Tips voor macro (met flits)?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Krista

Tips voor macro (met flits)?

Bericht door Krista » ma nov 15 2010 3:57 pm

Hoi,

Ik heb deze foto's in het macro-verzameldraadje geplaatst met wat vragen erbij, maar ik krijg er erg weinig reactie op. Misschien is deze plek meer geschikt.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

Het is zo'n beetje het eerste wat ik op dit gebied heb gedaan. Ik gebruik een 55-200 mm. objectief met een Raynox voorzetlens (om te proberen of ik macro net zo leuk vind als het me altijd leek, en omdat dat even wat beter te behappen was). Hierdoor ben ik ongeveer twee stops licht kwijt, en ben ik al gauw genoodzaakt mijn flitser te gebruiken. Dat is een SB 600 met omnibounce (zo'n kapje) erop. Ik heb bij deze foto's de flitser iets geknepen, maar er zitten toch nog overbelichte stukjes op het huisje en het lijf van de slak. Als ik de flitser nog meer terugzet is de foto onderbelicht. Ik heb op het tweede gordijn geflitst om nog wat kleur in de achtergrond te houden.

Ik gebruik de flitser op de camera. Ik weet dat ik hem los kan gebruiken (heb ik wel eens met een portret gedaan), maar ik weet niet of het dan beter zou gaan, en hoe je dat praktisch gezien aanpakt (op een stafief of zo). Of zijn er andere dingen die ik kan doen om mijn foto's zo optimaal mogelijk te maken? Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt,

Phillip
Forumlid
Forumlid

Re: Tips voor macro (met flits)?

Bericht door Phillip » ma nov 15 2010 4:58 pm

Een blaadje wit papier is altijd handig om bij te hebben, zo kan je met wat minder licht toch wat bijlichten.
grtjs
Nikon D3S, Nikkor 24-70 f2.8, Nikkor70-200 f2.8VR,Nikkor 105 micro f2.8, Nikkor 28-300/3.5-5.6,SB800

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » ma nov 15 2010 6:27 pm

Er zijn forumleden met meer kennis van flitsen, maar ik geef toch maar even mijn eigen ervaringen weer, al gebruik ik een Raynox af en toe in combinatie met een macrolens.
Ik flits bij macro bijna altijd omdat ik meestal met kleine diaframa's werk om nog een beetje scherptediepte over te houden (met een Raynox op mijn 105 is die hoe dan ook uiterst beperkt).
Je hebt dan dus te weinig licht voor een korte sluitertijd, zeker als je ergens tussen de struiken zit. En als bloemen en beestjes bewegen in de wind, begin je niet veel met langere sluitertijden.
Met kleine diafragma's wil de achtergrond nog wel eens zwart worden. Dat kun je voor een deel tegengaan door de Slow-stand te gebruiken. Tweede gordijn is daarvoor niet geschikt (gebruik dat als je bv rijdende auto's in het donker fotografeert).
Een ander punt is dat je geen hard licht wilt en bovendien te dicht met je flitser op je onderwerp zit. Ik gebruik een Lumiquest diffuser, maar je kunt ook een witte zakdoek met elastiek om je flitskop binden. Of recht omhoog flitsen via een stuk wit karton. Even experimenteren om te zien wat jou het best ligt.
Hopelijk kun je hier wat mee en komt er nog eens een echte macro-lens. Fascinerende tak van fotografie.

Krista

Bericht door Krista » ma nov 15 2010 6:52 pm

Bob42 schreef: Dat kun je voor een deel tegengaan door de Slow-stand te gebruiken. Tweede gordijn is daarvoor niet geschikt
Ach ja, dat bedoel ik ook, ik gebruik dus de slow-stand. Even in de war....
Bob42 schreef:Een ander punt is dat je geen hard licht wilt en bovendien te dicht met je flitser op je onderwerp zit. Ik gebruik een Lumiquest diffuser.
Ik gebruik een omnibounce-kapje op mijn flitser, geeft dat niet hetzelfde effect?
Afbeelding
Bob42 schreef:Hopelijk kun je hier wat mee en komt er nog eens een echte macro-lens. Fascinerende tak van fotografie.
Het is in ieder geval heel herkenbaar wat je vertelt, en inderdaad, ik hoop ook dat die macrolens er nog een keer komt. Wordt het in ieder geval makkelijker. :)
Maar als ik met de voorzetlens geen fatsoenlijke foto kan maken, kan ik dat met de allerbeste apparatuur nog steeds niet, dus ik wil het in ieder geval goed onder de knie krijgen.

