Ik heb deze foto's in het macro-verzameldraadje geplaatst met wat vragen erbij, maar ik krijg er erg weinig reactie op. Misschien is deze plek meer geschikt.
1.

2.

Het is zo'n beetje het eerste wat ik op dit gebied heb gedaan. Ik gebruik een 55-200 mm. objectief met een Raynox voorzetlens (om te proberen of ik macro net zo leuk vind als het me altijd leek, en omdat dat even wat beter te behappen was). Hierdoor ben ik ongeveer twee stops licht kwijt, en ben ik al gauw genoodzaakt mijn flitser te gebruiken. Dat is een SB 600 met omnibounce (zo'n kapje) erop. Ik heb bij deze foto's de flitser iets geknepen, maar er zitten toch nog overbelichte stukjes op het huisje en het lijf van de slak. Als ik de flitser nog meer terugzet is de foto onderbelicht. Ik heb op het tweede gordijn geflitst om nog wat kleur in de achtergrond te houden.
Ik gebruik de flitser op de camera. Ik weet dat ik hem los kan gebruiken (heb ik wel eens met een portret gedaan), maar ik weet niet of het dan beter zou gaan, en hoe je dat praktisch gezien aanpakt (op een stafief of zo). Of zijn er andere dingen die ik kan doen om mijn foto's zo optimaal mogelijk te maken? Alle tips zijn welkom!
Alvast bedankt,