Ik heb een probleem, waarschijnlijk(zeker) ontstaan uit onkunde, maar het lukt mij niet om het op te lossen. Ik heb het probleem dat de camera niet reageert t.a.v. Autofocus op de ontspanknop, maar niet consequent, soms ook weer wel. Ik heb ter controle de beep aangezet, maar die laat zich niet altijd horen (terwijl volgens de zoeker (ook weer soms)de AF wel in orde is, dat rondje zie ik dan dus staan.
Ik merk als ik de camera oppak, en ik raak de ontspanknop nog niet aan, dat de camera al aan het autofocussen slaat, en daarna lijkt hij het voor gezien te houden, want dan reageert hij weer niet op de ontspanknop, en blijft de foto onscherp (maar kan ik wel afdrukken). Nou, ik hoop dat jullie dit warrige verhaal nog kunnen volgen, ik had van de week een studioshot en werd gek van het feit dat de camera niet scherp stelde als ik dat wilde, dus ben op het gegeven moment maar helemaal op manual focus overgegaan. Niet handig als je snel wilt zijn, en een bril draagt, heb ik ervaren, maar dat is wel gelukt. Maar, dat is natuurlijk niet de bedoeling! Ik heb volgens mij alle AF-menuopties doorlopen, en niets lijkt te werken zoals ik het wil, gewoon, op het punt dat IK selecteer, dus enkelpunts, scherpstellen middels AF.
Ik gebruik de 24-70 F2.8 AF-S. Hopelijk herkent iemand dit probleem, de camera is pas een paar dagen oud, en kennelijk zie ik iets essentieels over het hoofd. Van mijn D700 herken ik dit gedrag in ieder geval niet!
Morgen komt Sinterklaas in de studio, en ik hoop de man eigenlijk middels AF scherp in beeld te krijgen