Pagina 1 van 2

Garantie Nikon NL TWEE JAAR!

Geplaatst: do jul 08 2010 11:46 am
door Pancarans
Lectori salutem,

Vandaag had ik contact met Nikon Nederland ivm kosten die in rekening gebracht werden voor het mappen van mijn sensor. Ik heb de D300 vorig jaar maart in NL gekocht en het bleek een UK import te zijn.
De reparatie viel niet onder garantie daar het een UK model was.
Afijn een coulance regeling etc. heb ik neergelegd bij het servicepoint en wacht de uitslag af.

Wat wel belangrijk is om te vermelden dat sinds 6 weken bekend is dat Nikon Nederland TWEE jaar garantie geeft op haar producten. In ieder geval de camera's. Hiervan is nog niets op de website te vinden.
Wel liet mij weten dat dit met terugwerkende kracht van toepassing is. Zo ook dat het uitsluitend om door Nikon Nederland geïmporteerde modellen gaat en dat deze geregistreerd moeten staan bij Nikon NL.

Nu ga ik er vanuit dat diegene die ik aan de lijn had weet wat hij zegt. Echter, wellicht dat er vanuit de NCN een bevestiging gevraagd kan worden bij hun contacten bij Nikon NL en of dit voor alle producten geldt.

Groet,
Irwan

Re: Garantie Nikon NL TWEE JAAR!

Geplaatst: do jul 08 2010 3:48 pm
door Tom
Garantie haal je bij de leverancier, niet bij Nikon. Toch?

Re: Garantie Nikon NL TWEE JAAR!

Geplaatst: do jul 08 2010 4:04 pm
door TomD80
Ben het met je eens Tom, echter zie je bij steeds meer fabrikanten dat ze in geval van garantieverlening (lees voortijdig falen van aankoop) steeds vaker de verkoper bypassen. Zelfs ons nieuwe koffiezetapparaat moesten we registreren om garantie erop te krijgen. En daar staat in de manual dat als er iets kapot gaat/ iets niet goed is, je rechtstreeks contact moet zoeken met de fabrikant en niet naar de winkel moet gaan.
Ik twijfel er alleen wel aan of dit niet in tegenspraak is met de nl wetgeving.

Groet Tom

Re: Garantie Nikon NL TWEE JAAR!

Geplaatst: do jul 08 2010 4:14 pm
door Tom
Je hebt een overeenkomst met de leverancier, dus ja, daar moet je wettelijk gezien zijn. Dat de fabrikant service biedt is netjes, maar daar heb je in eerste instantie niks te zoeken. Productregistratie is onzin. 'Zonder bon geen garantie' is ook onzin, zolang je maar kunt aantonen dat jij dat product daar gekocht hebt (bankafschrift bijv.).

Recht hebben en recht krijgen zijn twee heel verschillende dingen, en vanuit dat oogpunt is het bewaren van de bon natuurlijk alleen maar slim.

Re: Garantie Nikon NL TWEE JAAR!

Geplaatst: do jul 08 2010 4:29 pm
door TomD80
zoals eerder ben het met je eens, echter kan het een hoop ellende schelen als je je product wel registreert aangezien de hulpverlening dan sneller voor je klaar staat.

Re: Garantie Nikon NL TWEE JAAR!

Geplaatst: do jul 08 2010 4:37 pm
door Léon Obers
Van de leverancier heb je slechts één jaar garantie. Als je cameramerk je twee jaar garantie geeft waarbij je in dat geval je product moet registreren ben je dom bezig als je dat dan niet doet om die twee jaar garantie mee te nemen.

En om praktische redenen kan het handiger zijn rechtstreeks met de fabrikant of het service center te communiceren in de plaats van het tussenstation de leverancier. Ga het jezelf dus niet moeilijker maken dan nodig is.

Re: Garantie Nikon NL TWEE JAAR!

