nieuw en geen ervaring.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Marj0

nieuw en geen ervaring.

Bericht door Marj0 » di apr 05 2011 4:44 pm

Hallo ik heb voor het eerst een spiegelreflex gekocht een nikon3100
ik ben er opzich wel tevreden over maar er zijn toch wat dingen wat ik niet snap.
ik wil graag weten welke stand ik het beste scherpe fotos kan maken van bewegende objecten zoals een vogel die voorbij vliegt.
ik heb het al opgezocht maar echt vinden kon ik het niet.
je moet een hoop standen testen en dat doe ik ook echt wel, maar ik vind het lastig omdat ik niet altijd een instelling weet.
want het is wel handig om te weten welke stand je het beste kan gebruiken voor die objecten zoals vogels of dieren die bewegen.
want ook ik wil graag mooie scherpe fotos maken van dieren. welke sluitertijd enz kan ik het beste gebruiken? of welke stand? :shock:

alvast heel erg bedankt voor de antwoorden

groetjes Marjolijn

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: nieuw en geen ervaring.

Bericht door Roelof » di apr 05 2011 5:59 pm

Dag Marjolein,

Foto's van vliegende vogels kun je het beste op de sportstand doen, die is er namelijk voor om snel bewegende onderwerpen te pakken. Omdat vogels vaak klein zijn en ver weg, kun je er het beste een telelens voor gebruiken. En voor de rest gewoon oefenen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

GJ57
Forumlid
Forumlid

Bericht door GJ57 » di apr 05 2011 6:03 pm

Gebruik de guide op je toestel om het de eerste keer te doen. dat werkt prima, en wat ook heel leuk is een boekje over de d3100 heeft mij een heel eind op weg geholpen.

Succes.
D3100 VR 18-55 VR55-300 en Nikkor AF-S 40mm F2.8 DX Micro G

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di apr 05 2011 6:13 pm

Bij vliegende vogels moet je sowieso uitgaan van flinke aantallen foto's die niet scherp zijn. Veelal is het een heel lastig onderwerp.

Welke objectieven heb je erbij?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marj0

Bericht door Marj0 » di apr 05 2011 7:36 pm

bedankt voor je reactie :)
ik ga het proberen
groetjes

A3jaan
Clublid
Clublid

Bericht door A3jaan » wo apr 06 2011 9:42 pm

Ik herken het probleem van scherpe foto's bij bewegende mensen/dieren.
Zo probeerde ik in de speeltuin een foto te maken van de kleinzoon die in een katrol-kabelbaantje met een aardig gangetje langs kwam.
Mijn bedoeling was 'mee te trekken' met de beweging, en wel zodanig dat het ventje scherp was maar de achter- en ondergrond wazig.
Dat lukte maar amper.

Later las ik dat je bij een 'meetrekkende beweging' de VR (vibratiereductie) uit moet zetten.
Ik heb dat nog niet uitgeprobeerd.
Maar misschien zijn er andere lezers die uit ervaring kunnen spreken.
Nikon D7200, Nikon 16-80 mm f/2,8-4E ED VR, Nikon AF-S 85mm f/1.8G, Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6

henkk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » wo apr 06 2011 10:01 pm

Meetrekken is lastig. kwestie van geluk hebben. Redelijk snelle sluitertijd maakt de kans wel groter op een onbewogen object maar leidt tot een kleinere scherptediepte en dus weer minder scherpte. Ik zou in dit geval met bijv. 1/125 proberen.

Een andere optie is te flitsen. Een flits duurt zo kort dat beweging vrijwel niet te zien is. Als de flits redelijk sterk is (klein diafragma), maakt die een scherp beeld van het object bij een relatief lange sluitertijd. Als je de synchronisatie op 2e gordijn zet (als dat kan bij je camera), krijg je mooie strepen achter het object zodat het er supersnel uit ziet.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Marj0

Bericht door Marj0 » wo apr 06 2011 11:04 pm

ik heb zelf nog maar weinig objectieven

de 18-55
en de 55-200
verder nog niks eigenlijk, ik weet dat ik wel andere nodig heb om dat te kunnen om bijvoorbeeld een foto van verweg te maken van een vogel.
maar in mijn tuin zitten momenteel erg veel mussen en die kan ik heel dichtbij halen al. maar wil als ze weg vliegen het scherp houden.

heb net ook bij het zaalvoetbal geprobeert met de sportstand fotos te maken maar dit ging niet goed.
als iemand bijvoorbeeld heel hard de bal wegtrapte was die persoon wazig of de bal.
ik weet niet zo goed wat ik fout doe op het moment.

groetjes

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » do apr 07 2011 1:51 am

In sportzalen is het vaak te donker om goed te kunnen fotograferen, maximale ISO-waardes helpen daarbij. Lichtsterk glas ook, natuurlijk, maar dat zijn weer investeringen waar je nu nog niet op zit te wachten.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do apr 07 2011 3:47 am

Vroeger had je fotoboeken als "Elseviers fotoboek voor iedereen" en boeken van "Peter Charpentier".
Daar stonden handige tabellen in met minimum sluitertijden voor snel bewegende objecten, frontaal, half schuin van voren en zijwaarts. Heel leerzaam om je er bewust van te worden hoe een en ander zich verhoudt ten opzichte van beweging.
Het is al heel erg lang geleden dat ik dit soort fotoboeken heb gezien, maar ik denk dat er heden ten dage beslist vergelijkbare boeken en tabellen zijn waar zoiets te vinden is.

Kent iemand tegenwoordige titels?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Daniël

Bericht door Daniël » do apr 07 2011 9:27 am

welkom hier.

Geen ervaring? Geen probleem. Gewoon vragen.

Om vliegende vogels scherp te krijgen?
Telelens gebruiken en dan een sluitertijd van ong. 1/250 pakken. Sneller mag altijd.
Meetrekken helpt ook enorm. Dat gaat niet gelijk goed. Dat moet je even aanleren. Ik heb het eigenlijk nog nooit gedaan :wink:

Marj0

Bericht door Marj0 » do apr 07 2011 10:23 am

Heel erg bedankt , de sluitertijd sneller zetten moet die dan naar hoger dan 250 of juist daaronder.
Misschien een beetje een domme vraag maar ook ik moet het leren.
Soms bij een bepaalde sluitertijd worden mijn fotos ook heel erg donker.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » do apr 07 2011 10:33 am

Marj0 schreef: Soms bij een bepaalde sluitertijd worden mijn foto's ook heel erg donker.
Dat betekent dat de ISO en/of het diafragma omhoog moet. Probeer maar eens op 'S' te fotograferen, zet de sluitertijd op 1/250 en kijk wat het diafragma doet.
Stel ook de ISO eens in op verschillende waarden en kijk dan nog maar eens.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

niknack
Clublid
Clublid

Bericht door niknack » do apr 07 2011 2:54 pm

Léon Obers schreef:Vroeger had je fotoboeken als "Elseviers fotoboek voor iedereen" en boeken van "Peter Charpentier".
Daar stonden handige tabellen in met minimum sluitertijden voor snel bewegende objecten, frontaal, half schuin van voren en zijwaarts. Heel leerzaam om je er bewust van te worden hoe een en ander zich verhoudt ten opzichte van beweging.
Het is al heel erg lang geleden dat ik dit soort fotoboeken heb gezien, maar ik denk dat er heden ten dage beslist vergelijkbare boeken en tabellen zijn waar zoiets te vinden is.
Meteen maar even op 2e hands gezocht en ja hoor, boeken besteld voor € 1,-

Léon bedankt voor de tip! Dat wordt leuk lezen en leren.

Niknack

Goodje

Bericht door Goodje » vr apr 08 2011 5:06 am

Léon Obers schreef:Vroeger had je fotoboeken als "Elseviers fotoboek voor iedereen" en boeken van "Peter Charpentier".

Kent iemand tegenwoordige titels?
Misschien iets voor de ervaren rotten om daar een draadje van te maken :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”