Bokeh in de natuur......

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bokeh in de natuur......

Bericht door M.Oorthuis » di mar 20 2007 9:58 am

Let op dit topic is geen verzameltopic.

Vanochtend een rondje gelopen in 't Hof in Vlaardingen, dit is het resultaat daarvan:

1.:Nikon D50 | Tamron 28-75 mm. f/2,8 | 75 mm. | f/2,8 | 1/160e | ISO 400
Afbeelding

2.:Nikon D50 | Tamron 28-75 mm. f/2,8 | 75 mm. | f/2,8 | 1/1600e | ISO 400
Afbeelding

3.:Nikon D50 | Tamron 28-75 mm. f/2,8 | 75 mm. | f/2,8 | 1/250e | ISO 400
Afbeelding

4.:Nikon D50 | Tamron 28-75 mm. f/2,8 | 62 mm. | f/4 | 1/250e | ISO 400
Afbeelding
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » di mar 20 2007 10:19 am

Ik vind de foto's met uitzondering van nr3 een niet zo mooie achtergrond hebben. Vooral bij nr2 zie je rondjes in de onscherpte. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de lamellen van je lens. Her lijkt wel met een spiegel opjectief genomen.

Nr3 is mooi.
Laatst gewijzigd door Brenzef op di mar 20 2007 5:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » di mar 20 2007 10:23 am

Martijn, Ik vind foto 2 en 3 fraai. Mooie bokeh, waarbij foto 3 net iets rustiger, wat ik zelf prettiger vind overkomen.

Bij 1 vind ik de (te) lichte vlek bovenin wat storend. Bij 4 de achtergrond wat te druk en te weinig scherpe delen in het totaal.

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

mag ik dit zeggen?

Bericht door George Fennes » di mar 20 2007 10:24 am

Martijn,

Is het de bedoeling dat wij wel commentaar mogen geven op jouw foto's?
Maar er zelf geen foto's bij mogen plaatsen?

Als ik dat zo goed begrepen heb, zal ik mijn commentaar geven en anders stuur mij maar een PBtje en haal ik het weer weg.

Persoonlijk vind ik de eerste en derde foto de mooiste, juist vanwege de mooie Bokeh.

De eerste is de achtergrond heel mooi onscherp zonder storende invloeden.

Van de tweede foto vind ik de voorgrond mooi scherp, maar de achtergrond, die kringetjes, leiden te veel van de voorgrond af, maar verder een mooie foto.

De derde foto is gewoon ook mooi en de achtergrond is ook erg rustig en heeft geen storende invloed.

De vierde foto, voorgrond mooi scherp, maar de achtergrond is in mijn optiek te nadrukkelijk aanwezig en doet de voorgrond een beetje in het geheel opgaan.

Maar verder heel mooi belicht en een goede compositie.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di mar 20 2007 10:33 am

George, jij schijnt het idd te begrijpen:
Opgezetfan schreef:Let op dit topic is geen verzameltopic.
Bedankt voor je reacties ik ben idd erg benieuwd wat jullie van deze platen vinden en sta open voor gegronde en duidelijk commentaar en tips en advies :)

H.M.

Bericht door H.M. » di mar 20 2007 11:35 am

Martijn, een goede poging tot enkele mooie natuurfoto's. Wat ik bij alles foto's mis is een bepaald perspectief of een vorm die je oog als het ware de foto in trekt, je blik automatisch naar het onderwerp doet gaan. De foto's zijn volgens mij te druk, je hebt er te veel in willen zetten, lijkt het wel. Als een dichter die al zijn ideeen en gevoelens in dat ene gedicht wil proppen. Het is heel erg moeilijk een mooie foto van een plant of bloem te maken, volgens mij komen ze toch het beste tot hun recht als de achtergrond neutraal is, of als de compositie (qua licht, contrast, kleur of vorm) zodanig is dat er een duidelijk concentratiepunt is . Nu dwalen mijn ogen over de foto, op zoek naar iets om zich aan vast te grijpen. Misschien is je blik te 'panoramisch'? :wink:
Groet,
Henk

