Pagina 1 van 1

iso 100 met de D300

Geplaatst: do apr 28 2011 11:28 am
door delftsingel
Er wordt steeds gesproken over iso 100,maar de laagste instelling van de D300 is iso200
Leo van munster

Re: iso 100 met de D300

Geplaatst: do apr 28 2011 11:40 am
door Léon Obers
ISO Low -1

Re: iso 100 met de D300

Geplaatst: do apr 28 2011 11:43 am
door André
Er is mij wel eens verteld dat Low-1 niet "echt" ISO100 is, maar een softwarematig truukje. Klopt dit verhaal Leon ???

Re: iso 100 met de D300

Geplaatst: do apr 28 2011 11:52 am
door Léon Obers
Alle ISO-waarden van een digitale camera zijn een softwarematig trucje. :o :lol:
Pixels zijn niet meer of minder gevoelig, wordt allemaal elektronisch geregeld. Meer of minder versterking van het signaal.
Alleen de laagste en hoogste waarden zijn niet goed meer binnen de ISO-norm te definiëren, vandaar de instellingen LO en HI.

Re: iso 100 met de D300

Geplaatst: do apr 28 2011 12:35 pm
door OAK
Was het niet zo dat de Lo instelling minder contrast in de foto's liet zien en dat Nikon daarom ISO200 standaard als ondergrens heeft aangegeven?

Re: iso 100 met de D300

Geplaatst: do apr 28 2011 2:16 pm
door Léon Obers
De contrastcurve is iets anders, maar ik zou juist zeggen eerder iets sterker in de hoge lichten, dan minder.
Maar dat is niet de reden dat ISO 200 de normale ondergrens is. Je kunt het contrast ook op andere wijze regelen.
Zoals gezegd de ondergrens en bovengrens wordt het moeilijker te bepalen hoe het resultaat als definitie in een ISO-norm past, dan gebruikt men niet de benaming ISO.

Re: iso 100 met de D300

Geplaatst: do apr 28 2011 3:20 pm
door Léon Obers
Juist meer lineair bij ISO 100 in de hoge lichten dan bij hogere ISO-waarden.
Zoals eerder aangegeven, de curve is anders bij ISO 100. Bij de hoge lichten is die meer recht (lineair), zonder een "schouder" in de curve dan bij meer hoge ISO waarden.
Wat resulteert in een iets meer contrastrijke doortekening in de hoge lichten, maar wel iets sneller clippen.

Bron: test op dpreview van de D300
http://www.dpreview.com/reviews/nikond300/page20.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Zie de groene curve ten opzichte van de andere curven.
Afbeelding

Flip (Flitslicht) heeft hier op het forum zelf wel eens testen geplaatst waarin dat verschil naar voren kwam.
Zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 98#p363098" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie ook de rest van de draad.

en hetzelfde topic nog eens veel eerder (met vergelijkbare uitleg):
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20&t=18480" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: iso 100 met de D300

Geplaatst: do apr 28 2011 4:49 pm
door Léon Obers
Zelfontspanner schreef: (overigens raak ik de gele curve (200 ISO) bij ongeveer +2 kwijt, gaat hij daar samen met groen verder?)
Ik denk eerder met de bruine (lopen samen, ongeveer bij 0).
Zelfontspanner schreef: Wat wel uit de grafiek blijkt is dat het dynamisch bereik bij 100 ISO kleiner, of in ieder geval naar links (is donkerder) verschoven is dan bij hogere ISO waardes.
In het donker iets naar links verschoven, en ook bij de hoge lichten, maar iets meer, dus iets kleiner dynamisch bereik.
Zelfontspanner schreef: Misschien is een S-curve juist gewenst en een betere ISO benadering? In plaats van een lineaire curve.
Vroeger bij film was de minimale densiteit van "negatief" (de densiteit in de schaduwen) met een bepaalde waarde erboven de maatstaf voor gevoeligheid, nooit de maximale densiteit (waarde voor negatief bij hoge lichten). In vergelijking met digitaal zou je de curve dan juist in de schaduwen moeten bekijken, niet het gedeelte bij de hoge lichten.

Een S-curve is doorgaans wel gewenst bij onderwerpen met een groot contrastverschil om een beeld niet te futloos eruit te laten zien, waarbij je toch nog tekening hebt in schaduwen en hoge lichten (helderheden zijn dan wat samengedrukt), terwijl de middentonen dan toch nog krachtig van contrast zijn. Een S-curve is op zichzelf is geen maatstaf voor gevoeligheid.

Als je onderwerpen hebt met een belangrijk aandeel lichtere tinten is een meer lineaire curve zonder die "schouder" prettiger in de doortekening van die lichte partijen. Bij een onderwerp met een belangrijk aandeel aan donkere partijen wil je juist een wat steilere curve in het begin. Dus het onderwerp bepaalt waar je wel of geen voordeel hebt van een S-curve of van een andere vorm.

EDIT:
Hier wat oude info over film:
http://www.rogerandfrances.com/subscrip ... peeds.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The current ISO standard could hardly be simpler. Film speeds are based on the exposure required to give a log density of 0.10 above film base plus fog (fb+f)
Vrij vertaald: Film gevoeliheid wordt bepaald door een densiteit (logaritmisch gemeten met een densitometer) , van 0,1 boven de sluierwaarde.
Zie ook: http://www.rogerandfrances.com/subscrip ... nsity.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en: http://www.sprawls.org/ppmi2/FILMCON/" onclick="window.open(this.href);return false;