is dit wel scherp

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
riederalp

is dit wel scherp

Bericht door riederalp » ma apr 30 2007 10:50 pm

Afbeelding

Klik op de foto voor grotere afbeelding

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » di mei 01 2007 4:24 am

als het de bedoeling was om de scherpte op de voorgrond te houden wel volgens mij, door deze keuze van diafragma heb je denk ik een mooi scherpte verloop gecreeerd allen loopt het wel erg steil af (drramee bedoel ik dat allen de eerste twee bloemstelen scherp zijn daar na vervaagt het zeer snel)

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » di mei 01 2007 8:09 am

Vanwaar uberhaubt de vraag???
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di mei 01 2007 8:46 am

Helaas, dit is niet scherp. Ik heb gekeken naar de spinnedraden net naast de steel. Dat kan beter. Ook de haartjes op de steel kunnen beter.
Maak eens een zelfde opname met een vaste 50mm, diafragma 4, om ook de onscherpte in voor en achtergrond te krijgen. En verwijder die witte balk in de achtergrond.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op wo mei 02 2007 8:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di mei 01 2007 9:07 am

Heb je deze foto gemaakt met je tamron? zo ja dan komt de onscherpte denk ik door het f/2,8 icm de 75 mm. die je hebt gebruikt en daar komt ook nog eens bij dat je waarschijnlijk een hoge ISO waarde hebt gebruikt wat de scherpte ook niet ten goed komt. Verder kan ik het niet vaak genoeg zeggen, maar ik ben van mening dat foto's die uit een DSLR komen nog een kleine mate van verscherping nodig hebben. (bijv. d.m.v. de smart sharpen functie in PS).
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

a3sfoto

Bericht door a3sfoto » wo mei 02 2007 12:33 am

De foto ziet er best scherp uit.
Alleen zie ik dat je niet de volledige resolutie van je camera gebruikt hebt M in plaats van L.
Ook denk ik het idee dat je ISO-instelling niet op 200 (maar 800) staat als ik kijk naar diafragma en sluitertijd van F8 en 1/250 sec.
Het ruis bij deze foto kan de illusie geven dat de foto onscherp is.
Je kan dan beter 200 of 400 iso gebruiken en je camera op een satief zetten en je camera op afstand/zelfontspanner (2 sec) zetten.
Ook zie ik langs de rand van de bloemen jpeg-artefacten waardoor ik denk dat je camera niet stond ingesteld op Fine maar op Normaal of misschien wel basic.

Ik zelf fotografeer altijd op de maximale resolutie (L) op JPEG Fine en ook (ligt eraan wat ik fotgrafeer) op RAW om dit soort dingen te voorkomen ook al kun je dat niet altijd

riederalp

Bericht door riederalp » wo mei 02 2007 7:38 am

Make: NIKON CORPORATION
Model: NIKON D70s
F stop: F/8.0
Exposure: 1/250 sec.
Focal length: 60.0 mm
Flash: flash did not fire (0)
Metering mode: pattern (5)
Dimensions: 2400x1596
ISO: 200

Plaats reactie