Lenstest - Zeiss 35mm/1.4 - (bij lenstip.com)
Geplaatst: wo jun 29 2011 2:35 pm
Test Carl Zeiss Distagon T* 35 mm f/1.4 ZE/ZF.2 online bij "Lenstip.com",
met in die test op sommige punten direct een aantal vergelijkingen opgenomen met de andere huidig verkrijgbare 35mm/1.4 lenzen.
Het rijtje is nu compleet om met elkaar te vergelijken (hoewel de oude Nikkor 35mm/1.4 daar niet bijstaat, maar nog wel nieuw te krijgen is):
Zeiss 35/1.4: http://www.lenstip.com/307.1-Lens_revie ... ction.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikkor 35mm/1.4: http://www.lenstip.com/286.1-Lens_revie ... ction.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Samyang 35mm/1.4: http://www.lenstip.com/297.1-Lens_revie ... ction.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een mix aan eigenschappen die voor de ene eigenschap bijzonder goed is, voor het ander minder dan van de andere merken.
Door die mix aan eigenschappen bedienen ze wellicht een wat ander en verschillend marktsegment in benaderingswijze van fotografie.
Globaal door de bank genomen:
- Zoals bekend van de Zeiss lenzen, alleen volledig manuele scherpstelling.
- Gebouwd als een tank
- Erg hoge resolutie in het centrum, reeds bij volle opening (de hoogste scherpte van de 3 lenzen)
- Hoeken bij de grotere openingen ook goed, beter als Nikon, gediafragmeerd min of meer vergelijkbaar met Nikon.
Samyang laat gediafragmeerd echter de beste waarden zien in de hoeken.
Opgemerkt dient wel dat vanuit een andere test ik wel gelezen heb dat de Zeiss iets beeldveldwelving heeft, en vanuit die eigenschap in de hoeken op andere delen dan nog wel wat betere scherpte vertoont dan op een plat vlak van een testwand.
- Minste vertekening van de 3 (hoewel de verschillen niet echt groot zijn)
- Longitudinale chromatische aberratie (de kleuromslag voor en achter het scherpstelpunt bij grote openingen) is bij Zeiss het sterkst van de 3 (Samyang heeft daarin de beste correctie).
- De "gewone" chromatische aberratie (kleurrandjes) is "gemiddeld". Een stuk minder als bij Nikon, maar meer als bij Samyang (die daarin het beste is).
Softwarematig makkelijk te corrigeren. (Bij Nikon camera's en in Nikon Capture NX2 gebeurd dat automatisch).
- Vignettering (bij FX) iets beter dan Nikon bij grotere openingen, iets minder dan Samyang.
Bij meer gesloten openingen de beste waarde van alle lenzen.
- Coma ("komeet" of "vlinder" lichtvlekjes in de hoeken bij lichtpuntjes in de nacht). Tot een groot deel van het beeldvlak erg goed (DX gebied), in de uiterste hoeken iets beter dan Nikon. De Samyang lijkt in die uiterste hoeken het beste te zijn, maar als geheel in het hele beeldveld heeft de Samyang de meeste verstrooiing van die lichtpuntjes, dus niet gestoken scherpte.
De Zeis lijkt daarin het scherpste te zijn, en waarschijnlijk bij avondfotografie dan erg goed te voldoen.
- Flare zou iets sterker zijn dan zowel de Nikon als de Samyang.
Opgemerkt dat dit deel van de testen wat moeilijker onderling te vergelijken is omdat altijd erg verschillende onderwerpen en lichtsituaties in verschillende hoeken genomen worden. Daar zou je wat meer algemene foto's op Flickr en Picasa moeten bestuderen om te zien wat het in de praktijk werkelijk brengt.
- Bokeh komt in deze testen feitelijk niet aan de orde.
Van wat ik elders heb gezien aan voorbeelden, lijkt Zeiss daarin wel de beste papieren te hebben van de 3 lenzen.