@Philip: ik heb altijd een zilveren en een wit blaadje in mijn fototas zitten, maar denk er niet vaak genoeg aan het te gebruiken. Zal het toch eens vaker proberen.

Bedankt!

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » ma nov 15 2010 6:59 pm

Een Omnibounce geeft wel een beetje een verzachtend effect, maar lang niet genoeg, zoals je op je eigen foto's kunt zien.

Krista

Bericht door Krista » ma nov 15 2010 7:19 pm

Heb even ge-googled op die Lumiquest-diffusers. Welk type gebruik jij?

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » ma nov 15 2010 7:25 pm

Ik gebruik de softbox (de tweede), maar er zijn inmiddels ook andere zie ik
http://www.fotokonijnenberg.nl/search.h ... =Lumiquest" onclick="window.open(this.href);return false; SoftBox III

Krista

Bericht door Krista » di nov 16 2010 9:27 am

Beste Bob,

Bedankt voor de reactie en de tips. Ik ga eerst eens klooien met een zakdoek, eventueel in combinatie met de omnibounce, en ik ga zeker kijken naar zo'n diffuser.

Heb je toevallig (nou ja, van toeval kan je eigenlijk niet spreken hier :D ) een foto die je hier wilt plaatsen die je met deze combinatie gemaakt hebt? En wat voor flitser heb je dan gebruikt?

Alvast weer bedankt,

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » di nov 16 2010 9:51 am

Ik heb vele duizenden macrofoto's gemaakt met flits, maar heb nooit iets op het forum geplaatst. Ik heb meerdere flitsers, maar gebruik de SB-800 speciaal voor macro wegens de tape die je moet aanbrengen voor de diffuser en omdat hij voor macro iets naar beneden kan worden gedraaid ( de SB-900 ook trouwens). Dat werkt goed op werkafstanden met de 105, maar met de Raynox er voor kom je eigenlijk te dichtbij en moet je wat experimenteren.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di nov 16 2010 9:57 am

Bob42 schreef: Met kleine diafragma's wil de achtergrond nog wel eens zwart worden. Dat kun je voor een deel tegengaan door de Slow-stand te gebruiken. Tweede gordijn is daarvoor niet geschikt
Synchronisatie op het tweede gordijn impliceert tevens dat "slow" ofwel lange sluitertijden worden gebruikt.
Rekening houdend met eventuele beweging achter het ingeflitste onderwerp aan, bijna zonder uitzondering aan te bevelen synchronisatie op het tweede gordijn te gebruiken (waarbij in die mode de "slow"-stand dus tevens wordt gebruikt).
Dus als Krista "rear" gebruikt, is dat een prima instelling, ook bij macro.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Krista

Bericht door Krista » di nov 16 2010 4:17 pm

Léon Obers schreef:
Bob42 schreef: Met kleine diafragma's wil de achtergrond nog wel eens zwart worden. Dat kun je voor een deel tegengaan door de Slow-stand te gebruiken. Tweede gordijn is daarvoor niet geschikt
Synchronisatie op het tweede gordijn impliceert tevens dat "slow" ofwel lange sluitertijden worden gebruikt.
Rekening houdend met eventuele beweging achter het ingeflitste onderwerp aan, bijna zonder uitzondering aan te bevelen synchronisatie op het tweede gordijn te gebruiken (waarbij in die mode de "slow"-stand dus tevens wordt gebruikt).
Dus als Krista "rear" gebruikt, is dat een prima instelling, ook bij macro.
Jullie maken me in de war, ik weet nu zonder de camera in mijn handen niet eens meer wat ik gebruik! Blond he... :wink:

Volgens mij gebruik ik toch de rear-stand het meeste.

Iemand anders die ook dit soort diffusers gebruikt en wel een foto wil plaatsen? Ben wel benieuwd hoe het er dan uitziet. In het macro-draadje kan ik meestal wel zien of er geflitst is in de gegevens van de foto, maar natuurlijk niet waarmee.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”