Ervaring cq cameratype

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Ervaring cq cameratype

Bericht door Werner » za jan 22 2011 3:08 pm

Er is mij een discussie onder ogen gekomen waar ik toch even op wil reageren dmv dit aparte draadje. Zodat ik in het bewuste draadje niet off-topic hoef te gaan.

Natuurlijk kun je in het algemeen verwachten dat iemand met een duurdere camera de grondbeginselen onder de knie heeft. Echter zijn er ook mensen die gelijk één van de betere bodies met bijbehorend glaswerk aanschaffen omdat die simpelweg de financiën daar voor ter beschikking hebben. Als er dan om een verbeter punten wordt gevraagd, in een presentatie, geef die dan ook in je antwoordt. Val die persoon dan niet aan dat hij/zij dit al behoort te weten.
In een goed uitgelegd antwoord stond de term 'clipping', en ook ik wist niet wat dit was......heb zelf de D3s. Ik ben niet iemand die graag boekjes leest. Ik probeer gewoon, kom ik er niet uit lees ik het terug via NCN/internet whatever...

Ik heb de D3s via de firma aangeschaft en dit scheelde aanzienlijk in mijn broekzak. Als ik die kans weer kreeg deed ik hetzelfde. Zelf word ik door die camera geen betere fotograaf. Sterker nog, er zijn er met een D70 waarvan ik denk dat een D3 verdienen. Ik vind mezelf een bescheiden amateur die graag wat wil bijleren en dus wel eens een vraagje of foto post. Maar volgens velen kan dit dus niet omdat ik immers de 'betere' body in bezit heb.

Ik ken inmiddels een groot aantal mensen via dit forum en het contact is minimaal maar erg positief. Gezien hun commentaren neem ik aan dat ik me in de loop der jaren aardig verbetert heb. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik alles weet en kan. Dus als ik of een ander nog eens wat vragen wat onder de noemer 'basiskennis' valt, hoop ik dat de vraag gewoon beantwoord wordt. En voor persoonlijke opmerkingen of vragen heb je de pb-tjes.

Gr, Werner
Laatst gewijzigd door Werner op za jan 22 2011 5:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Ervaring cq cameratype

Bericht door Patrick » za jan 22 2011 3:17 pm

Helemaal eens. Niemand zou zich moeten schamen of verantwoorden voor welk stuk hardware of welke vraag ook. :egeek:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jan 22 2011 3:32 pm

Werner schreef: Kortom: Iemand met een hele dure auto hoeft toch nog geen goede chauffeur te zijn die weet waar de claxon zit.
Slecht voorbeeld Werner. Ieder die überhaupt in een auto rijdt, duur of goedkoop moet IMO weten waar de claxon zit.
Aan chaufferen worden rijvaardigheidseisen gesteld, anders mag je de weg niet eens op.

Ben maar blij dat voor het vasthouden van een camera geen verplichte vaardigheidseisen gesteld worden. :lol: :wink:
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za jan 22 2011 3:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Daniël

Bericht door Daniël » za jan 22 2011 3:38 pm

en iedereen die een reflex camera heeft moet dan ook weten waar de ontspanknop zit :wink2:

Ik ben er helemaal mee eens.

Als je het geld hebt gewoon doen. Je leeft maar 1x.
En zoals Werner zegt. Er zitten hier en op andere forums foto's tussen die met een D70 of D40 zulke geweldige foto's gemaakt hebben.
Who cares wat voor camera je koopt.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » za jan 22 2011 4:12 pm

Degene met een dure auto moet allereerst weten over bedienen van die auto (autorijden) en verkeer. Als hij/ zij de grenzen van het autorijden met die auto gaat opzoeken (bv racen) is het lekker ook te weten over autotechniek en hoe het ondervonden rijgedrag verband houdt met zaken als bandenkeuze, wielafstelling etc.

De beginnende fotograaf die zich een D3s met superlenzen aanschaft steekt met zijn hoofd boven het maaiveld uit, en volgens Nederlandse gewoonte moet dit worden afgehakt. Wil niet zeggen dat je daaraan moet meedoen.
Verder maakt het me niets uit hoeveel budget iemand wil besteden. ik ben zelf ook niet vies van mooie spullen met een klinkend merk. Blijkt zeker op de lange duur veelal geen slechte keuze.

Groet Hans.

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » za jan 22 2011 4:38 pm

J.Hoes schreef:De beginnende fotograaf die zich een D3s met superlenzen aanschaft steekt met zijn hoofd boven het maaiveld uit, en volgens Nederlandse gewoonte moet dit worden afgehakt. Wil niet zeggen dat je daaraan moet meedoen.
Groet Hans.
Precies, gewoon op een nette manier antwoord geven op de vraag en niet gelijk beginnen over iets waar het niet om gaat. Ik realiseer me nu dat het uiteindelijk maar om 1 ding draait....

"On topic blijven" en niets meer of minder dan dat! ...al het andere is draadje openen of pb-tje sturen naar diegene waar je een probleem/vraag voor hebt.....

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » za jan 22 2011 4:56 pm

Volgens mij maakte niemand er ook een probleem van maar er best een opmerking over gemaakt worden... ik zie het probleem ook niet zo (en het nut van dit topic).

die auto vind ik nog een slecht voorbeeld ook... :D

Iedereen moet helemaal zelf weten wat hij koopt... maar als er een bugatti veyron naast je bij het stoplicht staat en hij de motor laat afslaan dan ga je eerder lachen dan als er bijvoorbeeld bij een renault twingo hetzelfde gebeurd... :wink: en ook dan mag die meneer of mevrouw ook helemaal zelf weten waar hij zijn euro's aan uitgeeft.

(no offense aan de twingo rijders trouwens) :oops:
Fin.

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » za jan 22 2011 5:14 pm

Goed....een slecht voorbeeld van die auto is duidelijk, zal hem ook maar verwijderen dan....gaat om het punt wat ik maak!

Geef antwoord op dat gene wat gevraagd wordt en lig niet te zeiken over wat een ander 'zou moeten kunnen/weten' gezien zijn uitrusting.
Als iemand met een D70 een vraag stelt maakt het niet uit welke, maar iemand met een D3 zou veel of alles al 'moeten' weten....LA-RIE-KOEK!

On topic blijven en veel discussies zijn uit de wereld. Al die onzinnige dingen zijn de rede waarom ik laatste tijd veel minder actief was op dit forum. En als je dit draadje overbodig vindt, reageer dan NIET....als je goed leest is dit nu precies wat ik bedoel met mijn verhaal.

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » za jan 22 2011 5:16 pm

Patrick schreef:Helemaal eens. Niemand zou zich moeten schamen of verantwoorden voor welk stuk hardware of welke vraag ook. :egeek:
AMEN!!!! Dank je Patrick...

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » za jan 22 2011 5:51 pm

Werner schreef:Er is mij een discussie onder ogen gekomen waar ik toch even op wil reageren dmv dit aparte draadje.
..........

Gr, Werner
Voor mijn beeldvorming:
op welke discussie doel je?

Groet Hans.

Daniël

Bericht door Daniël » za jan 22 2011 6:27 pm

wat dacht je van deze:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 47#p408470

Want sommige commentaren sloeg echt werkelijk nergens op.

Ik steun hiermee ook totaal Werner zijn punt en ik geef Erwin gewoon volledig gelijk.
Werner schreef:
Patrick schreef:Helemaal eens. Niemand zou zich moeten schamen of verantwoorden voor welk stuk hardware of welke vraag ook. :egeek:
AMEN!!!! Dank je Patrick...
+1

Deavit

Bericht door Deavit » za jan 22 2011 6:31 pm

Daniël schreef:Want sommige commentaren sloeg echt werkelijk nergens op.
Vind jij

Ieder mag toch z'n mening hebben? Ik was gewoon verbaasd, dat iemand begon met een D3s, en het is toch zo, dat je kan verwachten ,wanneer iemand een D3s in z'n bezit heeft, er ook redelijke kennis van heeft?

