Ik raak gefrustreerd

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Gebruikersavatar
bartv70
Forumlid
Forumlid
Berichten: 210
Lid geworden op: za jun 05 2010 10:21 pm

Ik raak gefrustreerd

Bericht door bartv70 » zo sep 19 2010 12:49 pm

Vandaag tijdens de Airshow op de Ginkelse Heide bij Ede eindelijk eens de kans om
mijn hobby uit te oefenen, maar wat een deceptie...en dan bedoel ik niet de show.
Van de honderden foto's is er 1 !!!naar mijn zin.
Zo'n beetje alle combinaties van sluitertijden, diafragma's, Iso uit geprobeerd, maar niets is 100% of mooi van kleur.
Het is korrelig, en niet scherp........het is :evil: :evil:
Over de huis, tuin en keuken foto's die ik maak ben ik wel dik tevreden.
WAT DOE IK FOUT BIJ MIJN LUCHTVAART FOTO'S.................ALLES!! :evil: :twisted:

1.Afbeelding
2.Afbeelding
3.Afbeelding
4.Afbeelding

Alle, hoe pijnlijk ook, commentaar is welkom
http://s816.photobucket.com/albums/zz86/danielleenbart/" onclick="window.open(this.href);return false;

george013

Re: Ik raak gefrustreerd

Bericht door george013 » zo sep 19 2010 1:21 pm

Beschouw het als een aftrap.
Met die foto's van een vliegtuig in de lucht, zal de lichtmeter nooit weten wat jij wilt fotograferen. Volgende keer in M proberen te schieten. Probleem is dan welke belichting je moet kiezen. Je kunt proberen de belichting in te stellen op iets uit de omgeving. Ooit een keer van een fotograaf gehoord dat hij dat dan deed mbv zijn hand. En daarna regelmatig je scherm bekijken naar foute hooglichten.
Omdat je de donker onderkant van een vliegtuig probeert vast te leggen tegen een heldere achtergrond zul je ook niet kunnen ontkomen aan nabewerking. Daarom alleen al altijd in NEF schieten.
Ben ook benieuwd naar reacties.
George

Gebruikersavatar
krizz
Forumlid
Forumlid
Berichten: 215
Lid geworden op: ma jul 13 2009 8:32 pm
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Ik raak gefrustreerd

Bericht door krizz » zo sep 19 2010 1:37 pm

Hallo,

Wat ik hier zie is inderdaad een veel voorkomend probleem, een klein onderwerp tegen een groot licht oppervlak.
Wat je hier aan kan doen zijn verschillende dingen, ik weet niet wat voor camera jij hebt maar volgens mij hebben alle reflex camera's van Nikon tegenwoordig centrum en spot lichtmeting. Ik gebruik namelijk zelf altijd de centrum belichting methode.
Ook kun je de camera belichting corrigeren door te gaan overbelichten.
Voor vliegtuigen gewoon de snelste sluitertijd gebruiken, ook weer niet altijd denk aan startende en landende vliegtuigen.
Maar voor helikopters zou ik een sluitertijd gebruiken, waarbij je net geen beweging-onscherpte krijgt dit levert namelijk echte draaiende rotorbladen.
Good luck

Gr Krizz

Bob42
Forumlid
Forumlid
Berichten: 1157
Lid geworden op: ma nov 19 2007 2:46 pm
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Ik raak gefrustreerd

Bericht door Bob42 » zo sep 19 2010 2:06 pm

Zo te zien heb je goed "meegetrokken"', maar alle foto's zijn matig tot flink onderbelicht omdat je tegen een lichte achtergrond fotografeert. Dus een belichtingscorrectie toepassen (meestal iets van 2 stops) of de goede belichting vaststellen en in M schieten inderdaad.
Ook voor propellervliegtuigen zou ik trouwens niet een te korte sluitertijd kiezen om de propeller niet te "bevriezen".

Gebruikersavatar
a90
Forumlid
Forumlid
Berichten: 4882
Lid geworden op: di nov 07 2006 10:20 pm
Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Ik raak gefrustreerd

Bericht door a90 » zo sep 19 2010 3:20 pm

In M schieten kan maar is volgens mij niet noodzakelijk. Als je dan in ieder geval maar wel weet wat je doet en hoe het moet. Anders kom je nog met lege handen thuis.

