Dit jaar nogmaals de reis naar Björkliden gemaakt. Nabij het Abisko National Park, waar ook het Aurora Skystation is, een week op fotovakantie.
Dit jaar heb ik 'het licht' wel gezien.
Eens in de 12 jaar is de zon het meest actief. Volgend jaar zit hij op de piek, maar hij heeft ons verblijd met een solarflare, die in kracht in de top 5 staat. Na 2 dagen kwam hij op aarde aan. Gedurende 3 dagen hebben we prachtig helder en ijskoud weer gehad (minus 20 graden celcius) en enkele objectieven hebben het niet overleeft!
Van de 673 noorderlichtfoto's die ik heb kunnen maken is dit een bescheiden selectie. Altijd gedacht dat het noorderlicht groene vegen in de lucht waren. Niet dus!
Een mooier natuurfenomeen kun je niet wensen, deze lichtshow overtrof al mijn verwachtingen.
1

2

3

4

5

Een amerikaan die op het Skystation werkt heeft timelaps filmpjes gemaakt. Samen met 4 anderen zijn we boven op de toren te zien in filmpje 7 en 8. (met rode lampjes)
Het licht gaat in werkelijkheid iets minder snel maar het geeft een goede impressie van hoe het noorderlicht tegen de dampkrink botst.
http://www.vimeo.com/21062329