XMP bestanden, wel of niet en wanneer?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

XMP bestanden, wel of niet en wanneer?

Bericht door Eeuw » di mar 29 2011 3:56 pm

Het gebruik van xmp bestanden is me niet helemaal duidelijk.

Bij de tijdelijke opruiming van mijn schijf vond ik een grote hoeveelheid xmp bestanden. Allemaal bestanden die eigenlijk weg hadden moeten zijn omdat de bijbehorende foto's ook naar de prullenbak verhuisd zijn.
Nu maakt LR3 xmp bestanden aan en ik heb gemerkt dat hij die ook weer opruimt wanneer een foto uit de bibliotheek naar de prullenbak wordt verplaatst. Waarom gebeurt dat dan soms wel en soms niet vraag ik u af. Liefst zie ik helemaal geen extra bestanden en al helemaal niet als wezen.

Nu kan ik bij de catalogusinstellingen kiezen om 'Wijzigingen automatisch naar XMP opslaan' in te stellen. Dan komt er een waarschuwing: 'in Lightroom aangebrachte wijzigingen zijn niet automatisch zichtbaar in andere toepassingen'.
Op het internet vind ik hierover tegengestelde meningen. De één vindt dat deze instelling persé aan moet en de ander vindt pertinent van niet.
Mijn vraag is, waarom wel of waarom niet en wat is nou precies het verschil??
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: XMP bestanden, wel of niet en wanneer?

Bericht door Skippy » di mar 29 2011 4:14 pm

Heb je wellicht NEF-bestanden via een andere weg (verkenner etc.) dan LR verwijderd? Dan blijven de XMP-bestanden als wezen staan.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: XMP bestanden, wel of niet en wanneer?

Bericht door Eeuw » di mar 29 2011 8:42 pm

Skippy schreef:Heb je wellicht NEF-bestanden via een andere weg (verkenner etc.) dan LR verwijderd? Dan blijven de XMP-bestanden als wezen staan.
Dat zou sporadisch kunnen gebeuren geef ik toe.
Het programma GeoSetter dat ik gebruik voor geotaggen maakt (als men wil) ook een xmp bestand aan. Daar heeft LR natuurlijk geen weet van en als ik dan toch netjes via LR foto's verwijder blijft helaas de xmp achter. Maar mocht ik toevallig in LR een edit hebben gedaan (daarna) en die hebben opgeslagen gebeurt dat wel in hetzelfde xmp bestand. Gevolg is dat nu na verwijderen van de ge-editte foto ook het xmp'tje verdwijnt. Dan wel.

Een scriptje om xmp wezen te verwijderen! Zou dat bestaan?
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”