Eerste uploads

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Erik H
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Eerste uploads

Bericht door Erik H » wo feb 23 2011 8:09 pm

Hallo allemaal,

ik weet dat dit niet voor de "beginner" is, maar hoe kom ik er anders achter of ik op de goede weg ben :roll: :?:

Ik probeer het dus toch maar en sta open voor de (kei)harde (opbouwende)kritiek en als ze bij de presentaties
eindigen.... jammer dan :cry:

Alle geschoten met een D3100 en Nikor 18-105 VR.
Heb ook niets bewerkt om zodoende zuivere commentaren te krijgen.

1. 1/200, f4.8, ISO 100, 45mm
Afbeelding

2. 1/200, f5.6, ISO 100, 90mm
Afbeelding

3. 1/30, f4.5, ISO 800, 38mm
Afbeelding

Alvast bedankt en groet,
Erik
Nikon D800, Nikon 24-70, Phottix Mitros

if you can't explain it simply,
you don't understand it well enough (AE)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Eerste uploads

Bericht door Léon Obers » wo feb 23 2011 8:20 pm

2 en 3 overbelicht en verkeerde witbalans (met name opname 3).
Om opnamen te controleren op belichting, gebruik histogram en clipping controle knippertool achterop je camera als onderdeel van het beeld op de LCD monitor. Witbalans, gebruik bijvoorbeeld een preset op "Kunstlicht".
Vriendelijke groet, Léon Obers

vulture
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door vulture » wo feb 23 2011 8:40 pm

Alleen 3 vind ik een sterke compositie! Uitvoering minder zie commentaar Leon!

plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door plincky » wo feb 23 2011 9:29 pm

Prima foto's toch!

Foto1 is erg mooi. Leuke spiegeling in het water. ik zal hem persoonlijk pannorama maken. Dit is denk ik erg mooi bij deze foto

Foto2 is erg mooi. Idd overbelicht maar de compositie is goed. Je durft dichtbij te komen en niet traditioneel de hele kat/poes erop te zetten. goede scherpte/diepte.

Foto3 is grappig. maar hier idd witbalans veranderen. eventueel ook te veranderen software programma's
Erik H schreef:Hallo allemaal,

ik weet dat dit niet voor de "beginner" is, maar hoe kom ik er anders achter of ik op de goede weg ben :roll: :?:

Erik
Waar staat dat dit niet voor de "beginner"is???

Gr Rob

ErikB
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ErikB » wo feb 23 2011 10:30 pm

Foto 2 en 3 inderdaad overbelicht en daar is al genoeg over gezegd ;)

Foto 1 staat scheef. De horizon is niet recht en dat is enorm belangrijk bij landschappen ;) Qua compositie ben ik niet enorm enthousiast maar voor een begin is het heel goed. Goed de dieptelijn gepakt. Die zou je eventueel nog sterker kunnen maken daar die nog erger uit de linkerhoek te laten komen.
De bomen ben ik niet helemaal gelukkig mee, die zijn naar mijn idee te prominent in beeld. Je zou dat kunnen veranderen door simpelweg 'eroverheen te zoomen.'
Oftewel, even inzoomen met als gevolg dat je compositie lekker verandert en het sluisje wat meer in beeld komt. Neem je een lager standpunt, dan kijk je een beetje door het sluisje heen wat mogelijk voor een goed zichtpunt kan dienen en je compositie weer verbeterd. Vervolgens zou ik in dit geval de lucht niet teveel zichtbaar laten, want daar is weinig boeiends in te zien ;)

Succes!

Erik H
Forumlid
Forumlid

Bericht door Erik H » wo feb 23 2011 11:06 pm

Bedankt voor al jullie commentaar tot nu, zeer nuttig en gewaardeerd.

Nodig iedereen uit om hun ongezouten mening te geven.
Ga eind volgende week een cursus volgen en kan dit mooi meenemen.

