Je koopt in de winkel of bij de dealer iets waarvan je verwacht er jaren plezier aan te beleven. Toch krijg je na enige tijd te maken met problemen. Wat zijn dan je rechten als consument?
Bij wie moet ik zijn: verkoper of fabrikant?
Mankeert er iets aan hetgeen je hebt gekocht, dan moet je met je klachten bij je leverancier zijn, want die is degene waarmee je de koopovereenkomst hebt gesloten.
Toch blijkt in de praktijk dat veel winkeliers bij problemen (door)verwijzen naar de fabrikant. Zowel direct ("Belt u de helpdesk van de importeur maar") als indirect ("Ik heb uw camera naar de importeur gestuurd, maar heb hem nog steeds niet teruggekregen. Sorry."). Aardig, maar op zich geen enkel excuus voor de winkel. Want voorop blijft staan dat, als iets niet goed werkt, hij als verkoper van de spullen verantwoordelijk is voor een oplossing van problemen. Natuurlijk staat het hem vrij de kapotte spullen voor reparatie weer naar de fabrikant terug te sturen, maar dat ze worden gerepareerd is wel zijn verantwoordelijkheid.
Definitie van begrip garantie
In de richtlijn 1999/44/EG van het Europees parlement wordt de volgende definitie voor het begrip garantie gehanteerd:
"Elke door een verkoper of producent tegenover de consument zonder bijkomende kosten aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om zich er op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijvingen in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame."
Populair gezegd komt dit er op neer dat er pas sprake is van een garantie wanneer de winkelier of fabrikant gratis iets toevoegt aan de wettelijke rechten die een consument al heeft.
Wat houdt de Europese garantie van 2 jaar in?
Die term is in de wereld gekomen door een Europese richtlijn die zegt dat een verkoper tot minimaal twee jaar na aankoop aansprakelijk is voor gebreken in
Artikel 17, lid 2 BW7:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
de goederen die hij heeft geleverd. Omdat dit een minimumperiode is, mogen de landen die zich aan de Europese regelgeving hebben gebonden ook een langere termijn vaststellen. Nederland heeft de periode in feite onbeperkt gemaakt door te stellen dat een verkoper aansprakelijk is voor ieder gebrek dat zich voordoet gedurende de periode dat je dit redelijkerwijze niet had hoeven verwachten.
Dit laatste is geregeld in artikel 17 van Boek 7 BW
Dit houdt kort samengevat in: zolang als de levensverwachting is van een (onderdeel van een) product, zo lang behoort dat het ook doen. Kijken we naar de hiervoor weergegeven definitie van garantie, dan wordt duidelijk dat het hier niet om een garantieperiode gaat, maar om de termijn dat de verkoper aansprakelijk is als zich mankementen voordoen.
Wettelijke garantie van een halfjaar
De wet gaat ervan uit dat ieder gebrek dat zich binnen een halfjaar na aanschaf voordoet bij een duurzaam product, al op het moment van de koop aanwezig was en dus aan de leverancier kan worden toegeschreven, tenzij die het tegendeel kan bewijzen. Populair gezegd: je hebt dan niet gekregen wat je had mogen verwachten en je kunt dan een ander exemplaar verlangen of (maar dat is een keuzemogelijkheid) herstel. Zijn beide opties onmogelijk, dan mag je de koop ontbinden. In dat geval krijgt de verkoper het product terug en de koper zijn geld en moet eventuele schade worden vergoed.
In dit geval kan worden gesproken van een wettelijke garantie van een halfjaar.
Fabrieksgarantie
Dit is de garantie die de fabrikant op zijn product geeft. In de praktijk is dit ook vaak de enige garantie die een winkelier geeft bij hetgeen hij verkoopt, maar dat ontslaat hem niet van zijn eigen verantwoordelijkheden. Gaat het product tegen de verwachting in kapot, dan is de verkoper en niet de fabrikant er voor verantwoordelijk dat het probleem wordt verholpen.
Bijkopen van garantie
Bij een aantal producten kan de garantieperiode tegen (een vaak forse) betaling worden verlengd. Althans, zo wordt het vaak gebracht, maar gewoonlijk gaat het om een verzekering waarvoor bepaalde voorwaarden gelden. Veelal onnodig, omdat de verkoper toch aansprakelijk blijft als het product onverwachte mankementen vertoont.