Interessant is dat de 4 keer goedkopere Samyang zich prima laat meten langs deze giganten van Zeiss en Nikon.
met in die test op sommige punten direct een aantal vergelijkingen opgenomen met de andere huidig verkrijgbare 35mm/1.4 lenzen.
Het rijtje is nu compleet om met elkaar te vergelijken (hoewel de oude Nikkor 35mm/1.4 daar niet bijstaat, maar nog wel nieuw te krijgen is):
Zeiss 35/1.4: http://www.lenstip.com/307.1-Lens_revie ... ction.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikkor 35mm/1.4: http://www.lenstip.com/286.1-Lens_revie ... ction.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Samyang 35mm/1.4: http://www.lenstip.com/297.1-Lens_revie ... ction.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een mix aan eigenschappen die voor de ene eigenschap bijzonder goed is, voor het ander minder dan van de andere merken.
Door die mix aan eigenschappen bedienen ze wellicht een wat ander en verschillend marktsegment in benaderingswijze van fotografie.
Globaal door de bank genomen:
- Zoals bekend van de Zeiss lenzen, alleen volledig manuele scherpstelling.
- Gebouwd als een tank
- Erg hoge resolutie in het centrum, reeds bij volle opening (de hoogste scherpte van de 3 lenzen)
- Hoeken bij de grotere openingen ook goed, beter als Nikon, gediafragmeerd min of meer vergelijkbaar met Nikon.
Samyang laat gediafragmeerd echter de beste waarden zien in de hoeken.
Opgemerkt dient wel dat vanuit een andere test ik wel gelezen heb dat de Zeiss iets beeldveldwelving heeft, en vanuit die eigenschap in de hoeken op andere delen dan nog wel wat betere scherpte vertoont dan op een plat vlak van een testwand.
- Minste vertekening van de 3 (hoewel de verschillen niet echt groot zijn)
- Longitudinale chromatische aberratie (de kleuromslag voor en achter het scherpstelpunt bij grote openingen) is bij Zeiss het sterkst van de 3 (Samyang heeft daarin de beste correctie).
- De "gewone" chromatische aberratie (kleurrandjes) is "gemiddeld". Een stuk minder als bij Nikon, maar meer als bij Samyang (die daarin het beste is).
Softwarematig makkelijk te corrigeren. (Bij Nikon camera's en in Nikon Capture NX2 gebeurd dat automatisch).
- Vignettering (bij FX) iets beter dan Nikon bij grotere openingen, iets minder dan Samyang.
Bij meer gesloten openingen de beste waarde van alle lenzen.
- Coma ("komeet" of "vlinder" lichtvlekjes in de hoeken bij lichtpuntjes in de nacht). Tot een groot deel van het beeldvlak erg goed (DX gebied), in de uiterste hoeken iets beter dan Nikon. De Samyang lijkt in die uiterste hoeken het beste te zijn, maar als geheel in het hele beeldveld heeft de Samyang de meeste verstrooiing van die lichtpuntjes, dus niet gestoken scherpte.
De Zeis lijkt daarin het scherpste te zijn, en waarschijnlijk bij avondfotografie dan erg goed te voldoen.
- Flare zou iets sterker zijn dan zowel de Nikon als de Samyang.
Opgemerkt dat dit deel van de testen wat moeilijker onderling te vergelijken is omdat altijd erg verschillende onderwerpen en lichtsituaties in verschillende hoeken genomen worden. Daar zou je wat meer algemene foto's op Flickr en Picasa moeten bestuderen om te zien wat het in de praktijk werkelijk brengt.
- Bokeh komt in deze testen feitelijk niet aan de orde.
Van wat ik elders heb gezien aan voorbeelden, lijkt Zeiss daarin wel de beste papieren te hebben van de 3 lenzen.
Interessant is dat de 4 keer goedkopere Samyang zich prima laat meten langs deze giganten van Zeiss en Nikon.