Wat voor camera en objectief gebruik je Bart ? laat maar, zie ik in de exif, even kijken
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Gebruikersavatar
rbfoto.nl
Forumlid
Forumlid
Berichten: 5387
Lid geworden op: zo jul 08 2007 8:13 pm
Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Ik raak gefrustreerd

Bericht door rbfoto.nl » zo sep 19 2010 3:31 pm

Vergeet ook niet dat je last krijgt van de atmosfeer op die afstanden waardoor je de kleuren en scherpte nooit echt super kan krijgen.
Groeten Ronald
Specialisatie: sportfotografie

Gebruikersavatar
bartv70
Forumlid
Forumlid
Berichten: 210
Lid geworden op: za jun 05 2010 10:21 pm

Re: Ik raak gefrustreerd

Bericht door bartv70 » zo sep 19 2010 4:53 pm

a90 schreef:In M schieten kan maar is volgens mij niet noodzakelijk. Als je dan in ieder geval maar wel weet wat je doet en hoe het moet. Anders kom je nog met lege handen thuis.

Wat voor camera en objectief gebruik je Bart ? laat maar, zie ik in de exif, even kijken
Ik heb een D60 en de gebruikte lens is de Nikkor 55-200MM VR
http://s816.photobucket.com/albums/zz86/danielleenbart/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Replay
Forumlid
Forumlid
Berichten: 980
Lid geworden op: do feb 18 2010 9:34 pm
Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Ik raak gefrustreerd

Bericht door Replay » zo sep 19 2010 5:02 pm

Ik heb mij er ook eens één keer aan gewaagd om vliegtuigen te fotograferen. Voor zover ik mij kan herinneren stond mijn camera gewoon op de S-stand i.c.m. lage sluitertijden en spotmeting.
Ik heb er totaal geen problemen mee gehad om alles goed in beeld te krijgen.

Het is altijd moeilijk om vliegtuigen,zeker als ze op grote afstand vliegen, te fotograferen met de heldere lucht er omheen.
Hierdoor wordt het onderwerp vaak sterk onderbelicht. Het is dan de kunst om het vliegtuig te fotograferen wanneer de zon/licht op het vliegtuig schijnt en niet tijdens elke doorkomst te klikken. Dat heeft met 'kijken en ervaring' te maken en dat moet je jezelf aanleren. Je hebt dan geen honderden foto's nodig om enkele goede over te houden.

Ik weet niet met welke lens je hebt gefotografeerd maar hierbij had je min. een lens moeten hebben met een bereik van 300mm. Als je een lens hebt die maar een bereik heeft van max.200mm dan moeten de vliegtuigen wel erg dichtbij komen om een goed resultaat te krijgen. Met een lens van nog kleiner bereik zal je,naar mijn mening, altijd last blijven houden van onderbelichting omdat het onderwerp veel kleiner is dan de heldere lucht er omheen.

Hieronder twee foto's die ik tijdens een 'classic Wings & Wheels' show heb gemaakt met een 300mm 2,8 lens.
De foto's zijn een beetje gecropt om het fraaier te krijgen.
http://www.photoreplay.nl/wallpapers/P-51_Mustang.jpg
http://www.photoreplay.nl/wallpapers/B-25_Mitchell.jpg

[edit] Ik zie nu in je laatste bericht dat je een 55-200 lens had.
Ik denk dat de afstand gewoon te groot was om een mooie gedetailleerde opname te maken die je voor ogen had.
Om de foto te maken die je wilde hebben hadden de vliegtuigen toch echt wel binnen 100 mtr. moet vliegen met de lens die je hebt,denk ik. Maar i.v.m. de veiligheid van publiek zal dat niet het geval zijn geweest en ben ik bang dat je met 200mm gewoonweg te kort komt.

