Lichtsterk objectief partyfotografie icm D90

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
JJG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Lichtsterk objectief partyfotografie icm D90

Bericht door JJG » za okt 23 2010 6:48 am

Aangezien ik met regelmaat op indoor dancefeesten fotos maak, ben ik op zoek naar een lichtsterk objectief. Mijn oog is daarbij gevallen op een Nikon 50mm 1.4 Klinkt als een gaaf objectief, waar je veel mee kan. En betaalbaar. Maar ik vraag me daarbij af of het wel geschikt is voor hetgeen ik hem nodig heb.

Ik kan me zo voorstellen dat wanneer er bv een groepje van 4 mensen op een rij staat de buitenste personen er niet scherp op zullen komen? Tenzij ik natuurlijk er bovenop zit met mijn lens. ( scherpstellen met je voeten ) Heb ik dit zo goed begrepen? Ik las namelijk dat de scherpte zich beperkt tot hetgeen waar je het meest 'bovenop' zit. Please correct me if im wrong.

Wanneer ik een dj/artiest wil fotograferen lijkt mij dit minder erg aangezien hij/zij de enige is die je erop wilt hebben. De rest mag dan best wat minder scherp en zal naar mijn idee een mooi resultaat geven.

Daarnaast lees ik over 2e gordijn flitsen. Nu moet ik toegeven dat mijn flitstechniek nog niet zodanig goed is, alhoewel ik het publiek er altijd keurig op heb staan ( als ik even onbescheiden mag zijn ) Is dit wellicht een alternatief om dat eerst onder de knie te krijgen? ( is het sowieso natuurlijk ) Wel wil ik het flitsen zoveel mogelijk beperken tijdens het fotos maken in dit geval. Ook lees ik weer verhalen dat deze techniek minder fraai of mooi is, maar dat zal een verschil van smaak zijn.

Op dit moment schiet ik met een 16-85 icm met een D90 + sb600

Hoor graag jullie mening.

Dank!

ps : Het liefts zit ik in het algemeen vaak bovenop mn onderwerp icm wat extra groothoek.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Lichtsterk objectief partyfotografie icm D90

Bericht door Hans Braakhuis » za okt 23 2010 7:26 am

Een 50 mm op je D90 is niet echt een groothoekobjectief. Bij feestjes gebruik ik de 50 f1/4 (op een DX camera) om portretten te maken. Afhankelijk van de hoeveelheid licht, hoef je:
- niet te flitsen (sluitertijd 1/30 of 1/60ste)
- flits op het 2de sluitergordijn (sluitertijd 1/10 tot 1/30
- flits met de opklapflitser en een CLS flitser (bij langzamere sluitertijden, maar de camera maakt er dan 1/60 van)
2de sluitergordijn is op je camera in te stellen middels het knopje van de opklapflitser (als deze opgeklapt is) en je duimwieltje. De standen heten dan slow of rear en het gaat dan om de onderste 2 icoontjes op je LCD scherm. Er is een verschil tussen slow en rear, maar dat maakt voor de langzamere sluitertijd niks uit.
Het voordeel van slow of rear is dat je camera een sluitertijd zal gebruiken die voldoende is voor de gehele zaal. De flitser zal je onderwerp belichten. Het gevolg is dat de achtergrond niet zwart is en het onderwerp niet te wit.

De hoeveelheid licht is ook te regelen met de ISO instelling van je camera. Maar afhankelijk van het onderwerp en de lichthoeveelheid zal een D90 toch ruis laten zien rond ISO 1600 en hoger. (een recente test van een D3100 gaf aan geen ruis tot ISO 3200 en dat zal ook wel op gaan voor de D7000. De D3S heeft geen ruis tot ergens rond ISO 10.000) Je kunt dus met de ISO instelling van je camera ook de sluitersnelheid omhoog krijgen en hoef je minder te flitsen.
Met een andere camera, hoef je dan misschien geen lichtsterker objectief aan te schaffen.

Nu ben ik ook een liefhebber van groothoek en gebruik ik een Nikkor 12-24 AFS. Vorige week zag ik in een winkel dat de Nikkor 10-24 nog maar 50 euro goedkoper is. Het verschil is echter dat de 12-24 een vast brandpunt heeft van f/4 en dat je met f/5,6 tot f/8 nette scherpe opnamen krijgt. Met de goedkopere 10-24 moet je toch 2 stops meer diafragma gebruiken om dezelfde scherpte te gebruiken.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op ma nov 01 2010 6:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za okt 23 2010 3:33 pm

Een AFS 35mm 1.8D is een veel betere keuze; dan krijg je er tenminste wat op als je geen afstand kan nemen tot je onderwerp. Al zou ik nog veel liever met een lichtsterke standaard zoom lopen. Iets als een Tamron 17-50 f2.8. Of het beste op dit gebied: de AFS 17-55 f2.8 van Nikon. Robuust, snel en betrouwbaar. Tweedehands goed te vinden voor 700 a 750 Euro.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JJG
Forumlid
Forumlid

Bericht door JJG » za okt 23 2010 4:55 pm

Dank heren voor het antwoord.

Die Tamron is idd een goede optie.Had ik ook al gezien. Maar qua prijs weer wat minder. Ik liet/laat me ook beetje leiden door de prijs van de 50mm, natuurlijk niet echt slim! Maar ik houd mezelf maar even in bedwang.

Al lijkt me die 50mm sowieso een leuke lens!

JJG
Forumlid
Forumlid

Bericht door JJG » zo okt 31 2010 11:23 am

Uiteindelijk de 50mm 1.8 gekocht.

Afgelopen nacht de 1e plaatjes mee geschoten. Retescherp! Gaaf ding.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”