Gr
Erik

NIKON-187
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door NIKON-187 » do feb 24 2011 8:44 am

Foto 1: Alleen de horizon ff rechtzetten.
Compo en belichting verder prima.
Foto 2+3: idd flink overbelicht. In de zoeker kun je zien of de belichting in de + of - staat.
Dat is een goede indicatie voor over-/onderbelichting. Hier stond het duidelijk in de +.
Bij zonsondergang is het vaak mooi iets onder te belichten.
Compo is verder prima.

greetz Sander
Nikon D300 + SB700
AF 50mm f1.8
AF-S DX 16-85mm f3,5-5,6G ED VR
AF-S 28-300mm f3.5-5.6G ED VR
AF-S 70-300mm f4,5-5,6G IF-ED VR
Cullmann Magnesit 525M + Nanomax 200T
Meer tassen als gear

ErikB
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ErikB » do feb 24 2011 8:59 am

NIKON-187 schreef: Compo en belichting verder prima.
Ligt eraan hoe je het bekijkt ;) Is foto 1 een plaat die je zou op canvas zou zetten en het mooiste plekje in je huis zou geven? Is foto 1 een foto die je nu direct in een goed blad zet?
De vraag is wat voor eisen je stelt en wat dan dus goed is ;) Ik denk dat elke foto, van wie dan ook, te verbeteren valt. Dat streven naar perfectie kan je extreem perfectionistisch noemen, maar zorgt er wel voor dat je beter wordt. Dat je niveau omhoog gaat en dat je je eigen grenzen gaat verleggen.
Ik denk dus ook dat bij deze compositie en bij dit landschap veel meer uit het landschap te halen valt. Het leuke zou zijn om daar samen te gaan staan fotograferen en de uitkomst te bekijken. Je krijgt dan namelijk verschillende platen en kan dan verschillen gaan bekijken. Dan kan je mooi kijken wat bij dat bepaalde landschap het beste uit zou komen ;)
Overigens heb ik nog wel een belangrijke opmerking voor foto 1, bij landschap gebruik je een kleiner diafragma om voor en achtergrond scherp te krijgen. Je hebt hier een diafragma van F4.8 gebruikt, maar gebruik de volgende keer F8-F11 en je zult zien dat je foto een stuk scherper wordt ;)
Diepte in een landschap zit in je compositie en niet in een scherpteverloop ;)
NIKON-187 schreef: Foto 2+3: idd flink overbelicht. In de zoeker kun je zien of de belichting in de + of - staat.
Dat is een goede indicatie voor over-/onderbelichting. Hier stond het duidelijk in de +.
Bij zonsondergang is het vaak mooi iets onder te belichten.
Compo is verder prima.
Overbelicht, maar het is afhankelijk van je meetmethode of dit zichtbaar was in de zoeker.. Het beste kan je direct na het maken van de foto je histogram controleren. En uiteindelijk leer je uit ervaring wel waar je licht moet meten en wat een bepaalde lichtmeting voor effect heeft.
Compo van foto 2 vind ik zelf wat krap, de oren vallen eraf en ook aan de linkerkant wordt de kop afgesneden ;) Kijkrichting zit er wel goed in :)

Foto 3 zou ik technisch een andere keuze maken. ISO800 zou ik terugbrengen naar ISO200 en je diafragma zou ik wat kleiner zetten op F8 o.i.d. Je sluitertijd wordt dan wel langer, maar bij een stilleven moet dat geen probleem zijn, een statief en een afstandsbediening zijn dan de perfecte oplossing ;)

Overigens is het onderbelichten bij een zonsondergang vaak mooi omdat de voorgrond niet direct boeiend is als je het mooie licht niet vangt ;) Een beperking van het dynamisch bereik van je camera en als je een zonsondergang vastlegt is de zon/lucht je hoofdonderwerp en die moet dus goed belicht zijn. De kunst is om dan een goede voorgrond te hebben in de vorm van een leuk silhouet zodat je de foto qua compositie toch nog boeiend krijgt ;)

Daniël

Bericht door Daniël » do feb 24 2011 10:53 am

opbouwende kritiek :twisted:

1 scheef. Verder goed. Boom is goed belicht. Misschien had je meer van de rechter boom af kunnen halen waardoor je meer akker krijg. Dus camera meer naar links richten. Kan je gelijk het vast houden van je ontspanknop onder de knie krijgen of je scherpstel punten gebruiken. Heel misschien de volgende keer is proberen door de je knieën te gaan.