Geplaatst: do jul 08 2010 4:55 pm
door Johan
Ik heb een maand of 2 mijn destijds voor mijn 1 jaar en 6 maanden oude D300 ook navraag gedaan bij Nikon Nederland. Daar kwam al vrij snel naar voren dat er maar 1 jaar garantie op het toestel zat. Ik ben toen naar Kamera Express geweest waar het toestel vandaan komt en daar had ik ondanks dat de bon 12 maanden zei recht op 24 maanden garantie. Prima geregeld, 0 euro kosten en binnen 2 weken geregeld :)

Re: Garantie Nikon NL TWEE JAAR!

Geplaatst: do jul 08 2010 5:03 pm
door Tom
Léon Obers schreef:Van de leverancier heb je slechts één jaar garantie.
Dat klopt niet helemaal. Zelfs na 3 jaar zal een leverancier je nog moeten helpen, maar dan hoeft het niet geheel kostenloos, maar bijvoorbeeld voor de helft van de 'echte' reparatieprijs, afhankelijk van het product en de waarde ervan.
En om praktische redenen kan het handiger zijn rechtstreeks met de fabrikant of het service center te communiceren in de plaats van het tussenstation de leverancier. Ga het jezelf dus niet moeilijker maken dan nodig is.
Maar ga altijd eerst naar de leverancier. Als je reparatie via de leverancier na 6 weken nog niet gebeurd is kun je wat doen, wettelijk gezien. Als dat bij de fabrikant zo is heb je geen poot om op te staan, omdat die fabrikant alleen zegt dat ze het product zullen repareren. Omdat dat geen 'garantie' is die wettelijk geregeld is, zit er ook geen maximale termijn aan.

Re: Garantie Nikon NL TWEE JAAR!

Geplaatst: do jul 08 2010 5:14 pm
door Léon Obers
Tom schreef:
Léon Obers schreef:Van de leverancier heb je slechts één jaar garantie.
Dat klopt niet helemaal. Zelfs na 3 jaar zal een leverancier je nog moeten helpen, maar dan hoeft het niet geheel kostenloos, maar bijvoorbeeld voor de helft van de 'echte' reparatieprijs, afhankelijk van het product en de waarde ervan.
Coulance en "moeten helpen" is iets anders als garantie.
Tom schreef: Maar ga altijd eerst naar de leverancier. Als je reparatie via de leverancier na 6 weken nog niet gebeurd is kun je wat doen, wettelijk gezien. Als dat bij de fabrikant zo is heb je geen poot om op te staan, omdat die fabrikant alleen zegt dat ze het product zullen repareren. Omdat dat geen 'garantie' is die wettelijk geregeld is, zit er ook geen maximale termijn aan.
Allemaal leuk beredeneerd, maar ik ben blij praktisch snel en goed geholpen te worden met rechtstreekse interventie als dat als zodanig gewenst is en vlotter verloopt als alles via een leverancier. Een leverancier kan op zichzelf weinig meer dan een tussenstation doorgeefluik zijn. Waarom die rompslomp eromheen? En ja, ik heb verder alle wettelijke poten om op te staan. Ik heb namelijk zwart op wit een schriftelijke garantie van de fabrikant die zegt garantie te geven.

Re: Garantie Nikon NL TWEE JAAR!

Geplaatst: do jul 08 2010 7:57 pm
door Matthieu
Als garantie je beperkt in de rechten zoals vermeld in het burgelijk wetboek (consumentenrecht) heb ik liever helemaal geen garantie want dan kan ik mij beroepen op dat burgelijk wetboek.
Overigens is het zelfs niet toegestaan om garantie bepalingen op te nemen die "nadelig" of "onredelijk bezwarend zijn" voor de consument en strijdig zijn met het burgelijk wetboek.
Feit is wel dat als je je beroept op dat BW. je vaak een lange procedure en een hoop geschrijf nodig hebt om je recht te halen.
Die 2 jaar van Nikon is dus zo gek nog niet :mrgreen:

Re: Garantie Nikon NL TWEE JAAR!

