haya99 schreef:
Ik ken de mogelijkheden van PS ook wel mbt de kleurprofielen. Dat is in LR dus echt anders en dus beperkter. Daar zal ongetwijfeld een reden voor zijn. Betekent voor mij dat ik het hiermee (export --> jpg met sRGB) moet doen.
Zie mijn aanvullingen m.b.t. weergave donkere delen in webbrowsers in mijn vorige reactie wat ik er nog extra als edit bij heb gezet.
Inderdaad lijkt LR beperkter te zijn:
http://help.adobe.com/nl_NL/Lightroom/3 ... 9FFA0.html
Informatie over kleurbeheer in Lightroom
In Lightroom is kleurbeheer voor de fotografische workflow vereenvoudigd. U hoeft pas kleurinstellingen of kleurprofielen te kiezen als u uw foto's wilt uitvoeren.
Verder kom ik ook iets tegen wat nogal een groot verschil kan veroorzaken:
Raw-fotobestanden bevatten in Lightroom geen ingesloten kleurprofielen. In het geval van Raw-bestanden gaat de module Ontwikkelen uit van een uitgebreide kleurruimte op basis van de kleurwaarden van de ProPhoto RGB-kleurruimte. ProPhoto RGB omvat de meeste kleuren die camera's kunnen opslaan.
Andere opmerkingen:
In geval van gerenderde bestanden, zoals TIFF-, JPEG- en PSD-bestanden, gebruikt Lightroom het ingesloten kleurprofiel van de afbeelding voor het weergeven van de afbeelding, het histogram en de kleurwaarden. Als de afbeelding geen profiel heeft, gaat Lightroom uit van het sRGB-profiel. Het is mogelijk dat de afbeelding er op uw beeldscherm dan niet uitziet zoals u had verwacht.
Bij printen komt dan pas inderdaad het volgende in beeld (ik zet het er speciaal even hierbij voor andere lezers die niet precies weten wat "perceptueel" en "relatief colorimetrisch" inhoudt):
Bron:
http://help.adobe.com/nl_NL/Lightroom/3 ... 01637.html
Als u een profiel opgeeft, kiest u een rendering intent om te bepalen hoe kleuren worden omgezet van de kleurruimte van de afbeelding naar de kleurruimte van de printer:
Opmerking: de kleurruimte van de printer is meestal kleiner dan die van de afbeelding, waardoor kleuren vaak niet kunnen worden gereproduceerd. De door u geselecteerde rendering intent probeert de kleuren die buiten de kleuromvang liggen, te compenseren.
Perceptueel
Bij perceptuele rendering wordt geprobeerd de visuele relatie tussen kleuren te behouden. Kleuren die binnen de kleuromvang liggen, kunnen hierbij veranderen wanneer kleuren buiten de kleuromvang worden omgezet in reproduceerbare kleuren. Perceptuele rendering is vooral geschikt voor afbeeldingen met veel kleuren buiten de kleuromvang.
Relatief
Bij relatieve rendering worden alle kleuren binnen de kleuromvang behouden en worden kleuren buiten de kleuromvang omgezet in de kleur die het dichtst bij de te reproduceren kleur ligt. Met de optie Relatief blijft meer van de originele kleur behouden. Dit is daarom een goede keuze voor afbeeldingen met weinig kleuren buiten de kleuromvang.
Voor de leek kan het nog steeds moeilijk te bevatten zijn wat "perceptueel" en "relatief colorimetrisch" nu inhoudt.
Een bekend voorbeeld is de weergave van een rode roos. Het rood kan zodanig krachtig zijn dat het buiten de omvang valt om de kleine nuanceringen nog separaat te kunnen weergeven. Je krijgt dan een "clippen" van de kleur rood. Alles krijgt dezelfde kleurtint rood.
Perceptueel houdt dan in dat het felste rood wordt teruggebracht naar een rode tint die wel weergegeven kan worden. Alle kleuren er net onder, in gerelateerde stapjes kleiner, ook al konden die al wel weergegeven worden. Dus die kleuren er net onder worden dan minder sterk gemaakt, terwijl die kleuren wel weergegeven konden worden in hun eigen krachtige kleur. Je ziet op deze wijze dan wel stapjes in kleurnuances, maar alles bij elkaar in beslist minder krachtig gesatureerd rood dan de echte roos. Dus eigenlijk een wat flauwer aftreksel, maar wel met overal nog een nuancering.
Bij
relatief colorimetrisch worden alleen de felste kleuren teruggebracht tot een waarde die nog is weer te geven. De andere waarden die minder krachtig zijn, maar nog wel volledig kunnen worden weergegeven, blijven in dezelfde waarde weergegeven.
Alles bij elkaar komt de kleur van het geheel dan meer overeen met de krachtige werkelijkheid, met uitzondering van die paar tinten die er buiten vallen. Met als nadeel dat je in die tinten daar dan wel enige clipping (geen nuanceverschil) in blijft houden.
Het is maar net welk onderwerp de ene of andere instelling de voorkeur geniet.
Om het visueel nog beter te begrijpen, vergelijk het een beetje met "HDR" opnamen en tonemapping.
Opnamen met erg grote contrasten worden in een kleiner contrast in stapjes over een kleinere helderheidsschaal verdeeld.
Je ziet dan wel overal nuanceverschillen, er is geen clipping in zwart of wit, maar het geheel, de totale opname kan er toch wat futloos zonder contrast uitzien. Dit is dan te vergelijken met "perceptueel" maar dan met lichtcontrasten.
Opnamen met groot contrast kun je ook plaatselijk "doordrukken" of "tegenhouden" (extra donkerder of lichter maken), zodat de clipping in helderheden verdwijnt, zonder de rest noemenswaardig aan te passen. Waarbij je als geheel toch een krachtig mooi contrast overhoudt. Dit zou dan te vergelijken kunnen zijn met "relatief" maar dan met lichtcontrasten en helderheden.