Vraag over AF op D3s

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Ivonne
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Vraag over AF op D3s

Bericht door Ivonne » za sep 18 2010 8:05 pm

Dag allemaal,

Ik heb een probleem, waarschijnlijk(zeker) ontstaan uit onkunde, maar het lukt mij niet om het op te lossen. Ik heb het probleem dat de camera niet reageert t.a.v. Autofocus op de ontspanknop, maar niet consequent, soms ook weer wel. Ik heb ter controle de beep aangezet, maar die laat zich niet altijd horen (terwijl volgens de zoeker (ook weer soms)de AF wel in orde is, dat rondje zie ik dan dus staan.
Ik merk als ik de camera oppak, en ik raak de ontspanknop nog niet aan, dat de camera al aan het autofocussen slaat, en daarna lijkt hij het voor gezien te houden, want dan reageert hij weer niet op de ontspanknop, en blijft de foto onscherp (maar kan ik wel afdrukken). Nou, ik hoop dat jullie dit warrige verhaal nog kunnen volgen, ik had van de week een studioshot en werd gek van het feit dat de camera niet scherp stelde als ik dat wilde, dus ben op het gegeven moment maar helemaal op manual focus overgegaan. Niet handig als je snel wilt zijn, en een bril draagt, heb ik ervaren, maar dat is wel gelukt. Maar, dat is natuurlijk niet de bedoeling! Ik heb volgens mij alle AF-menuopties doorlopen, en niets lijkt te werken zoals ik het wil, gewoon, op het punt dat IK selecteer, dus enkelpunts, scherpstellen middels AF.
Ik gebruik de 24-70 F2.8 AF-S. Hopelijk herkent iemand dit probleem, de camera is pas een paar dagen oud, en kennelijk zie ik iets essentieels over het hoofd. Van mijn D700 herken ik dit gedrag in ieder geval niet!

Morgen komt Sinterklaas in de studio, en ik hoop de man eigenlijk middels AF scherp in beeld te krijgen :shock:
Nikon D5 en D810 + objectieven: 24-70 F2.8/14-24 F2.8/70-200 F2.8 VRII/500mm F4
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/

flitslicht

Re: Vraag over AF op D3s

Bericht door flitslicht » za sep 18 2010 8:21 pm

Never change a winning team :wink:

Ik zou eens goed naar de contactjes van de lens en de camera kijken. Als je daar een overdaad aan grijze smurrie ziet zitten die voorzichtig weghalen met een droog doekje. Soms smeren ze die camera's een beetje te enthousiast.

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » za sep 18 2010 8:39 pm

Nou, ik zag niets, maar heb voor alle zekerheid nog even schoongemaakt, geen resultaat.
Overigens, de selectieknop voor scherpstelstand staat op S
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/

flitslicht

Bericht door flitslicht » za sep 18 2010 8:48 pm

Tja, andere lens, de knopjes een paar keer heen en weer zetten, resetten, batterij eruit etc. Anders meteen terug naar de winkel en een andere D3x vragen 8)

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » za sep 18 2010 8:50 pm

Ok. Volgens jou is het dus geen foute instelling, dit is dus een fout in de camera denk jij?

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » za sep 18 2010 8:55 pm

Het kan ook zo zijn dat je ook de ontspanknop van de grip aanraakt, dan gaat het ook mis. Die kan je trouwens op slot zetten. Heb dat toen ik de D3 pas had ook weleens gehad.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

flitslicht

Bericht door flitslicht » za sep 18 2010 8:57 pm

Als je schrijft:
Ivonne schreef: Ik merk als ik de camera oppak, en ik raak de ontspanknop nog niet aan, dat de camera al aan het autofocussen slaat, en daarna lijkt hij het voor gezien te houden, want dan reageert hij weer niet op de ontspanknop, en blijft de foto onscherp (maar kan ik wel afdrukken).
Dan zou ik me grote zorgen maken. Dat je wel kan afdrukken als de camera niet scherp is kan van je instellingen afhangen maar er is geen menu item "stel scherp als ik de camera oppak". Verder moet hij natuurlijk wel scherpstellen als je op de ontspanknop en/of de AF knop drukt. Het is wel uit te zetten in de instellingen dat hij gaat scherpstellen als je op de ontspanknop drukt. Ergens onder 'AF'.

Het enige dat ik kan bedenken is dat je de camera hebt gezet op "Alleen scherpstellen als ik op de AF knop druk" en je tijdens het oppakken van de camera daadwerkelijk de AF knop indrukt, maar bij het scherpstellen de ontspanknop gebruikt. Dan kan het kloppen wat je schrijft.

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » za sep 18 2010 8:59 pm

Dat hij scherp stelt als ze hem oppakt kan dus wel te maken hebben met de ontspanknop op de grip. Die raakt ze dan misschien aan, heb ik ook weleens.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

flitslicht

Bericht door flitslicht » za sep 18 2010 9:03 pm

Maar dan zou hij ook moeten scherpstellen als ze de gewone ontspanknop aanraakt. Vroeger met de D1x had ik vaak dat hij "spontaan" afging tot ik merkte dat het die gripknop was.

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » za sep 18 2010 9:04 pm

Ik denk dat het resetten van de camera door de batterij eruit te halen de truc deed, zoals Flitslicht adviseerde, hij lijkt het nu te doen. Omdat ik de beep aan heb staan bij AF, zou ik het horen wanneer ik de AF-on knop aan zou raken bij het oppakken. Mmm, even blijven testen dit weekend, morgen wordt hij intensief gebruikt en test ik dus meteen, als het weer misgaat net als afgelopen woensdag, dan ga ik maandag maar richting winkel ! Allemaal bedankt!!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za sep 18 2010 11:59 pm

Naar de winkel lijkt me wat overdreven.
Het zit hem meestal in kleine dingen die je over het hoofd ziet. Iets vergelijkbaar is al eerder aan de orde gekomen.
Let op het "C.S - M" knopje aan de linker zijkant van de bajonet op de camera. Dat wil wel eens half/half op een middenstand staan tussen de S en de M in (daar zit een soort klikje). Dan wordt AF net uit of ingeschakeld.
Zie ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 16#p204416" onclick="window.open(this.href);return false; en de vervolg reacties eronder.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » zo sep 19 2010 7:20 am

Hoi,

Heb je wellicht ingesteld staan dat je alleen AF hebt met de AF knop achterop de camera en dat AF met de ontspanknop uitgeschakeld staat?
Zou ook kunnen verklaren waarom hij soms scherpstelt bij het oppakken omdat je duim dan "per ongeluk" op de AF knop drukt.
En inderdaad de tip van Leon even nakijken, heb ik ook eens gehad.

Groeten, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » zo sep 19 2010 11:30 pm

Bedankt voor jullie reacties, maar beide is niet aan de orde. en, o groot feest, de hele middag in de studio ellende, uiteindelijk manual scherpgesteld, er is geen lijn in te ontdekken, dan doet hij het 3 x goed, en de 4e keer is hij met geen mogelijkheid meer scherp te krijgen. Wat helpt is als ik de scherpstelring op het objectief een aantal keer heen en weer haal, dan wil hij het nog wel eens begrijpen en het weer oppakken, soms ook niet, dan zet ik hem uit en weer aan. zucht. Toch maar naar de winkel lijkt mij.

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo sep 19 2010 11:36 pm

En met een andere lens?

Ivonne
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivonne » ma sep 20 2010 12:11 am

Ik heb de 14-24 erop gehad, zelfde resultaat.

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”