GdP

Bericht door GdP » di mar 20 2007 11:04 pm

Helaas geen enkele foto kan ik waarderen. Op elke foto is te weinig te vinden wat scherp is. Je blijft zoeken naar punten waar de foto wel scherp is. Ik zou gewoon een klein onderdeel veel dichterbij gehaald hebben.
Persoonlijk ben ik van mening dat dit soort foto’s bepaald niet eenvoudig zijn. En vallen de resultaten achteraf vaak tegen.
Met vr. gr.,
Gerrit
Laatst gewijzigd door GdP op wo mar 21 2007 10:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo mar 21 2007 10:01 am

gdepater schreef:Helaas geen enkele fouten kan ik waarderen. Op elke foto is te weinig te vinden wat scherp is.
Ik denk dat jij een nieuwe bril nodig hebt, ze zijn wel degelijk scherp alleen de scherptediepte is erg beperkt dat is heel wat anders ;)

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » wo mar 21 2007 10:13 am

Ik zie toch ook een behoorlijke hoeveelheid scherpte Gerrit.
Waarschijnlijk ben je toe aan een knappe varifocus bril ;-).

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » wo mar 21 2007 10:19 am

Hoi Martijn,

Vind vooral foto's 1 en 3 mooi.
1 omdat die niet alleen het voorjaar aangeeft maar ook door de mooie achtergrond, sluit goed aan bij voorgrond;
en 3 omdat dit zo fraai verstild is, zou ondanks het voorjaarslicht nog zo maar herfst kunnen zijn.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

GdP

Bericht door GdP » wo mar 21 2007 10:52 am

Ik denk dat foto vier het beste aangeeft wat ik bedoel. Maar een klein onderdeel valt binnen de scherpte diepte van de lens. Wel grappig met dat gekke blaadje bovenop de bloesem, maar de rest van de foto was niet nodig geweest. Het is gewoon te veel wat buiten de scherpte diepte valt en het maakt van de foto dat je moeten zoeken naar wat de fotograaf heeft bewogen deze foto te maken.
Het is wel fijn om aan de foto’s te zien dat de zomer toch gaat komen en dat deze foto’s de voorbodes illustreren.
Gerrit

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » za mar 24 2007 12:27 am

Dag opgezetfan,

Je hebt een vreselijk moeilijk onderwerp genomen om te fotograferen: macro foto's maken waarbij je probeert ook een mooie achtergrond te met bokeh creeren. Mijzelf is het nooit gelukt om een goede macro foto te combineren met een mooie compositie.

Ik neem mijn hoed af.

Ik vind de eerste foto de mooiste.

Amadeus Gould

Noot: Overigens een spiegelobjectief geeft een heel andere bokeh dan ergens wordt genoemd: de bokeh lijkt bij een spiegelobjectief meer op eenn donut. En die zie ik hier niet. :)

Wullem

Bericht door Wullem » za mar 24 2007 12:50 am

Hoi Opgezetfan,
De heren voor mij hebben al uitgebreid gesproken over de achtergrond
Ik sluit me daarbij aan.
Een oplossing KAN zijn je foto's IETS donkerder te schieten. zeker bij foto 3 had dat geholpen. Makkelijk aan te passen in PS, maar nog beter is ze op lokatie wat donkerder te maken.
Ik post een aanpassing waar ik alleen de levels wat heb aangepast.
kijk maar wat er dan met de kleuren gebeurt van waar het uiteindelijk om gaat, de blaadjes!
Als je goed met curves om kunt gaan kan je het nog veel fijner aansturen.

en ja, soms heb je niets te kiezen omdat de achtergrond overal druk is :)
En ik weet het.. ik ben een contrast fan :)

al met al leuk setje!

Willem
Afbeelding
Afbeelding

GdP

Bericht door GdP » za mar 24 2007 8:40 am

Ja Willem dat is zeker een hele verbetering. De achtergrond is niet meer zo nadrukkelijk aanwezig!

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » za mar 24 2007 11:39 am

Ik vind juist dat de achtergrond nu nog meer aanwezig is.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”