Flitsen tijdens de maskerade
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Flitsen tijdens de maskerade
Dit jaar ga ik voor de 5e keer naar de maskerade en de laatste 2 jaar werd deze gehouden in een ruimte die erg hoog is en weinig witte muren. Ik heb daar dan (uiteraard door onkunde) nooit echt super mooie foto's kunnen maken. Ik heb natuurlijk alle flits-tips van Arthur in een mapje zitten, en al weer eens doorgelezen maar ik ben bang dat er niet echt tips tussen zitten voor deze situatie. Wie heeft er voor mij (en misschien ook wel voor andere die gaan) goede flits-tips voor in de zaal die dus hoog is en weinig witte muren, en voor in de foto-arena die (afgelopen jaren althans) slecht was uitgelicht.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Re: Flitsen tijdens de maskerade
Hmmm, ja wat dan? Euh... Kan er niemand met je mee die je Freisol monopod vasthoudt (VAL)? Of zelf vasthouden kan ook en is helemaal niet zo moeilijk. Dan kun je daarop je SB-900 monteren, een paraplu er op en die op je onderwerpen richten (shoot-through) of als je een een bounce paraplu hebt is dat nog mooier/zachter (paraplu met een zwarte bovenkant). Softboxen (bijv. Westcott Apollo/ Lastolite Ezybox) zijn natuurlijk ook prima te gebruiken. Je hebt die Pixel set al in je bezit, iTTL is je vriend hier. Waarom de monopod? Daar heeft niemand last van. De paraplu / softbox laat je boven de menigte uitsteken tijdens het lopen. En indien iemand anders hem vasthoudt kan je de monopod ook als een soort van lichtboom gebruiken die over de menigte heen gestoken wordt. Geloof me, mensen gaan aan de kant voor je omdat ze denken dat je een professional bent.
Vergeet niet om voldoende reserve batterijen mee te nemen. Ik vervang ze gemiddeld na zo'n 50 flitsopname.
Een flitsende groet,
ALE
Vergeet niet om voldoende reserve batterijen mee te nemen. Ik vervang ze gemiddeld na zo'n 50 flitsopname.
Een flitsende groet,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Hmmmm, ik zie mezelf met mijn 1.43 nog niet zo snel rondlopen met een monopod, flitser en een paraplu erop. Mijn vrouw is 1.37 en eigenlijk is deze combinatie al voldoende om alle aandacht te krijgen. Als ik of zij dan ook nog eens met zo'n paraplu gaan rondlopen, dan vrees ik dat wij meer aandacht krijgen dan de dame's die gepaint worden. Ik zag dat westcott wel een micro-apollo softbox heeft die je op je opzetflitser kunt zetten. Ik heb ook eens iets vergelijkbaars gekocht van falcon-eys (zo'n setje met een stuk of 5 van dit soort opzetdingen voor op je flitser) zou ik daar wat mee kunnen doen ????
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Daar moet je niets van aantrekken Flippie, mensen gaan voor je aan de kant en het is het resultaat wat telt. Mijn dochters lopen ook vaak met mij rond, geeft ook bekijks, so be it.
Ik ken de Westcott micro-Apollo softbox niet. Gezien de afmeting zal het het licht verzachten indien je de softbox bijna letterlijk onder de snufferd van de geportretteerde duwt. Zodra je verder weg gaat staan wordt het effect minder tot nihil. Ik gebruik regelmatig de LumiQuest SoftBox III. Bevalt goed indien je de box onder de neus van je object kan plaatsen. M.a.w. ze met elkaar te vergelijken. LumiQuest heeft ook een nieuwe softbox uitgebracht, de SoftBox LTp. Met 25 x 35 cm is deze bijna 2 x zo groot als mijn SoftBox III. Afmeting is gelijk aan die van een laptop. Dat begint er meer op te lijken maar blijft nog klein. Paraplu blijft goedkoper en is makkelijker in gebruik in vergelijk met deze kleine softboxen.
Suc6,
ALE
Mijn kleins VALs. Qua lengte gelijk. Maar het resultaat is wat telt

Ik ken de Westcott micro-Apollo softbox niet. Gezien de afmeting zal het het licht verzachten indien je de softbox bijna letterlijk onder de snufferd van de geportretteerde duwt. Zodra je verder weg gaat staan wordt het effect minder tot nihil. Ik gebruik regelmatig de LumiQuest SoftBox III. Bevalt goed indien je de box onder de neus van je object kan plaatsen. M.a.w. ze met elkaar te vergelijken. LumiQuest heeft ook een nieuwe softbox uitgebracht, de SoftBox LTp. Met 25 x 35 cm is deze bijna 2 x zo groot als mijn SoftBox III. Afmeting is gelijk aan die van een laptop. Dat begint er meer op te lijken maar blijft nog klein. Paraplu blijft goedkoper en is makkelijker in gebruik in vergelijk met deze kleine softboxen.
Suc6,
ALE
Mijn kleins VALs. Qua lengte gelijk. Maar het resultaat is wat telt

Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters