Ik vergelijk hier de D3s en de D7000. De D3s is de 'high-ISO king' van dit moment met relatief grote pixels (12MP en FX) terwijl de D7000 (16MP en DX) de hoogste pixeldichtheid heeft van alle Nikon DSLR's. Eerst gewoon 100% crops zoals iedereen die altijd vergelijkt:

Zoals te verwachten is laat, op deze manier bekeken, de D3s veel minder ruis zien dan de D7000.
Maar nu schaal ik de sensor van de D7000 virtueel op naar het FX formaat om een eerlijke vergelijking te maken, je krijgt dan zo'n 36MP op de sensor. Ik kan dan nog steeds dezelfde 100% crop gebruiken aangezien het 'materiaal' van de sensor niet veranderd en de 100% crop dus ook niet, alleen de totale grootte van het plakje silicium wordt anders. Om de D3s ermee te vergelijken vergroot ik het D3s bestand naar 36MP. Je krijgt dan dit te zien:

De ruisindruk is hier ongeveer hetzelfde.
Vervolgens schaal ik de virtuele 36MP FX sensor terug naar een virtuele 12MP FX om hem gelijk te maken aan het originele D3s bestand/afdrukgrootte (in werkelijkheid gaat het gebruikte DX voorbeeld van de D7000 terug naar zo'n 4MP):

Ook nu is de ruisindruk ongeveer hetzelfde.
De conclusie mag luiden dat je tegenwoordig net zo goed een 12MP camera kan gebruiken als een 36MP teruggebracht naar 12MP zolang je naar de ruis kijkt op hoge ISO's, terwijl de 36MP het ongetwijfeld veel beter doet als je naar het detail kijkt bij lage ISO's. Mijn voorkeur zou dus sterk naar een 36MP camera uitgaan, want dan heb je beide mogelijkheden in één camera.
Ik hoop dat jullie het een beetje konden volgen