit jaargetijde moet het er toch maar van komen. Met mijn D1 + SB28DX heb ik een probleempje. Als ik de camera op P(program) zet en de flitser op TTL-D dan stelt de camera in op een 1/60ste sluitersnelheid. Dat is voor oude handjes te langzaam, dus die snelheid moet omhoog. Hoe? ........ik zou het niet weten.
Jullie wel?
Dank en groetjes,
Nico
flitsen met D1
Dag nikon-nl,
Ik zou het ook niet een twee drie weten. Ik vind het wel een hele lage flitsynchronisatie. Wellicht dat het samenhangt met het probleem van flitsers met digitaal: Er is eigenlijk geen echte TTL is, zoals bij film, want er is een voor flits nodig, waarna de echte flits wordt geregeld.
1) Uit nood zou je een draad statief kunnen gebruiken. Het is natuurlijk wel een raar gezicht als je op recepties e.d. met een touwtje om je voeten - al struikelend - je tussen de genodigden moet begeven
2) Of de flitser zelf op automaat zetten (dan regelt de flitser hetzelf) en het TTL met de D1 maar vergeten. Resultaat hoeft wellicht niet eens zoveel minder te zijn.
"Just my two cents opinion"
AG
Ik zou het ook niet een twee drie weten. Ik vind het wel een hele lage flitsynchronisatie. Wellicht dat het samenhangt met het probleem van flitsers met digitaal: Er is eigenlijk geen echte TTL is, zoals bij film, want er is een voor flits nodig, waarna de echte flits wordt geregeld.
1) Uit nood zou je een draad statief kunnen gebruiken. Het is natuurlijk wel een raar gezicht als je op recepties e.d. met een touwtje om je voeten - al struikelend - je tussen de genodigden moet begeven

2) Of de flitser zelf op automaat zetten (dan regelt de flitser hetzelf) en het TTL met de D1 maar vergeten. Resultaat hoeft wellicht niet eens zoveel minder te zijn.
"Just my two cents opinion"
AG
Hoi nikon-nl
Ik heb dit ook gemerkt met de D70 en combinatie met de ingebouwde flitser.
Dit heeft volgens mij ook te maken met de de belichting die het toestel zelf kiest.
Als je S-mode gebruikt kun je zelf je sluitertijd kiezen en kiest je toestel het diafragma erbij en dat werkt net zo goed.
Het zijn dan volgens mij wel erg slechte lichtcondities!
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat het toestel ook de achtergrond goed probeert te belichten. dus als de lichtcondities minder worden wordt er een lage sluitertijd gekozen om die achtergrond goed te belichten.
Worden de lichtcondities dan weer beter zie je in P-mode de sluiterijd ook weer sneller worden.
Door te experimenteren kom je voor jezelf achter wat de goede instellingen zijn
Ik heb dit ook gemerkt met de D70 en combinatie met de ingebouwde flitser.
Dit heeft volgens mij ook te maken met de de belichting die het toestel zelf kiest.
Als je S-mode gebruikt kun je zelf je sluitertijd kiezen en kiest je toestel het diafragma erbij en dat werkt net zo goed.
Het zijn dan volgens mij wel erg slechte lichtcondities!
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat het toestel ook de achtergrond goed probeert te belichten. dus als de lichtcondities minder worden wordt er een lage sluitertijd gekozen om die achtergrond goed te belichten.
Worden de lichtcondities dan weer beter zie je in P-mode de sluiterijd ook weer sneller worden.
Door te experimenteren kom je voor jezelf achter wat de goede instellingen zijn
Bedankt beste mensen, voor de reacties.
Hedenavond moest ik (voor mijn werk) een serie schieten in het donker, naast mij stond de (in Den Haag e.o bekende fotograaf) Jos van Leeuwen met een D2H + SB28DX (dezelfde die ik heb) en moest ook naar M om trillingen te voorkomen. Toch raar dat in P er geen mogelijkheid is om de sluitertijd te verhogen. Die sluitertijd is voor de flits niet zo belangrijk, wel het diafragma en de afstand (oude verhaaltje: richtgetal:afstand=diafragma o.i.d.).
Hoe het ook zit, de foto's zijn gelukt, iedereen blij. Blijft maf, toch?
Groetjes allemaal.
Nico
Hedenavond moest ik (voor mijn werk) een serie schieten in het donker, naast mij stond de (in Den Haag e.o bekende fotograaf) Jos van Leeuwen met een D2H + SB28DX (dezelfde die ik heb) en moest ook naar M om trillingen te voorkomen. Toch raar dat in P er geen mogelijkheid is om de sluitertijd te verhogen. Die sluitertijd is voor de flits niet zo belangrijk, wel het diafragma en de afstand (oude verhaaltje: richtgetal:afstand=diafragma o.i.d.).
Hoe het ook zit, de foto's zijn gelukt, iedereen blij. Blijft maf, toch?
Groetjes allemaal.
Nico
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Je camera zal in de automatische standen de flitsynchronisatie wisselen tussen 1/60 en 1/500. Dat is afhankelijk van de aanwezige hoeveelheid licht. In deze donkere dagen krijg je de fs. niet van die 1/60 af. Zet je de camera op S, dan zal de camera automatsch het diafragma instellen. In M kun je alles regelen, maar heb je eigenlijk weer een centimeter nodig.
Dan hoef je hier nog geen centimeter nodig.Hans Braakhuis schreef:In M kun je alles regelen, maar heb je eigenlijk weer een centimeter nodig.
Als je de flister op de A stand zet en en let op je lichtgevoeligheid, diafragma en sluiterijd is er niets aan de hand.
Ik maak op deze manier foto's met mijn D70 in combinatie van een Metz CT4 en heb daar goede resultaten mee