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » za jan 22 2011 6:53 pm

Helemaal mee eens. Waarom zou iemand die net zijn rijbewijs heeft geen Ferrari mogen kopen (toch even een auto-voorbeeld :lol: ) en daar in de eerste versnelling in rond mogen rijden omdat hij niet weet hoe de schakeling werkt en hij niet van lezen houdt? Als ik het geld had kocht ik ook een duurdere kamera......

Ronald-D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ronald-D » za jan 22 2011 6:57 pm

Over het nut of geen nut hebben van dit topic.... dat mag ieder voor zich weten natuurlijk.

Laat ik voorop stellen dat natuurlijk iedereen zelf mag en moet weten wat voor apparatuur hij of zij aanschaft. Zeker, als ik een geldboompje zou hebben (wat ik helaas niet heb) dan zou ik ook het beste van het beste willen.... wie niet?

Toch vind ik ook dat het begrijpelijk is dat iemand zijn of haar eerste reactie neerzet over de 'beginselen' als iemand een pro camera in bezit heeft. Moet óók kunnen vind ik.

Als dát niet meer kan, laat er dan ook gestopt worden met als iemand advies vraagt over met wat voor kamera hij of zij zou moeten beginnen gelijk naar de wat simpelere types wordt verwezen (als er ruim budget is natuurlijk)

Vaak genoeg lees ik dat als iemand zo'n vraag stelt, diegene beter een bijvoorbeeld d50, of d3100 kan nemen, in plaats van een 'te moeilijk' toestel. Dan zou ik eerder opteren voor een wat geavanceerder model, omdat je daar nog ruim in kan groeien. Dit vind ik namenlijk op hetzelfde neerkomen als waarom dit draadje is gestart.

En de vraag of iemand later spijt krijgt, omdat een reflex toch niets is, omdat je dan bijvoorbeeld moet wisselen, dat is dan zijn of haar probleem toch?

Maar goed, dit is míjn mening.

Wat ik eigenlijk wil zeggen.... ik vind dat het moet kunnen om je mening te geven, en je advies.
Het desbetreffende draadje waarnaar verwezen wordt..... oke, ik kan me voorstellen dat sommige reacties wat bot over kunnen komen op de topicstarter, maar het zal heus niet zo kwaad bedoeld zijn.
Met vriendelijke groet, Ronald

Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za jan 22 2011 7:03 pm

Il lees nergens, in welk commentaar ook, dat iemand een bepaalde camera niet zou mogen hebben.
Het is nog iets anders als iemand bewust een professionele camera (lees: camera met uitgebreide mogelijkheden) koopt zonder de professionele kennis (lees: het zich realiseren van de valkuilen van die uitgebreide mogelijkheden) om het ding te gebruiken. Het staat natuurlijk iedereen vrij de camera te kopen die hij of zij wil, maar neem dan tenminste eerst zelf de moeite een en ander te doorgronden voor je resultaten op een forum plaatst. Een camera leer je echt niet kennen op een forum, die krijg je alleen onder de knie met het maken van opnamen: met die camera en desnoods de handleiding in je knuistjes. Kom je daarna nog dingen tegen waarvan je eventueel de opinie of de oplossing van anderen wilt weten, kun je gericht advies vragen.
Ik weet heel zeker dat ik niet de enige ben die zich een doodenkele keer wel eens stoort aan mensen die klakkeloos alles aan anderen vragen zonder zelf maar een millimeter langer dan hun neus lang is te kijken of even te zoeken.
Dit is niet bedoeld als een veroordeling van de vraagsteller, immers geef ik zelf ook heel vaak antwoord op bepaalde vragen, maar ik vind dat je op een forum best wel eens iets aan de orde of aan de kaak mag stellen.
Het is natuurlijk wel zaak dit netjes en met inachtneming van de menselijke waarden te doen.

emdeklerk

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”