Nieuwe lens

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
ramrod

Nieuwe lens

Bericht door ramrod » zo mei 22 2011 10:47 am

De plannen om van de D90 naar een D300s te gaan maar in de koelkast gezet , ben nu aan het kijken voor een andere lens .

Ik heb momenteel een D90 ,Nikkor 16-85 en de Nikkor 70-300.

Wil nu wel eens een lens met vaste brandpunt proberen , een hoop goede dingen over gelezen , aangezien ik op mijn reizen veel foto's van natuur en steden maak leek mij de Nikon 35mm f/1.8 DX wel wat .

Denken jullie dat dit een goede aanvulling is of zijn er nog andere alternatieven ?

Willem

GTJ
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Nieuwe lens

Bericht door GTJ » zo mei 22 2011 11:10 am

Wat dacht je van de 50 mm f1.4g?

ramrod

Bericht door ramrod » zo mei 22 2011 11:16 am

Lijkt me voor wat ik er mee doe een beetje krap worden ?

GTJ
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door GTJ » zo mei 22 2011 11:32 am

Wel later te gebruiken op fx hè, maar ik kan natuurlijk niet zien wat je in de knip hebt!

ramrod

Bericht door ramrod » zo mei 22 2011 11:36 am

Nee FX zit er niet in ,daar gebruik ik het te weinig voor een D300s of de opvolger is voor mij eventueel de volgende qua body.

JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door JerryBig » zo mei 22 2011 11:43 am

Ik heb zelf de D300s met 16-85 en 70-300 en één vast brandpunt: 35 mm 1.8. Ideaal standaard lensje voor low light en lekker scherp. Ik gebruik hem eigenlijk alleen binnen (kerken enzo).
Afhankelijk van je budget en je foto onderwerpen is een macro ook het overwegen waard. Ik gebruik de 105 mm van Nikon van mijn pa regelmatig. Er is nu geloof ik ook één speciaal voor DX, een 85 mm macro.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo mei 22 2011 11:53 am

De 35mm f1.8 lijkt mij een prima toevoeging. Klein, onopvallend,prima beeldhoek, loeischerp en lichtsterk. Een heel fijn ding om mee te werken!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

oud0001

Bericht door oud0001 » zo mei 22 2011 4:54 pm

Als je werkelijk leuke objectieven wilt zoek dan eens tussen de ouwe AI MF objectieven.
Daar zit mooi glas bij voor weinig.
Zelf heb ik nu een Micro 105 F4. Geweldig mooi beeld, ook mooi voor portretwerk. Macro doe je tegenwoordig toch met de hand dus waarom niet. Heb er 110, - voor betaald. Net een 50mm 1,8 AI via marktplaats op de kop getikt voor 50,- euro.Dat is in DX dan 75mm. Voor portret werk.
Vroeger waren de standaard een 28mm, een 50mm en een 80mm.
Op DX is dat dan ongeveer 28=42mm, 50=75mm en een 80=120mm.
Zoek dan naar 18mm, 33mm en 50mm. Dan heb je ongeveer het zelfde.
Zoek dan niet naar die veel te dure F1,4 objectieven maar neem de F1,8.
Daar mankeert ook niets aan. Je kan toch een stop onder of overbelichten en dat achteraf corrigeren.
Dan heb je een mooie set glaswerk. De hogere prijs voor een F1,4 staat, naar mijn mening, niet in verhouding tot de kwaliteitsverbetering t.o.v. een F1,8.

Dat is voor mij de manier om betaalbaar aan erg mooi glaswerk te komen.
Daarbij heb je geen gezoem van een, voor dieren, afschrikkende zoom motor.
Lekker stil. Gebouwd in metaal dus ook sterk en betrouwbaar net zoals je body.

Toen ik de 105 Micro kocht wist ik het meteen. Oud glas gaat het worden.

Nee geen AF of diafragma automatisch maar, voer em in je camera menu in en alles staat netjes in je zoekerbeeld. Het werkt ook prima samen met de Programma stand.
Het manueel werken ben je zo aan gewend en gaat behoorlijk snel als je er aan gewend bent.

Dat zou ik doen maar, dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Vroeger had je niet anders. Ik krijg gewoon een nostalgisch gevoel. :lol:

El Nino

Bericht door El Nino » ma mei 23 2011 10:54 pm

Op een DX camera zou ik eerder voor een 35 mm gaan, dan wordt 50 mm idd iets te veel voor standaard werk. Zoals Patrick al aangeeft: compact, ragscherp, lichtsterk en voor een redelijke prijs. Afhaneklijk van je budget kun je ook nog kiezen voor een 1.8 of een 1.4.

oud0001

Bericht door oud0001 » ma mei 23 2011 11:28 pm

Dat kan natuurlijk ook. Dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur natuurlijk. :wink:

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » ma mei 23 2011 11:30 pm

Voor natuur en steden zeg je. Dan heb je niet in eerste instantie een lichtsterk objectief nodig als je het mij vraagt. Ik zou eerder aan wat meer groothoek denken zoals bijvoorbeeld een Nikkor 12-24mm f:/4. Wel een andere prijs maar nog steeds betaalbaar en een prachtige toevoeging aan wat je al hebt. Een schitterende lens met heel veel creatieve mogelijkheden.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”