2 is gewoon te licht. Dood geflitst

3 Witbalans is inderdaad verkeerd zoals Léon al zei. Belichting idem. Creativiteit is goed. Standpunt minder.

tpas
Forumlid
Forumlid

Bericht door tpas » do feb 24 2011 1:52 pm

Tsja.... alles is al gezegd eigenlijk. Misschien een tip voor 3: Gebruik spotmeting op de nietmachine!
D700; D80 ; Nikkor 60mm Micro f/2.8 ; Nikkor 85 f/1.8; Nikkor 16-35 f/4.0; Nikkor 24-70 f/2.8 ; Nikkor 70-200 VRII f/2.8 ; Nikkor TC2.0 III; Nikon SB910,SB600; MB-D10 ; Manfrotto 055XPROB met 498RC2; Feisol CM-1471

eljonko

Bericht door eljonko » do feb 24 2011 10:22 pm

ik kan je wel een paar tips mee geven lees eens wat over compositie hoe je lijnen en diepte aan foto's geeft heel interessant en later zul je zelf ook zien dat de foto's sterker worden je leid de kijker dan meer door het beeld van de foto waardoor je langer kijkt. Het is leuk om je camera te doorgronden door te kijken waar diafragma en sluitertijd voor woorden gebruikt en welke effecten het geeft. Als je dat weet kun je doorgaan op de iso hoe je die moet gebruiken om tot de juiste instellingen te komen voor de juiste belichting en snelheid. Als je die basis hebt ben een heel stuk op weg. De interne flitser is iets wat je in mijn ogen het laatst moet gebruiken het liefst zelfs niet.Focussen is ook een onderschat onderdeel vergeet dat niet. Op deze site heb ik veel gelezen en staat duidelijk uitgelegd wat wat doet als ware een cursus. Als je dit goed door leest met de camera in je hand (niet in het donker uiteraard)gaat het erg snel en leer je veel.

Mijn menig over de foto's (ben zelf ook nog beginner)

1 Scheef, compositie niet interessant een raster kan uitkomst bieden voor het recht nemen van foto's.
2 Erg overbelicht detail in de lichte kleuren is weg
3 Goede compositie wederom overbelicht, is die geflitst?

gr peter

Erik H
Forumlid
Forumlid

Bericht door Erik H » do feb 24 2011 11:05 pm

Leuk en leerzaam hoor om alle reactie te lezen.
Veel verschillende meningen, invalshoeken en natuurlijk smaak.

De foto's 2 en 3 zijn inderdaad overbelicht, niet te ontkennen :) , maar ik vond het wel iets hebben. Dat ze technisch niet goed zijn is
duidelijk maar wordt zo wel op het spoor gezet naar 'mijn perfectie" :wink:

Ik heb met pocket camera's al veel moeite gehad om de witbalans te begrijpen en goed te gebruiken, blijkt hier wel weer :o
Daarnaast is het ook erg wennen om de informatie in de zoeker goed te zien en gebruiken.

Zal uiteraard alle opmerkingen meenemen en ga foto 1 volgende week nogmaals doen met jullie opmerkingen in het achterhoofd, bedankt dus.
En, heb een boek van Michael Freeman gekocht en zal die natuurlijk ook gebruiken.

Oh en Peter, foto 3 is zonder flits genomen, wel hoge ISO in sluitertijd van 30.

Gr
Erik

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”