Gebruikersavatar
ReneG
Clublid
Clublid
Berichten: 5268
Lid geworden op: di sep 30 2008 4:24 pm
Locatie: Veldhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Ik raak gefrustreerd

Bericht door ReneG » zo sep 19 2010 5:08 pm

Hier staan hele concrete, bruikbare tips, zowel voor techniek, instellingen en compositie:

http://tvrphoto.wordpress.com/2010/01/2 ... ps-tricks/" onclick="window.open(this.href)return false;
http://www.richard-seaman.com/Photography/Airshows/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gooi verder rustig je ISO wat omhoog voor snellere sluitertijde, behalve bij helicopters (daar moet je rond de 1/200 of 1/250 zitten). (Ok weet overigens niet waar de ISO grens ligt bij een D60 die 'acceptabel' is). Verder loop je waarschijnlijk wel enigzins tegen beperkingen aan met je materiaal bij slechte lichtomstandigheden of lange afstanden, maar bij goede (betere?) lichtomstandigheden zou je toch wat meer succesvolle foto's moeten overhouden als je het bovenstaande toepast.
Spul waarmee je foto's maakt...

Gebruikersavatar
bartv70
Forumlid
Forumlid
Berichten: 210
Lid geworden op: za jun 05 2010 10:21 pm

Re: Ik raak gefrustreerd

Bericht door bartv70 » zo sep 19 2010 5:30 pm

ReneG schreef:Bij goede (betere?) lichtomstandigheden zou je toch wat meer succesvolle foto's moeten overhouden als je het bovenstaande toepast.
Klopt, afgelopen vakantie kwam geheel overwachts een gelegenheidsformatie van de Patrouille de France over.
Als luchtvaartliefhebber gelukkig de camera eigenlijk altijd standby
De formatie zat veel verder weg, vlogen veel sneller en hier had ik de zon niet in de rug!!
1. Afbeelding
http://s816.photobucket.com/albums/zz86/danielleenbart/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Replay
Forumlid
Forumlid
Berichten: 980
Lid geworden op: do feb 18 2010 9:34 pm
Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Ik raak gefrustreerd

Bericht door Replay » zo sep 19 2010 5:49 pm

ReneG schreef:
Gooi verder rustig je ISO wat omhoog voor snellere sluitertijde, behalve bij helicopters (daar moet je rond de 1/200 of 1/250 zitten). (Ok weet overigens niet waar de ISO grens ligt bij een D60 die 'acceptabel' is). Verder loop je waarschijnlijk wel enigzins tegen beperkingen aan met je materiaal bij slechte lichtomstandigheden of lange afstanden, maar bij goede (betere?) lichtomstandigheden zou je toch wat meer succesvolle foto's moeten overhouden als je het bovenstaande toepast.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Je moet niet naar snellere sluitertijden gaan,zeker niet bij propeller-vliegtuigen. Daar moet je rond de 1/250 sec. max gaan zitten om de nodige snelheid in de propeller te krijgen. Bij helikopters is het nog veel lastiger omdat de rotorbladen veel groter zijn. Die zullen op de foto nog veel eerder stil staan en dan zou je nog verder naar beneden moeten met je tijden, 1/125 of lager. Hierdoor wordt het wel steeds moeilijker om het onderwerp scherp te houden en dat vergt een vaste hand of monopod. Het is ook afhankelijk hoe je tegen de propellers/rotobladen aankijkt. Frontaal of vanaf de zijkant. Doordat het vliegtuig bijna altijd onder een schuine hoek op je afkomt zal je razendsnel met je sluitertijden moeten spelen maar dat vergt wel de nodige ervaring. Die zal Bart zeker nog wel opdoen door meer te fotograferen.