Bewering bewijzen
Een veelgehoorde klacht is dat mensen die met een kapot product teruggaan naar de winkel vaak krijgen te horen dat het mankement door hun eigen schuld is ontstaan. Het lijkt alsof verkopers een dergelijke dooddoener graag gebruiken om de bal op die manier weer bij de ander te leggen.
Dat heeft echter weinig zin, want de verkoper die zoiets beweert, zal die bewering ook moeten bewijzen. Anders hebben we gewoon te maken met een valse beschuldiging. En kan hij niet bewijzen dat de schuld bij de klant ligt, dan is de verkoper zelf in eerste instantie aansprakelijk voor de goede werking van het product.
Rechten na de garantietermijn
Een van de grootste misverstanden is dat leveranciers denken dat zij na de garantietermijn niets meer hoeven te doen als een product kapot gaat, "omdat de garantietermijn voorbij is".
Uit het voorgaande bleek al dat de verkoper er altijd op kan worden aangesproken als het product of de dienst die hij heeft geleverd gebreken vertoont die niet verwacht had mogen worden. Dus ook na de garantietermijn.
Onlangs heeft het Gerechtshof in Den Haag dat nog eens onderstreept. Dit gebeurde in de uitspraak van de procedure die hcc tegen Dell had aangespannen over de algemene voorwaarden van dat bedrijf en waarin de door Dell gehanteerde garantietermijn van 12 maanden ter sprake kwam, waarbij men de aansprakelijkheid uitsloot voor de gebreken die na de garantieperiode worden geconstateerd. Volgens het gerechtshof mag dit niet omdat de wet zegt dat de verkoper gedurende de gehele (redelijkerwijze te verwachten) 'levensduur' van een product aansprakelijk blijft voor het goed functioneren daarvan.
Aansprakelijkheid
Over de aansprakelijkheid (en dan gaat het om iets waarvoor je een ander verantwoordelijk kunt houden) kunnen we kort zijn: in principe is de verkoper altijd aansprakelijk. Er is wat dat betreft maar één uitzondering: bij letselschade (bijvoorbeeld brandwonden doordat een apparaat door kortsluiting in de brand vliegt) moet u niet bij de leverancier, maar bij de fabrikant van het apparaat zijn.
Het recht op schadevergoeding
Voor iedere schade die wordt geleden als gevolg van het niet goed functioneren van hetgeen de consument heeft gekocht, kan deze schadevergoeding verlangen.
Dus wanneer de camera moet worden ingeleverd voor reparatie en men geen vervanging krijgt, kan de huur voor een andere camera gedurende reparatieperiode in rekening worden gebracht bij de verkoper. Zelfs ritten om de kapotte spullen bij de winkel te brengen komen daarvoor in aanmerking. Op zich logisch: had de verkoper een goed werkend product geleverd (en daarvoor heeft de consument toch betaald), dan was die schade niet ontstaan.
NB olle, het is mogelijk dat bovenstaande alleen van toepassing is voor de proffesionele fotograaf
Hoeveel moet ik vooruit betalen?
Dat is altijd een punt van onderhandeling tussen u en uw leverancier. In algemene voorwaarden mag niet meer dan hooguit 50% worden gevraagd. Maar het blijft een vraag, u kunt zelf iets anders afspreken met uw leverancier.
Is mijn leverancier aangesloten bij een geschillencommissie?
Het antwoord daarop is te vinden via de website
www.sgc.nl. Kijk of daar een geschillencommissie van de branche voor uw leverancier staat vermeld en ga dan na of de leverancier hierbij ook is aangesloten. Daarnaast is het mogelijk dat een computerwinkel is aangesloten bij de Geschillencommissie Computerwinkels.
NB olle: in Belgie geeft nikon 2 jaar garantie op al haar producten omdat dat in de wet is geregeld.
In Nederland word er vaak 1 jaar gegeven maar omdat de wet daar open in is kan het net zo goed 2 jaar zijn, 3 jaar is zelfs niet onmoigelijk.
Samenvattend: 1 jaar garantie is bullshit om het maar even plat te zeggen, zels al is je camera 3 jaar oud moeten ze hem nog kosteloos repareren ( m.u.v. van slijtagedelen zoals de sluiter)
_________________