Marcelina @ verlaten huisje

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
VieF

Marcelina @ verlaten huisje

Bericht door VieF » di okt 19 2010 8:32 am

Begin oktober zijn Jay en ik op zoek geweest naar een geschikte locatie voor een fotoshoot met een Pools meisje (waar we al eens eerder een fotoshoot mee hebben gedaan).
Het idee was om een 'urbex' locatie in de buurt te zoeken. Nu valt dat zoiezo niet mee in Nederland, zeker bij ons in de buurt is er vrij weinig. Maar toennnnnnnnnnnnnnnnnn
zagen wij ineens een half ingezakt verlaten huisje langs de weg! Nou, kwam dat even mooi uit :mryellow: Snel even het huisje doorgekeken voor ivm eventuele zwervers en
toen snel aan de slag, want het werd er niet warmer op voor het model. Hier een paar resultaten:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Marcelina @ verlaten huisje

Bericht door Léon Obers » di okt 19 2010 1:07 pm

De enige foto die ik qua geheel mooi in compositie vind, mooi in het licht, mooi in houding van het model is de laatste foto (foto 4).
Alles in die foto, elk onderdeel heeft een functie binnen de foto, vult elkaar aan, versterkt elkaar. En het is eigenlijk de meest eenvoudige opname van opzet, het meest natuurlijk. Daar zit hem IMO juist de kracht.
(Hoewel ik zelf iets meer van de zwarte randen links en rechts zou afsnijden).

Bij foto 1 (en foto 2) is het inflitsen veel te sterk zodat er geen verschil in licht zit tussen binnen en buiten, en de sfeer volledig kapot verlicht is als zijnde een doorkijk naar buiten. Foto 2 ook erg rommelig wat er rechts gebeurd. Die rommel leidt helemaal af van het hoofdonderwerp.
Die foto's (evenals foto 3) zijn veel meer vanuit een opzet om iets te "willen" met modelfotografie. Er wordt van alles uit de kast gehaald (inflitsen, poseren om het poseren) om er iets bijzonders van te willen maken, maar in essentie wordt er IMO voorbij gegaan aan datgene wat een foto "maakt".

Die vrij sterk opvallende handtekening overal in de hoek zou ik ook weglaten, of als het er perse zo nodig bij moet, veel kleiner en in een tint die minder contrasteert met de achtergrond. Dus als het ware bijna niet opvalt, in ieder geval niet zo opvallend (negatief) de aandacht trekt als nu.
Vriendelijke groet, Léon Obers

krizz
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door krizz » di okt 19 2010 5:15 pm

Ik moet zeggen dat ik zeker mooie vind.
Bij foto 1 (en foto 2) is het inflitsen veel te sterk zodat er geen verschil in licht zit tussen binnen en buiten
Hier ben ik het wel mee eens en ook vind ik de schaduwen erg hard.
Foto 1 vind ik al het groen op de achtergrond niet mooi, ik weet niet als je een kleur filter hebt gebruikt. Maar minder groen en misschien wat blurren op de achtergrond.
Foto 2 Vind ik juist wel een mooie compo, met die oude zooi aan de rechterkant van de foto.
En foto 4 is de topper niks meer aan doen.

Gr Krizz

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » di okt 19 2010 7:11 pm

Foto 1 vind ik het mooist, al is gewoon zwart-wit misschien wel mooier. Net als Krizz een beetje moeite met het groen. Tweede en derde zijn volgens mij niet scherp op de ogen
Say what you like
Do what you feel

Guy

Bericht door Guy » di okt 19 2010 8:56 pm

Heej Vief tijdje geleden dat ik je hier zag;)

Over de foto's:

foto 1: De wolken zijn voor mij te wit vind dat afleiden.
voor de rest vind ik de houding wel goed .
foto 2: Denk iets teveel geflitst ze ziet er wel erg witjes uit, waardoor ook haar blouse overbelicht is bij haar schouder.
Foto 3: spreekt me het minste aan misschien omdat hij van onderen genomen is?
foto 4: ja helemaal top kwa compo, kader in de foto gewoon heel goed!!!

Tot zondag;)

Greetzz

Guy

VieF

Bericht door VieF » do okt 21 2010 2:36 am

Bedankt allen voor de reacties! :)

Het punt over het inflitsen begrijp ik wel. Het zonlicht van buiten was op dat punt heel hard (voor het model wat prettiger qua warmte) en door de schaduwen moest ik toch een beetje erbij inflitsen. Toch is het maar een klein invulflitsje geweest. Nu denk ik dat de combinatie van haar erg bleke huid (dat ook nog veel contrast oplevert door haar zwarte haar) en het harde zonlicht van buiten inderdaad niet ten goede zijn geweest voor de foto. Daarnaast is er ook een bewerking gebruikt in foto 2 met iets hardere kleuren, had misschien beter een andere bewerking kunnen doen. Het zonlicht was een paar uur later weg, maar dat maakte de hele boel weer erg donker en toen kregen we het licht helemaal niet goed meer met 2 SB600tjes..

De rommel in foto 2 vond ik in dit geval een toevoeging in de foto. Vaak wordt er inderdaad gezegd "je wordt afgeleid van het onderwerp", maar door de locatie vond ik juist dat dit erbij moest. Misschien een kwestie van smaak?

Zelf vond ik de lichtinval op foto 3 mooi, dat was natuurlijk licht uit een raampje boven het trapgat. De foto van onderaf nemen was een bewuste keuze, maar ik kon zoiezo ook geen ander standpunt innemen. Bovenaan de trap wilde je echt niet staan ivm houtrot, dus de vloer was heel erg zwak. Op ooghoogte werd de foto niet 'spannend' genoeg, beetje standaard.

Foto 4 vond ik gewoon leuk. Ik zag ineens dat schuurtje door dat scheven, kapotte raampje en daar moest ik iets mee doen. Het licht was op dat moment wel erg prut, o.a. daarom gekozen voor een wat donkerdere bewerking. Maar dat vond ik juist bij de sfeer van de foto passen. In kleur deed 'ie het minder goed.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » vr okt 22 2010 8:09 pm

De laatste vind ik heel sterk, zeker ook door de nabewerking/kleur van het geheel.

Bij de eerste twee viel me gelijk het harde flitslicht op; een parapluutje of softbox had deze foto's al een stuk beter kunnen maken. Kan me ook wel vinden in de eerdere kritieken maar het harde licht vind ik zelf het meest storen. Doordat echte scherpe schaduwen in nummer 3 ontbreken vind ik die al een stuk beter.

En complimenten voor de lokatie; goed gezien. Valt niet mee om zoiets te vinden in het westen van het land.

mazinho
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door mazinho » vr okt 22 2010 8:18 pm

Mijn voorkeru gaat absoluut naar foto 4 - grappig dat waarschijnlijk je meest achteloze shot zo in de smak valt bij de meeste mensen.
Naar foto 1 blijf ik ondanks het inflitsen ook kijken - je kan veel meer halen uit foto's met dit model denk ik.
| D90 | 10-24 | 18-55 II | 35 F/1.8 | 50 F/1.4 | 55-200 VR | SB600 |
Website | Flickr

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”