Ik denk dat de verwachtingen van Bart een beetje te hoog gegrepen zijn en dan valt het resultaat tegen,da's logisch. Maar dat komt wel goed,weet ik zeker.

george013

Re: Ik raak gefrustreerd

Bericht door george013 » zo sep 19 2010 6:00 pm

In je laatste foto is het vliegtuig niet het onderwerp, maar de lucht met de silhouetten. Maar als het vliegtuig je onderwerp is en je wilt details zien, zul je de lucht moeten vergeten, afhankelijk van hoever je zelf wilt gaan.
Snel de links van ReneG doorgekeken, ook daar wordt de M-stand geadviseerd.
George

Gebruikersavatar
ReneG
Clublid
Clublid
Berichten: 5268
Lid geworden op: di sep 30 2008 4:24 pm
Locatie: Veldhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Ik raak gefrustreerd

Bericht door ReneG » zo sep 19 2010 6:15 pm

Replay schreef:Ben ik het niet helemaal mee eens. Je moet niet naar snellere sluitertijden gaan,zeker niet bij propeller-vliegtuigen. Daar moet je rond de 1/250 sec. max gaan zitten om de nodige snelheid in de propeller te krijgen. Bij helikopters is het nog veel lastiger omdat de rotorbladen veel groter zijn. Die zullen op de foto nog veel eerder stil staan en dan zou je nog verder naar beneden moeten met je tijden, 1/125 of lager. Hierdoor wordt het wel steeds moeilijker om het onderwerp scherp te houden en dat vergt een vaste hand of monopod. Het is ook afhankelijk hoe je tegen de propellers/rotobladen aankijkt. Frontaal of vanaf de zijkant. Doordat het vliegtuig bijna altijd onder een schuine hoek op je afkomt zal je razendsnel met je sluitertijden moeten spelen maar dat vergt wel de nodige ervaring. Die zal Bart zeker nog wel opdoen door meer te fotograferen.
Die 1/200e bedoelde ik uiteraard ook voor propellorvliegtuigen, al had ik dat niet specifiek benoemd, niet alleen voor heli's. Snellere sluitertijden zijn voor de jets etc.

Ik zit zelf meestal rond 1/200e (soms 1/160, soms 1/250). Ik vind zelf dat dat over het algemeen voldoende beweging in de propellors oplevert. Bovendien vind ik het mooier als de propellorbladen iets duidelijker 'aanwezig' zijn, zo'n wazige cirkel (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven) is niet wat ik zie als ik ernaar kijk, vind ik ook iets minder mooi. Maar het is denk ik vooral ook een kwestie van smaak, en qua sluitertijden praten we natuurlijk over een tikje meer of minder. Maar in ieder geval niet sneller dan 1/250e, daar zijn we het over eens. :)
Spul waarmee je foto's maakt...

Gebruikersavatar
Replay
Forumlid
Forumlid
Berichten: 980
Lid geworden op: do feb 18 2010 9:34 pm
Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Ik raak gefrustreerd

Bericht door Replay » zo sep 19 2010 6:21 pm

@ ReneG:

Oh,dan had ik het anders gelezen dan je het had geschreven :oops:

Maar ik denk dat Bart hier de nodige ervaring mist om een resultaat te behalen dat hij voor ogen heeft. En natuurlijk speelt het weer ook mee( of tegen). Een heerlijk zonnetje of grauwe lucht is ook een wereld van verschil.

P.S. Veldhoven is niet ver weg :P

Gebruikersavatar
emdeklerk
Forumlid
Forumlid
Berichten: 5075
Lid geworden op: zo feb 06 2005 9:00 pm
Locatie: Rijswijk

Re: Ik raak gefrustreerd

Bericht door emdeklerk » zo sep 19 2010 6:51 pm

Graag een kleine observatie.
Ik zou ook aanraden op M te werken, maar wat ik mis is: waarop wordt dan de belichting bepaald?
Bij de meeste buitenactiviteiten is wel een object te vinden dat in de buurt komt van gemiddeld grijs, zoals het 18%-grijs van een grijskaart. Ik gebruik op Open Dagen van de Luchtmacht wel de grijze vuilniscontainers/Kliko's om de belichting te bepalen. Bij wisselende lichtomstandigheden is alles zo weer bijgeregeld: even richten op de dichtstbijzijnde afvalbak, even draaien aan de diafragmaring of evt. sluitertijdenknop en hup: weer klikken. Heeft altijd gewerkt, werkt nog steeds, en dan werk ik met bijvoorbeeld een F2 met de 2,8-180mm ED.
Ik ben dan ook geheel en al "toeters en bellen-proof".
Overigens vind ik die Fokker S-11 er niet slecht op staan.
emdeklerk

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”