Geplaatst: do jul 08 2010 9:10 pm
door Tom
Léon Obers schreef: Coulance en "moeten helpen" is iets anders als garantie.
Dat klopt. Overigens sprak ik niet over coulance.
Allemaal leuk beredeneerd, maar ik ben blij praktisch snel en goed geholpen te worden met rechtstreekse interventie als dat als zodanig gewenst is en vlotter verloopt als alles via een leverancier. Een leverancier kan op zichzelf weinig meer dan een tussenstation doorgeefluik zijn. Waarom die rompslomp eromheen? En ja, ik heb verder alle wettelijke poten om op te staan. Ik heb namelijk zwart op wit een schriftelijke garantie van de fabrikant die zegt garantie te geven.
Dat papier zal vast meer uitsluiten dan de wet doet. Maar prima, dan ga je lekker naar de fabrikant. Mij heb je er verder niet mee hoor, dus ok.

Re: Garantie Nikon NL TWEE JAAR!

Geplaatst: do jul 08 2010 9:11 pm
door Tom
Matthieu schreef: Die 2 jaar van Nikon is dus zo gek nog niet :mrgreen:
Het is hartstikke netjes, dat zal zelfs ik niet ontkennen.

Re: Garantie Nikon NL TWEE JAAR!

Geplaatst: vr jul 09 2010 2:12 am
door Pancarans
Afijn hoe het ook zij, ik vind het een goede ontwikkeling. Al heb ik geen producten meer die in aanmerking komen. Anderzijds is het wel apart dat NL nu pas de stap zet. In de UK is het al jaren zo dat als je de camera registreert je een jaar extra garantie krijgt.
Ook is het fijn om te weten dat je dus zonder problemen direct naar het Nikon Service Point kan, immers de reparatie zal kostenloos geschieden.
Voor mij zeker want ik kom er bijna dagelijks langs. Zou iknaar een dealer moeten gaan ben ik de body zeker twee weken kwijt. Nu is de reparatie binnen een paar dagen geregeld of wellicht klaar terwijl u wacht.
Mijn sensor werd ondanks dat de regeling voor mijn body niet van toepassing is toch kostenloos hersteld.

Irwan

Re: Garantie Nikon NL TWEE JAAR!

Geplaatst: vr jul 09 2010 4:51 pm
door Hans Braakhuis
Op dit moment is de officiële lezing nog dat Nikon Nederland 1 jaar fabrieksgarantie geeft. Als consument heb je echter garantie bij leverancier, de winkel dus waar je iets aanschaft. Gezien het feit dat 2 jaar voor de meeste leveranciers inmiddels een verplichte garantietermijn is, hanteert Nikon Nederland coulance in dat 2e jaar. Dat houdt in dat Nikon Nederland er niet toe verplicht is, maar het wel geeft.

Clubleden die de NCN bijeenkomst van 14 maart bezochten weten dit al veel langer. Zo zie je maar weer, altijd komen, je weet nooit wat je mist. (In de hoop dat er morgen 171 clubleden op de stoep staat bij de volgende clubactiviteit.)

Re: Garantie Nikon NL TWEE JAAR!

Geplaatst: vr jul 09 2010 5:27 pm
door Patrick
Hans Braakhuis schreef:Op dit moment is de officiële lezing nog dat Nikon Nederland 1 jaar fabrieksgarantie geeft. Als consument heb je echter garantie bij leverancier, de winkel dus waar je iets aanschaft. Gezien het feit dat 2 jaar voor de meeste leveranciers inmiddels een verplichte garantietermijn is, hanteert Nikon Nederland coulance in dat 2e jaar. Dat houdt in dat Nikon Nederland er niet toe verplicht is, maar het wel geeft.
Ik denk dat ze ook weinig keus hebben. Met de huidige marges kan je nauwelijks van de winkelier verwachten dat deze voor het tweede jaar garantie zorgdragen.